Gå til innhold

Hva er det dere menn vil ha egentlig ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Big Mac

Det kan være at dere misforstår hverandre, og at hans bemerkninger var uttrykk for en frustrasjon som har bygget seg opp over tid. Da blir det feil å tolke det som om han ikke setter pris på det du gjør i huset.

Men husarbeid er noe man gjør for hele familien, for seg selv, for partner og for de andre. Når han sier "Du gjør jo aldri noe for MEG da", er det neppe husarbeid han tenker på.

Ellers kan det virke som om dere verdsetter det å ha et rent og ryddig hus forskjellig.

Ser at alle damene her mener det bør være skuddpremie på denne mannen, men som alltid har en sak gjerne 2 sider. Ja det var ubetenksomme bemerkninger, men det kan skje den beste, og bør ikke automatisk lede til "dump han"-konklusjoner.

Vi er nok ikke på samme planet vedr. arbeidsfordelingen nei.

Slik situasjonen er nå tror jeg rådgivning er eneste utvei.

Han kjøper seg fri fra alt som er "kjedelig".

Jeg synes det er ok at vi ikke har felles konto etc. Han bruker nok mye mye mer penger enn meg på "hobby-ting", men det bryr meg ikke så lenge ungene og jeg også har så vi klarer oss.

Vi er ikke noen luksus-dyr noen av oss, og heldigvis er økonomien ok.

Det jeg IKKE takler er denne vurderingen hans av at hans arbeid/inntekt liksom skal bety ALT.

Har en mann som ligner på din, dvs. han kjøper seg fri fra alt som er kjedelig.

Løsningen er snublende nær: dere må få dere en vaskehjelp. Ettersom han tjener godt, mener han sikkert at han ikke vil bruke den lille (?) fritiden han har på å vaske, vel, da må han kjøpe seg fri fra dette.

Jeg har også en mann som tjener svært godt, og som ikke liker å vaske. Jeg jobber halv stilling, men som jeg fortalte ham: det gjør jeg IKKE for å ta hele husvasken alene. Det forstod han faktisk, og vi har nå hatt vaskehjelp i 10 år, helt siden yngstebarnet ble født!

Frokosten og kveldsmaten tar han, middagen tar jeg. Klesvask tar jeg.

mvh

Gjest brusk

Utakknemlige krek.. Få deg jobb igjen, og forlang deretter at husarbeidet skal fordeles likt.

Evt dropp alt husarbeide i en uke, og se hvor fornøyd han blir! Kanskje ikke noe godt forslag for deg som må gå i rotet hele dagen men..

Denne mannen kan bo i en svinesti uten å ense det, og uten å ha problemer med å ta inn besøk. Det er vel mye av grunnen til problemet.

Tok en skikkelig alvorsprat men han jeg, og ga klar beskjed om at jeg ALDRI vil gå tilbake til den arbeidsfordelingen vi har hatt disse årene. At jeg gjør det meste nå som jeg har fri er ok, men den dagen jeg startet i jobb igjen NEKTER jeg.

Virket faktisk som om det sank inn etterhvert.

Dessuten har han sin egen skittentøyskurv hvor jeg sorterer ut alt som er hans, og den rører jeg ikke.

Og så vurderer jeg sterkt å dra ham med til parterapi.

Takk for alle gode råd !

Gjest brusk

Når du har gjort 95% av husarbeidet i 14 år, kan du nesten takke deg selv for at han har blitt bortskjemt.

Jeg vet ikke hva menn flest vil ha, men din mann vil tydeligvis helst ha en hushjelp, og det har han fått.

Sett hardt mot hardt, krev at han gjør sin halvdel.

Hvordan kreve ?

Slutte å gjøre husarbeidet ? Det enser han ikke.

Gjest brusk

Oops, jeg så ikke at hun hadde tatt fri det siste året. Da stiller saken seg litt annerledes akkurat nå. I så fall bør hun kunne gjøre mer enn halvparten av husarbeidet.

Men hun skriver at han har gjort 5% de siste 14 årene, og så vidt jeg forstod har hun jobbet mesteparten av tiden, så det kan nok tenkes hun har skjemt ham litt bort uansett.

Det er riktig. Fordelingen har alltid vært slik, og det er mye derfor jeg har tatt meg fri nå. Er totalt utslitt.

Helt feil er det jo egentlig, siden jeg elsker å jobbe.

Men nå vurderer jeg faktisk mer skole, så kan jo han få betale for meg... betale tilbake litt.

Annonse

petter smart

De aller fleste ønsker vel å gjøre minst mulig arbeid her i livet, i alle fall av den kjedelige typen. Du har skjemt ham bort ved å ta 95 % av alt husarbeidet og han er vant til at det er sånn. Da er det ikke enkelt å gjøre noe med det.

Alle menn er slett ikke sånn. Jeg blir ofte beskyldt for å være en mannssjåvinist, men har alltid tatt 50% av husarbeid (+ alt "mannearbeid").

Men det er nok noe i det big mac sier. Han ser ikke på husarbeid som noe du gjør for han. Har du gjort noe spesielt kun for han i det siste? Bebreider deg ikke om du ikke har det, all den tid du gjør så mye husarbeid at du sliter deg ut. Prøv å forklar ham dette. Du må ha overskudd for å gjøre noe spesielt kun for han.

Har han gjort noe for deg da? Eller mener han det er nok å bidra med penger?

Forøvrig burde du spurt om hva DIN mann egentlig vil ha ut av et forhold. Dette er ikke representativt for alle menn.

Skal dette bedre seg tror jeg dere trenger hjelp utenfra, slik at han må innse at du gjør så mye som du faktisk gjør. Og du må sette opp oppgaver til han. Hva som må gjøres, evt hvordan og når. Det må være konkret så han har noe å forholde seg til.

Lykke til.

Gjest Ugga Bugga

Hvordan kreve ?

Slutte å gjøre husarbeidet ? Det enser han ikke.

Vel, hvis du tar det opp med ham, og han nekter å bidra med sin del til fellesskapet, ville jeg nesten tatt forholdet opp til vurdering.

Fortell ham at du faktisk ville klart deg bedre alene enn som hushjelp for ham. Kanskje han da vil skjønne alvoret?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...