Gå til innhold

Orker ikke mer

Anbefalte innlegg

Gjest laura21

Hei hei! Jeg er en jente på 21 år som har et stort problem jeg er nødt til å finne ut av.Jeg har hatt en form for svimmelhet i over 1 år nå og er sliten og redd fordi jeg ikke finner ut hva som feiler meg. Det hele begynte for et års tid siden, da jeg følte meg svimmel og gikk til legen. Jeg hadde hatt en vanskelig periode p.g.a problemer hjemme, og han trodde dette var grunnen til svimmelheten min. Månedene gikk, og svimmelheten ble bare verre og verre. Jeg tenkte med meg selv at dette kunne umulig være angst relatert og gikk tilbake til legen min. Han sendte meg til hjertespesialist for å utelukke ekstraslag o.l, men alt var i orden. Jeg har litt lavt blodtrykk og han satte meg på blodtrykksmedisiner, men til ingen nytte. I begynnelsen klarte jeg ikke å forklare hva slags svimmelhet det var, men etter at jeg har lest litt tror jeg at jeg har funnet ut sånn ca hvordan den føles. Jeg har forklart legen min at det er på en måte en båtdekksfølelse som er der hele tiden. Det føles som om det gynger hver gang blodet pumpes ut i kroppen. Men av og til, spesielt når jeg går kan det komme anfall der det gynger så mye at det er umulig å gå og jeg må sette meg ned. Dette kan vare en stund, roe seg ned litt og komme kraftig tilbake med en gang jeg reiser meg opp. Når jeg ligger eller sitter er det også som om hele kroppen, spesielt hodet mitt gynger/dunker frem og tilbake. Får ikke hjertebank, svetting eller skjelvinger når dette skjer, og da kan det vel umulig være angst? Det surrer ganske mange tanker i hodet mitt for tiden, og det går utover det sosiale livet mitt. Jeg har aldri hatt følelsen av svartning for øynene, eller besvimelse. Har tatt blodprøve på sykehuset, målt blodprosenten min, men alt var i sin skjønneste orden. Er jo livredd at det kan være noe alvorlig galt.

Kan det være at det er noe som blokkerer blodtilførselen til hjernen? Jeg er jo bare 21, og det er da ikke normalt at en så ung jente får problemer med dette?

Har det veldig bra ellers, og en kjæreste jeg er veldig glad i, men dette går jo utover forholdet fordi jeg alltid klager på denne svimmelheten. Har iallefall gitt opp legen min som bare smiler, måler blodtrykket mitt og sender meg hjem. Håper noen kan gi meg noen gode råd, er veldig slitsomt å gå og være konstant svimmel:(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149489-orker-ikke-mer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ink1365380698

Til Laura 21.... Jeg har også levd med merkelig svimmelhet i 10 år.... værre og bedre i perioder... Hadde også denne skipsdekkgyngingen i lange perioder av gangen de første årene.-- Men det har jeg ikke lenger.... greide ikke gå over gulvet engang de første årene...følte jeg skulle besvime... Men nå har det satt deg som ett trykk i hodet som er der mer og mindre hele tiden. I tillegg til at jeg er blir veldig ør av all bevegelse/bil,båt,fly, tog.... Legen min har konkludert med at dette skyldes spenninger i muskulaturen. Jeg har hatt veldig vanskelig for å tro at alt bare skyldes det. Men jeg er altså her etter 10 år...og ting er blitt bedre men langt fra bra... stadig tilbakefall... som er like vonde å takle hver gang....Kan også få plutselige svimmelhetsanfall.... Men ingen som ikke har prøvd det aner hvor belastende dette er...for man blir jo redd!!

Så, jeg har også tenkt som deg, jeg orker ikke dette mer.. men jeg tror du kan trøste deg med at det blir bedre med årene. Kjenner også de som har hatt lignenede symptomer og blitt helt friske.... så det behøver ikke bli like langvarig for deg....som det har blitt for meg. Føler du deg stiv i nakken....øvre del av ryggen?? Tror nok mye kan komme derifra....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149489-orker-ikke-mer/#findComment-952720
Del på andre sider

Gjest laura21

Skjer dette uansett hvor du er, eller skjer det skjeldnere hjemme, for eksempel?

Skjer det uansett hva du holder på med?

Tusen takk for svar:)

Godt å høre at det ikke er bare jeg som har det slik... Har skiftet fastlege i dag, så jeg får prøve om han nye kan hjelpe meg. Og til deg Ariadne, svimmelheten kommer uavhengig hvor jeg er. Tror ikke jeg har stive nakkemuskler heller.... Har iallefall ikke noe smerte i nakkemuskulaturen.

Jeg får bare krysse fingrene!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149489-orker-ikke-mer/#findComment-953008
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes det er rimelig at du utredes med et MR-bilde av hodet. Særlig når det er snakk om denne typen svimmelhet, og det har vart såpass lenge.

Det går alltids an å be om en "second opinion" hos en annen lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149489-orker-ikke-mer/#findComment-953256
Del på andre sider

Tusen takk for svar:)

Godt å høre at det ikke er bare jeg som har det slik... Har skiftet fastlege i dag, så jeg får prøve om han nye kan hjelpe meg. Og til deg Ariadne, svimmelheten kommer uavhengig hvor jeg er. Tror ikke jeg har stive nakkemuskler heller.... Har iallefall ikke noe smerte i nakkemuskulaturen.

Jeg får bare krysse fingrene!

hei

det kan jo ha noe med at det er noen stoffer som mangler i kroppen din. husker selv bare en gang jeg manglet litt jern, var svimmel som bare det, og følte jeg skulle svime av ofte, ubehagelig! kan også være noe med musklene dine. har du prøvd avslappende time hos en masør?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149489-orker-ikke-mer/#findComment-953861
Del på andre sider

Annonse

ink1365380698

Når jeg var hos diverse leger, nevrologer, psykologer, homeopater,,,, fikk jeg hver gang føre at sjøgangs svimmelhet---- kom av spenninger???? Så et er ikke sikkert det bør være noe alvorlig galt med deg, mener jeg..... bare en trøst...

Som en trøst...til at det kanskje ikke er så alvorlig mener jeg......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149489-orker-ikke-mer/#findComment-954562
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...