Gå til innhold

Hva kjennetegner et godt samliv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Dovregubben

At man kommuniserer godt, og kan snakke sammen om det meste.

At man har noen felles interesser og verdier i livet, men også kan holde på med egne interesser som ikke involverer partneren.

At man kan tilbringe en del tid sammen, men også en del tid alene.

Atm man gir hverandre oppmerksomhet og ikke tar hverandre for gitt.

Dette var de første tankene som falt meg inn.

skorpionfisken

Et godt samliv. At man kan prate sammen om felles gleder og sorger.

At man har noen like interesser, men at man også respekterer at den andre har interesser man selv ikke har og omvendt.

At man kan tilbringe tid sammen og glede seg over det uten å bli rastløs fordi barna/vennnene/TV ikke er i nærheten.

At man føler seg trygg på at den andre faktisk synes dine feil og mangler og komplekser er helt i orden.

Så er det litt rundt som man ikke kommer utenom. At man respekterer den andres venner/familie og ikke gjør sånn at man kommer på kant med disse. At man respekterer og tar imot den andres barn på en ordentlig måte. At man respekterer den andres valg av utdannelse og yrke.

At man er stolte av hverandre.

Gjest godtsamlivmulig?

Et godt samliv. At man kan prate sammen om felles gleder og sorger.

At man har noen like interesser, men at man også respekterer at den andre har interesser man selv ikke har og omvendt.

At man kan tilbringe tid sammen og glede seg over det uten å bli rastløs fordi barna/vennnene/TV ikke er i nærheten.

At man føler seg trygg på at den andre faktisk synes dine feil og mangler og komplekser er helt i orden.

Så er det litt rundt som man ikke kommer utenom. At man respekterer den andres venner/familie og ikke gjør sånn at man kommer på kant med disse. At man respekterer og tar imot den andres barn på en ordentlig måte. At man respekterer den andres valg av utdannelse og yrke.

At man er stolte av hverandre.

Vi går på fam.kontoret nå og har fått i oppgave å definere individuelle-, par og familiebehov. Skal presentere det for hverandre i kveld. Ikke enkelt. Ser at listen min blir ganske kort på I, lang på P og F... Kanskje normalt når man har barn og familie ?

skorpionfisken

Vi går på fam.kontoret nå og har fått i oppgave å definere individuelle-, par og familiebehov. Skal presentere det for hverandre i kveld. Ikke enkelt. Ser at listen min blir ganske kort på I, lang på P og F... Kanskje normalt når man har barn og familie ?

Tenk deg om da, har du ikke individuelle behov?

Jeg har behov for:

- Å bli respektert for den personen jeg er, med de valgene jeg tar i livet.

- At mine følelser rundt ting blir tatt på alvor.

-Å ha tid for meg selv uten sambo og barn.

-Å ha tid med sambo uten barn.

-Å ha tid med barn uten sambo.

-Å kunne jobbe med det jeg jobber med og bli respektert for det.

-Å på grunn av full jobb få delt på oppgavene hjemme. At sambo og barn tar sin del av oppgavene.

-Å kunne dyrke mine interesser utenom fellesinteressene.

-At mine meninger blir respektert.

-At sambo viser i ord og handlinger at han elsker meg.

-At barna er greie, snille, friske og hjelpsomme.

-At jeg slipper bekymringer over dårlig råd.

Behovene er der, men om alle er like realistiske er kanskje diskuterbart.

Gjest godtsamlivmulig?

Tenk deg om da, har du ikke individuelle behov?

Jeg har behov for:

- Å bli respektert for den personen jeg er, med de valgene jeg tar i livet.

- At mine følelser rundt ting blir tatt på alvor.

-Å ha tid for meg selv uten sambo og barn.

-Å ha tid med sambo uten barn.

-Å ha tid med barn uten sambo.

-Å kunne jobbe med det jeg jobber med og bli respektert for det.

-Å på grunn av full jobb få delt på oppgavene hjemme. At sambo og barn tar sin del av oppgavene.

-Å kunne dyrke mine interesser utenom fellesinteressene.

-At mine meninger blir respektert.

-At sambo viser i ord og handlinger at han elsker meg.

-At barna er greie, snille, friske og hjelpsomme.

-At jeg slipper bekymringer over dårlig råd.

Behovene er der, men om alle er like realistiske er kanskje diskuterbart.

Jo da jeg har mange av de behovene du her lister opp, men slik jeg ser det blander du her både I, P og F behov. Det er det jeg prøvde å si. Det å ha tid med sambo uten barn, ser jeg på parbehov.

Tid uten sambo & barn er individuelle behov.

Skjønner.... Og i denne settingen ble listen over P og F mye lenger enn I.

Annonse

Gjest gouvia

Skjønner ikke at dere gidder å gå der, når man vet at 98 % av de som går der, tilslutt ender i skilsmisse like forbannet?

Gjest godtsamlivmulig?

Skjønner ikke at dere gidder å gå der, når man vet at 98 % av de som går der, tilslutt ender i skilsmisse like forbannet?

For det første er vi ikke gift, og jeg har ikke lest noen statistik om at 98% av de som går der blir skilt. Dessuten hadde vi en meget positiv første time der, er innstilt på at vi vil fortsette begge to, og trenger hjelp fra en objektiv 3.part...

Men for all del....

Synes i alle fall at det er verdt et forsøk.

skorpionfisken

Men så er det vel 2% som klarer det bra da? Jeg kjenner noen som tilhører den 2%.

Og de som det ikke går bra for står da sterkere rustet når det endelige bruddet kommer.

petter smart

Hvorfor gidder folk spille lotto når 99,9999+% aldri vinner førstepremien?

Forøvrig er det vel flere enn 2% som finner tilbake igjen. Og selv om det ikke var flere så er det jo håp, og da bør en satse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...