Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke bruke p-piller som prevensjon pga, arvelige hjerte-kar lidelser, migrene og røykning, er 30 år.

De to siste månedene har jeg brukt Norlevo nødprevensjon uten en eneste bivirkning og lurer nå på om det er skadelig å bruke Norlevo som prevensjon? Jeg vet at produsenten sier at det ikke er et prevensjonsmiddel, men det virker så lettvint og greit.

Hvordan er forresten sammenhengen når jeg får mensen til normal tid etter bruk av Norlevo? Betyr det da at jeg antagelig allerede hadde hatt eggløsning når jeg tok pillene? for det sies jo at de skal utsette eggløsningen, og da burde vel det bety at jeg ville fått mensen senere enn normalt?

Bare lurer, for det er jo helt uholdbart å ikke kunne bruke prevensjon....Spiral er ikke noe godt alternativ da jeg klarte å bli gravid utenfor livmor med hormonspiral.

Lindala

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14832-angrepiller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Skadelig er det ikke, men en litt tungvint form for prevensjon og ikke så sikker (gir 95% beskyttelse tatt innefor 24 timer, 85% beskyttelse tatt 24-48 timer etterpå og bare 58% tatt 48-72 timer etter samleiet). Mengden av hormonet levonorgestrel i to NorLevo tilsvarer det som finnes i 10 p-piller (men de innholder i tillegg østrogen).

Vanligvis påvirkes menstruasjonen ikke av NorLevo. Vi regner med at de utsetter eggløsning, men vet det ikke sikkert. Logisk skulle mensen da komme senere, jeg kan ikke forklare hvorfor det ikke skjer. Et alternativ for deg kunne være minipille eller p-sprøyte som bar inneholder hormon av samme typen som det som er i NorLevo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14832-angrepiller/#findComment-71814
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...