Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er plaget med smerter ved samleie, smertene sitter ved skjedeåpningen og det er mildt sagt SÅRT ved berøring. Har oppsøkt min fastlege og fått GU (noe som var ekstremt vondt) uten at han fant noe som skulle forklare denne smerten. Har forstått fra tidligere svar fra Dr. Moen at dette kan være tegn på tilstanden vestibulitt. Smertene har jeg hatt minst i halvannet år, kanskje lenger, men det har blitt mye verre i de siste månedene. Har prøvd avholdenhet i opp til et par uker, men smertene synes bare å bli enda verre etter en slik periode. Har lest en teori om at p-piller kan gjøre slimhinnen i skjeden tynnere og dermed bidra til vestibulitt, bør jeg slutte på pillene (Microgynon)? Smertene ble verre etter at jeg byttet fra Trionetta til microgynon for et halvt år siden. Har trodd at smertene skyldtes sopp, så jeg har tatt en del soppkurer (Canesten, Pevaryl, Diflucan) uten noen som helst virkning annet enn at jeg får allergiske reaksjoner på medikamentene. Kan dette være en medvirkende årsak? Dr. Moen foreslår avholdenhet og antidepressiva (!) som behandling, men hvor lang avholdenhet er det snakk om (uker/måneder/år)? Finnes det en (helst kvinnelig...) gynekolog i Trondheim med spesialkompetanse på dette feltet, har ikke lyst til at sexlivet mitt skal være over pga. smerter i en alder av 25 år!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14765-vestibulitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Vi ser at mange har brukt soppmidler når de har 'vestibulitt', men om det er årsaken til problemet vet vi ikke. Vi har heller ikke noen ferdig oppskrift på behandling, men forsøk på to måneder med å slutte med p-.pille og samleie og forsøke Sarotex kan være realistisk. Man kan selvsagt ha annen seksuell kontakt enn samleie. Din lege kan henvise deg til gynekologisk poliklinikk..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14765-vestibulitt/#findComment-70896
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...