Gå til innhold

Problemer med å bli gravid

Anbefalte innlegg

Gjest Problemer med å bli gravid

Jeg og min mann har nå i nesten 2 år prøvd å bli gravide uten å lykkes. Vi har prøvd akupunktur for å hjelpe til, men uten hell. Jeg vil gjerne ha råd på hva man kan gjøre videre for å bli gravid, feks er det undersøkelser man skal ta, hva er prosessen for prøverrørs barn osv...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/147887-problemer-med-%C3%A5-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En lege vil ta div. blodprøver av deg, en GU og muligens ultralyd av underlivet ditt. MAnnens sæd vil bli testet.

Om alt er i orden er det ikke noe annet å gjøre enn å spise sunt, slutte å røyke og drikke noe særlig alkohol. Være normalt aktive.

Finner legen noe vil han/hun sette i gang behandling av det.

Legen kan også henvise dere til evt. prøverørsforsøk.

Trine Endsjø, jordmor

Når man har prøvd aktivt å få barn i mer enn ett år, anbefales det at man tar opp problemstillingen med fastlege for henvisning til spesialist. Det kan være på sin plass at både du og din mann blir utredet med tanke på ufrivillig barnløshet. Dette innebærer blodprøver og din man får sjekket sædkvaliteten sin. Dere blir også spurt en del om alt fra tidligere sykdommer, livsstil osv. Du blir undersøkt med tanke på hormonforstyrrelser, evt. uregelmessigheter i livmoren, eggstokkene eller egglederne. Det kan være en mulighet for at du ikke har regelmessige eggløsninger til tross for menstruasjon. Dette vil man kunne finne ut av ved blodprøver. Når man har gått gjennom hele spekteret av undersøkelser, kan det tenkes at man ikke har funnet noen årsak, men man vil ofte få tilbud om hjelp, f.eks. ved hormonsprøyter eller søke om å få innvilget "assistert befruktning".

Det er ingen grunn til å miste motet med tanke på å få det til på naturmetoden ennå. Mange mennesker trenger mer tid enn andre for å få det til å klaffe, kanskje dere er blant dem.

Inntil videre vil jeg anbefale dere å gjøre noe med livsstilen hvis dere røyker, dette gjelder dere begge. Er hun enten svært overvektig eller undervektig, er dette også noe som kan innvirke på fruktbarheten. Jeg ønsker dere lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...