Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er gravid for 2. gang og er nå i uke 30. Var på kontroll og fikk vite at barnet lå i tverrleie. Er det normalt så pass sent i svangerskapet? Er det stor sannsynlighet for at barnet vil legg seg med hodet ned snart, eller kan det ligge å snu seg opp og ned ennå? Jeg er klar over at fosteret vanligvis ikke fester seg før fødselen starter 2. gangen, men jeg lurer litt på om dette med tverrleie. Dersom barnet ligger i tverrleie når termin nærmer seg, vil det bli foretatt keisersnitt da? Min første fødsel gikk kjemperaskt. 3 timer fra første antydning til rier, til barnet var ute. Gutten vår var 4400 gram når han ble født 8 dager før termin. Hvordan blir det vurdert dersom barnet ligger i seteleie? SF målet mitt er over det jeg hadde sist, så jeg regner med at dette barnet også er ganske stort. Jeg er ikke redd for å føde, men lurer litt på dette med setefødsel når barnet er stort, og jeg fødte så raskt sist. Skrekkscenarioet er at barnet ligger i sete- eller tverr-leie, og jeg ikke når frem til sykehuset før barnet vil ut. Jeg har ca 4 mil å kjøre til sykehuset. Uff, dette ble visst mange spørsmål, men det virker ikke som om legen min har så god greie på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14915-foster-i-tverrleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

I vecka 30 hos en andragångsgravid, så finns det fortfarande gott om plats inne i livmodern till att barnet kan ligga lite hur den vill. Det är mycket individuellt när huvudet fixerar sig. Det är inte ovanligt, att huvudet inte fixerar sig föränn sammandragningarna har startat. Att ett barn ligger i tvärläge vid fullgången tid är mycket ovanligt ca 0,5-1%. Säteändläge är också ovanligt, ca 3% ligger så i fullgången tid. Chansen att detta skulle drabba dig anser jag som mycket liten, då du födt ett barn tidigare helt normalt. Jag tycker därför att du inte skall oroa dig i onödan, utan istället se fram emot din nästa (helt normala!) förlossning.Om barnet ändå skulle ligga i sätesändläge eller tvärläge i vecka 37-38, så får du komma in till förlossningen för en vurdering. Ett vändningsförsök gjöres då på många sjukhus. Jag tror inte att detta blir aktuellt för dig. Åk in i god tid, då du föder snabbt och med vetskapen om att den nästa förlossningen ofta går ändå snabbare. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14915-foster-i-tverrleie/#findComment-70711
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...