Gå til innhold

Lite hode...?

Anbefalte innlegg

Gjest Nærvøs...

Hei

Jeg og samboeren min venter barn i juni (er nå i uke 36) og har hatt en topp graviditet uten komplikasjoner inntil i går.

Samboeren min er kun 1.51 cm høy og ble derfor innkalt til en ny UL kontroll i går for å se ann størrelsen på barnet i forhold til fødsel. Alt så normalt og fint ut, men fikk beskjed om at hode til barnet var noen få millimeter for lite i forhold til riktig kurve. Han sa at dette ikke er noe farlig og at det høyst sansynlig kun er arvelig eller gen bestemt. Uansett så ville legen/jordmor at vi skulle komme tilbake om to uker for å se utviklingen på hodet. Er derfor veldig nærvøse.

Håper derfor på svar fra en fagperson og gjerne andre som har vært borte i det samme.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148068-lite-hode/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg tror absolutt ikke at dere har noen grunn til bekymring med tanke på de målene som ble gjort av barnet. Når barnet er så stort som det er i uke 36, så er de individuelle målene mer utpreget enn tidlig i svangerskapet, hvor man kan si ganske nøyaktig hvor stort hodet, lårbenets lengde, omkretsen rundt magen bør være for å komme innunder normalkurven. Når barnet er større, vil genetiske forhold være mer gjeldene. På et nyfødt barn på ca. 3,5 kg, vil det være normalt med en hodeomkrets på alt fra 34-36 cm, altså vil man også ved 36 ukers svangerskap, 1 mnd før fødsel, kunne se individuelle forskjeller.

At man får beskjed om å komme tilbake for en ytterligere kontroll, behøver ikke være annet enn at lege/jordmor som har utført ultralydkontrollen ønsker å følge de faste rutinene på tilbakekallelse. Ser man noe man muligens reagerer litt på, tar man heller noen tilbake 2 ganger enn ikke i det hele tatt. Slik har det blitt i disse tider hvor man har apparater som er svært nøyaktige. Fordelen er selvsagt at man kan avsløre alvorlige avvik og muligens også ha muligheten til å behandle det. En ulempe kan være at uforholdsmessig mange foreldre blir skremt opp uten grunn.Jeg tror dere tilhører siste gruppe, men jeg har full forståelse for at dere blir urolige etter siste kontroll, det sier noe om hvor sårbar man er i en situasjon hvor man skal bli foreldre. Jeg ønsker dere lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/148068-lite-hode/#findComment-942952
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...