Gjest bella123 Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 God dag, jeg er 31 år gammel, hadde SA for 5 år siden, ble ikke gravid mer og ble utredet for barnløshet. Venstre tube er lukket, men ellers er det ikke funnet noe unormalt hos meg. Mannen min er frisk. Vi skulle søke om IVF, men det viste seg at jeg ble endelig gravid på naturlig måte. Da jeg var i begynnelsen av uke 6 fikk jeg store smerter i magen i ryggen, begynte å blø og aborterte.Foreløpig venter jeg fremdeles på svar fra Ullevål sykehus om det var en komplett SA eller det er noe tegn på ektopisk graviditet (hcg er 6 fikk jeg vite i dag fra en sykepleier da jeg ringte sykehuset i håp om å få snakke med vakthavende lege, men legen var opptatt, så jeg tror ikke at det er noe unormalt med meg). Da mitt møte med helsevesenet i Oslo kan beskrives som en skrekkopplevelse (jeg blødde mye, hadde uutholdelige smerter, var svimmel og gråt, men ble sendt hjem far Ullevål med beskjed om å ta IBUX og bare vente til hcg prøve blir klar!), og både jeg og min mann er psykisk utslitt og deprimert, men vi vil fremdeles prøve å få barn, så lurer jeg på følgende: er det mulig (og hvem jeg må kontakte da) å bli utredet for 2 SA med den samme mannen allerede nå i tilfelle vi ikke passer hverandre immunologisk eller vi må vente til jeg aborterer en gang til for å få noe hjelp og respons da? Det er for stor psykisk og fysisk belastning for meg å bli gravid, men abortere 2 ganger, så jeg vil helst bli utredet nå og adoptere et barn hvis det er noe galt med oss. På forhånd takk for svaret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/149393-utredning-sa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. juni 2004 Del Skrevet 9. juni 2004 Jeg forstår din utålmodighet, men det med utredning for gjentatte (habituelle) aborter er ikke så enkelt. Se vedlegg. Sjansen for å finne en årsak som danner et mønster er liten hos en kvinne med ’bare’ to aborter. Biologisk sett er det en risiko for slike to aborter på litt over 2%. Dere kan kontakte et privat senter for barnløshet (Volvat eller Røde Kors hvis dere bor i Oslo). Jeg håper inderlig at det skal lykkes å gjennomføre en graviditet neste gangen. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen Utredning ved gjentatte aborter (habituelle aborter) Har en kvinne hatt tre mislykte svangerskap på rekke uten fødsel i mellom, er det rimelig å starte utredning. (Det har liten hensikt å starte utredning allerede etter to aborter, for da er sjansen for å finne noe unormalt meget liten.) Ved undersøkelse av kvinnen undersøker man for infeksjon, hormon- eller stoffskifteforstyrrelser, evt endring i blodets koagulasjon (levering) og for feil ved livmor. Hos mannen undersøker man sæden, og fra begge analyseres kromosomene (arveanlegget) ved en blodprøve. I noen tilfeller (under 50%) kan man finne forhold som forklarer abortene. I langt mindre grad finner man noe som man kan behandle før eller under et nytt svangerskap. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/149393-utredning-sa/#findComment-952628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bella123 Skrevet 10. juni 2004 Del Skrevet 10. juni 2004 Jeg forstår din utålmodighet, men det med utredning for gjentatte (habituelle) aborter er ikke så enkelt. Se vedlegg. Sjansen for å finne en årsak som danner et mønster er liten hos en kvinne med ’bare’ to aborter. Biologisk sett er det en risiko for slike to aborter på litt over 2%. Dere kan kontakte et privat senter for barnløshet (Volvat eller Røde Kors hvis dere bor i Oslo). Jeg håper inderlig at det skal lykkes å gjennomføre en graviditet neste gangen. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen Utredning ved gjentatte aborter (habituelle aborter) Har en kvinne hatt tre mislykte svangerskap på rekke uten fødsel i mellom, er det rimelig å starte utredning. (Det har liten hensikt å starte utredning allerede etter to aborter, for da er sjansen for å finne noe unormalt meget liten.) Ved undersøkelse av kvinnen undersøker man for infeksjon, hormon- eller stoffskifteforstyrrelser, evt endring i blodets koagulasjon (levering) og for feil ved livmor. Hos mannen undersøker man sæden, og fra begge analyseres kromosomene (arveanlegget) ved en blodprøve. I noen tilfeller (under 50%) kan man finne forhold som forklarer abortene. I langt mindre grad finner man noe som man kan behandle før eller under et nytt svangerskap. Takk for svaret. Foreløpig har verken jeg eller min mann lyst til å prøve igjen pga de psykiske skadene vi har fått etter å ha blitt så dårlig behandlet ved Ullevål sykehus. Det ser ut for meg at kvinnehelse betyr ingenting for norsk helsevesenet.En må nesten prøve å ta sitt eget liv for å få noe hjelp. Jeg har ikke blitt tilbudt noe oppfølging, bare beskjed om at hvis jeg ikke slutter å blø før ut neste uke (om 10 dager), da kan jeg kontakte Ullevål. Jeg har nå hatt store smerter i 4 dager og får bare lyst å hoppe ut av vinduet. Hele min familie er oppgitt og synes at det er unødvendig at noe slikt skjer i Norge. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/149393-utredning-sa/#findComment-952699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Takk for svaret. Foreløpig har verken jeg eller min mann lyst til å prøve igjen pga de psykiske skadene vi har fått etter å ha blitt så dårlig behandlet ved Ullevål sykehus. Det ser ut for meg at kvinnehelse betyr ingenting for norsk helsevesenet.En må nesten prøve å ta sitt eget liv for å få noe hjelp. Jeg har ikke blitt tilbudt noe oppfølging, bare beskjed om at hvis jeg ikke slutter å blø før ut neste uke (om 10 dager), da kan jeg kontakte Ullevål. Jeg har nå hatt store smerter i 4 dager og får bare lyst å hoppe ut av vinduet. Hele min familie er oppgitt og synes at det er unødvendig at noe slikt skjer i Norge. Med vennlig hilsen Hvis du har store smerter og blødning synes jeg du skal kontakte Ullevål, det kan jo være et nytt svangerskap utenfor livmoren. Mon ikke du har vært spesielt uheldig med forrige kontakt med avdelingen? Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/149393-utredning-sa/#findComment-954660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bella123 Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Hvis du har store smerter og blødning synes jeg du skal kontakte Ullevål, det kan jo være et nytt svangerskap utenfor livmoren. Mon ikke du har vært spesielt uheldig med forrige kontakt med avdelingen? Vennlig hilsen Mette H Moen Takk. Jeg ble bare sendt hjem forrige gang med resept for ibux 600 mg og beskjed om å vente på svar på hcg prøve. Neste dag ble jeg oppringt av Ullevål og fikk beskjed om å kontakte dem hvis jeg ikke slutter å blø om 10 dager. Veldig skuffet... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/149393-utredning-sa/#findComment-954672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bella123 Skrevet 12. juni 2004 Del Skrevet 12. juni 2004 Takk. Jeg ble bare sendt hjem forrige gang med resept for ibux 600 mg og beskjed om å vente på svar på hcg prøve. Neste dag ble jeg oppringt av Ullevål og fikk beskjed om å kontakte dem hvis jeg ikke slutter å blø om 10 dager. Veldig skuffet... Blir jeg belastet for hvert svar fra spesialist på mitt spørsmål? Det blir for dyrt for meg da, men takk for de 2 svarene jeg har fått. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/149393-utredning-sa/#findComment-954682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.