Gå til innhold

Vondt ved samleie + hormonspiral:

Anbefalte innlegg

Jeg er 33 år og fikk mitt første barn for et halvt år siden. Sexlivet etter fødselen har ikke vært det store fordi jeg har vondt; det føles som om det er en hudfold helt "ytterst" retning endetarm som svir. Har aldri hatt slike plager tidligere, og siden jeg fødte med keisersnitt hadde jeg aldri trodd at jeg skulle få smerter ved samleie etter fødselen. Det virker som om åpningen inn er blitt mindre; det gjør nemlig mest vondt ved inntrenging og når penis tas ut.

12 uker etter fødselen fikk jeg satt inn hormonspiral (Levona), men jeg tror problemet over startet før dette. Jeg ønsker imidlertid å vite hva du mener om hormonspiraler; en venninne av meg som i sommer flyttet til Tyskland måtte nettopp fjerne livmoren pga. store muskelknuter og fordi livmoren hadde vokst seg til ca 10 ganger normal størrelse. Den tyske legen mente disse problemene kunne ha sammenheng med hormonspiralen. Jeg synes selvfølgelig dette høres skremmende ut, jeg fant etter samtale med min lege ut at hormonspiral var beste prevensjon for meg, i alle fall så lenge jeg ammer. Og fordi det ikke vil være noe problem å fjerne spiralen hvis vi ønsker flere barn. Fra min venninne i Tyskland fikk jeg vite at der anbefaler de ikke hormonspiral hvis man ønsker seg flere barn fordi man maner spiralen kan føre til nedsatt fruktbarhet.

Dette kan jo være to "skoler" som står mot hverandre; men jeg skulle gjerne vite hva man vet im risikoen for å få problemer av den art min venninne fikk ved bruk av hormonspiral. Det er også viktig for meg å vite hva du som gynekolog mener; jeg ble anbefalt spiral av min almennlege, jeg har ikke vært hos gynekolog.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14909-vondt-ved-samleie-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første, det med samleiesmerter. Hvis du ikke har fått mensen tilbake (fordi du ammer), så kan det skyldes at du har lavt østrogennivå og derfor har svake slimhinner i skjeden som gjør samleie ubehagelig. Forsøk med Ovesterinkrem, en svak østrogenkrem som ikke kan påvirke amming eller barnet.

Med hensyn til hormonspiral, så har vi her i landet en helt annen oppfattelse av hormonspiralen. Den gir ikke muskelknuter, det vi har erfart, og den har vært brukt i mer enn fem år i Norge av veldig mange kvinner. Etter at den er fjernet har man samme mulighet for graviditet som uten -bare etter få dager. Jeg synes du og din allmennlege gjorde et godt valg og anbefaler deg å fortsette.

Hvis samleiesmertene fortsetter, bør du få henvisning til spesialist.

For det første, det med samleiesmerter. Hvis du ikke har fått mensen tilbake (fordi du ammer), så kan det skyldes at du har lavt østrogennivå og derfor har svake slimhinner i skjeden som gjør samleie ubehagelig. Forsøk med Ovesterinkrem, en svak østrogenkrem som ikke kan påvirke amming eller barnet.

Med hensyn til hormonspiral, så har vi her i landet en helt annen oppfattelse av hormonspiralen. Den gir ikke muskelknuter, det vi har erfart, og den har vært brukt i mer enn fem år i Norge av veldig mange kvinner. Etter at den er fjernet har man samme mulighet for graviditet som uten -bare etter få dager. Jeg synes du og din allmennlege gjorde et godt valg og anbefaler deg å fortsette.

Hvis samleiesmertene fortsetter, bør du få henvisning til spesialist.

Takk for svar!

Har nå kjøpt Ovesterin, men leser på pakningsvedlegget at den ikke kan brukes mens jeg ammer. Er dette en overforsiktighetsregel? Jeg vet heller ikke om jeg har fått mensen tilbake; har bare hatt små "blodspor" etter at spiralen ble satt inn, og jeg ammer altså fortsatt. Finnes det et alternativ til Ovesterin? Vil østrogenproduksjonen bli normal igjen når jeg slutter å amme? Kan også nevne at vi har prøvd glidekremen "Glid", den hjelper mot generell tørrhet inni skjeden, men altså ikke mot svien i det nevnte området.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...