Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk i dag vite at vi har små muligheter for å få barn ved prøverør. Vi har vært gravid en gang på naturlig måte for 3 år siden, men mista tidlig,hadde et prøverør forsøk men,responderte dårlig på hormonbeh, fikk ut 5 egg, kun ett befrukta, delte seg ikk opptimalt. FSH har vært opp i 17, siste prøven som ble tatt 3.dag var 15. Eg er svært usikker på om vi skal ta et nytt forsøk, er det vits i, er det noen mulighet. I dag fortalte legen min pr tlf at hun ikke ville gi meg et nytt forsøk, men kom frem til at, vis vi i utgangpunktet var innstillt på at det ikke store sjangser for å lykkes, vil hun la oss prøve på ny. På et annet sykehus fikk eg besjed om at det ville bli vanskelig, men at de ville øke opp hormon dosen Hva skal eg gjøre. Eg er 32 år, lurer på om eg er kommet i tidlig overgangsalder, men har alltid hatt normal sykluss, under prøverør forsøket var livmorveggen normal tykk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149365-forh%C3%B8yet-fsh-barnl%C3%B8shet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det første tegn på at overgangsalderen nærmer seg er –som du selv åpenbart er klar over- at FSH øker, og verdier på 13/15 er i overkanten. Det kan imidlertid gå mange år til menstruasjonen stopper opp, og du kan ha normal eggløsning lenge. Ved økende FSH gir IVF meget dårligere resultat, og derfor fraråder man. Det er imidlertid ikke umulig å oppnå graviditet, noen ganger vil man gi behandling for å redusere FSH for lettere å kunne stimulere, men eggene blir jo ikke av bedre kvalitet av den grunnen. Eggene fornyes ikke, og de har vært utsatt for mange påvirkninger siden fosterlivet, og det er sannsynligvis de dårligste som er tilbake. I utlandet kan man få egg fra annen kvinne donert, men det er ikke tillatt i Norge.

Hva du bestemmer må være opp til deg selv og din partner, det er et meget personlig spørsmål om man ønsker å forsøke, selv om sjansen for godt resultat er redusert.

Dere kan sikkert be om en samtale –begge to- med avdelingen for barnløshet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...