Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kvinne på 38 år. For ca. 2 år siden fikk jeg vite at jeg hadde pcos. Legen sa at for å bli bedre, så måtte jeg gå ned i vekt. Har ikke klart å gå ned så mye, og sliter med ca 25 kg for mye. Legen sa også at jeg hadde insulinresistens. Har klart å få tre barn, men har også klart å miste tre. Har slitt litt med å bli gravid, og før jeg ble gravid med den tredje, gikk jeg på hormonbehandling. Har veldig alvorlige humørsvingninger, føler meg deprimert stort sett hele døgnet, har mye hår

både her og der. Har lest en del om dette, og har fått med meg at metformin kan hjelpe. Ellers så lurte jeg på om det kan hjelpe med hormonspiral?. Har nå bestillt time hos en ny lege, som jeg håper kan hjelpe meg, for nå er jeg veldig fortvilet. Kan du gi meg svar på dette?

Hilsen fra en fortvilet person

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149564-pcos-og-overvekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig mye du kan gjøre ved å legge litt om på kosten. Kutt ut enkle karbohydrater (sukker - alt med sukker, det meste av brød bortsett fra brød bakt med max 10% hvetemel, poteter, pasta og ris). Det fordi dette har en svært negativ innvirkning på insulinresistensen din. Insulinresistensen gjør også at det er vanskelig å gå ned i vekt på vanlige slankekurer. Du hjelper lite å gå på lavkalorikurer som tapper deg for muskler. Du må i tillegg spise endel proteiner som bygger deg litt opp. Muskler forbrenner som du kanskje vet fett.

Det er også viktig for deg å holde blodsukkeret så stabilt som mulig. Dette gjør du ved å spise matvarer som har lav glykemisk index. Dette kan du lese mer om på div. steder på nettet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149564-pcos-og-overvekt/#findComment-953737
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Humørsvingninger er ikke typisk for PCOS. Hvis du har insulinresistens kan Metformin være en god ide, mange har lettere for å gå ned i vekt når de bruker dette medikamentet. Vanlig dose ved PCOS er 850mg x 2. Hvis du ikke har eggløsning, kan det være øket risiko for unormal celledeling i livmorslimhinne, og da kan det være en ide å bruke hormonspiral, ellers har dne ikke effekt ved PCOS.

Vektreduksjon, best ved trening er den beste behandling ved PCOS, få evt hjelp fra en dietetiker.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149564-pcos-og-overvekt/#findComment-953965
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...