Gå til innhold

Tilrettelegging på arbeidssted

Anbefalte innlegg

Gjest den kampglade
Skrevet

Noen herinne som vet hvor jeg finner lovparagraphene om tilrettelegging av arbeid ved sykdom. Hvis noen har erfaring, vil jeg gjerne høre om det.

Jeg har vært i kamp ved systemet i et par år. Pga. uenigheter mellom arbeisgiver og fagforening om ansvar, ble jeg gående sykemeldt i et år siden jeg hadde en bitter og ekkel konflikt med daværende sjef. Har nå jobbet i et år under observasjon etter å bli overflyttet til et annet arbeidssted. Det har godt fantastisk bra, jeg har stortrivdes, fått mye skryt for faglig dyktighet og alle var meget fornøyde. Fikk fast overflytting nå og skrev under en ny kontrakt om at jeg hører helt og holdent til på det nye stedet. Det ble jubel hos kollegaer som klappet da det ble kjent. Jeg fikk mange klemmer og klapp på ryggen.

Da får jeg plutselig vite at jeg skal nå over til en annen oppgave som jeg føler er på siden av min kompetanse. Jeg er også faglig uenig i måten dette har vært gjort på, og prøvde å si at jeg vegret med ved denne oppgaven og mente at jeg ikke var den rette for den. Sjefen mente at jeg var den rette for den. Jeg reagerte med fysisk ubehag uten like, måtte legge meg ned i to dager og kunne ikke reise meg opp, knapt nok gå på do. Jeg er godt klar over at dette er skader fra det jeg har vært igjennom før. Fikk sykemelding for de to dagene og ble 50% sykemeldt i to uker for å komme meg opp. Nå er hele mølla i gang, jeg er innkalt til møte med sjefen og sentral spesialkonsulent på onsdag hvor agendaen er

1) Tiltak og tilrettelegging av arbeid for meg utefra min sykdomstilstand.

2) Det nye stedets behov for en person med min spesialisering.

3)Evt.

Jeg tar med meg tillitsvalgt, og kommer til å legge frem min side. Jeg gruer meg ikke, men har erfaring med at det kommer lite eller mindre enn ingenting ut av slike møter.

Jeg skal forberede meg grundig, og fortsette kampen. Jeg har bittert erfart hvordan mennesker blir behandlet i systemet, og hvor prisgitt en er andres godvilje. Jeg er lei av denne katagoriseringen og å bli puttet i en firkantet boks.

Jeg er politisk aktiv, og dette kommer til å bli en av mine brennende interesser i tiden fremover. Jeg har bl.a. sendt en klage på saksbehandler på trygdekontoret og fått skriftlig beklagelse fra trygdesjefen. Jeg har skrevet flere brev til forskjellige instanser.

Kampen er ikke over. Det var et sjokk etter den oppreisningen jeg har fått. Kanskje tar jeg permisjon neste år og jobber en del frilans. Da kommer jeg også til å kjempe videre.

Fortsetter under...

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Med de nye forskriftene/lovene som trer i kraft fra 1. juli i år blir det stilt større krav til både behandlende lege, arbeidstaker og arbeidsgiver. Om arbeidsgiver nekter å gjøre forsøk på å tilrettelegge arbeidet for en arbeidstaker som ikke vil være i stand til å utføre arbeid uten slik tilretteleggelse, kan arbeidsgiver bli bøtelagt av trygdeetaten.

Gjest den kampglade
Skrevet

Med de nye forskriftene/lovene som trer i kraft fra 1. juli i år blir det stilt større krav til både behandlende lege, arbeidstaker og arbeidsgiver. Om arbeidsgiver nekter å gjøre forsøk på å tilrettelegge arbeidet for en arbeidstaker som ikke vil være i stand til å utføre arbeid uten slik tilretteleggelse, kan arbeidsgiver bli bøtelagt av trygdeetaten.

Hva er kriteriene for å kreve tilrettelegging? Vet du hvor jeg finner den nye loven?

Gjest sånn er det
Skrevet

Har man krav på handikapptoalett og garderobe og rampe ved trappeinngang?

Gjest bebba
Skrevet

Har man krav på handikapptoalett og garderobe og rampe ved trappeinngang?

Ja hvis du har et fysisk handikapp. Du har krav på å kunne gå på toalettet på arbeidsplassen, alt annet hadde vært ille.

Gjest sånn er det
Skrevet

Ja hvis du har et fysisk handikapp. Du har krav på å kunne gå på toalettet på arbeidsplassen, alt annet hadde vært ille.

Da skjønner jeg hvorfor folk ikke får jobb, ingen gidder å tilrettelegge.

Annonse

Gjest bebba
Skrevet

Da skjønner jeg hvorfor folk ikke får jobb, ingen gidder å tilrettelegge.

Jeg forstår ikke hva du mener. Det er da mange som får jobb.

Gjest sånn er det
Skrevet

Jeg forstår ikke hva du mener. Det er da mange som får jobb.

90 % får ikke jobb. Til og med Oslo Kommune nektet å tilrettelegge for en lærer som hadde brukket ryggen og trengte rullestol. Hun vant saken med kommunen men likevel fikk hun ikke tilbake jobben.

Gjest bebba
Skrevet

90 % får ikke jobb. Til og med Oslo Kommune nektet å tilrettelegge for en lærer som hadde brukket ryggen og trengte rullestol. Hun vant saken med kommunen men likevel fikk hun ikke tilbake jobben.

Å du mener at handikappede ikke får jobb. Det har du helt rett i, men loven er klar på at de har krav på tilrettelegging. Det er ikke en enkel sak, og det å tilrettelegge betyr ikke at du har krav på handikapptoalett ved siden av kontoret du hadde før du ble handikappet f.eks.

Gjest sånn er det
Skrevet

Å du mener at handikappede ikke får jobb. Det har du helt rett i, men loven er klar på at de har krav på tilrettelegging. Det er ikke en enkel sak, og det å tilrettelegge betyr ikke at du har krav på handikapptoalett ved siden av kontoret du hadde før du ble handikappet f.eks.

Men uten handikapptoalett kan man jo ikke jobbe der så da trenger man jo ikke å tilrettelegge noe annet heller. Alle må tisse i løpet av dagen.

Gjest bebba
Skrevet

Men uten handikapptoalett kan man jo ikke jobbe der så da trenger man jo ikke å tilrettelegge noe annet heller. Alle må tisse i løpet av dagen.

Det kalles også tilrettelegging hvis du får tilbud om annen jobb som menes å passe. Det er ikke alltid den syke eller handikappede mener det samme, og det er hårreisende og diskriminerende at den det gjelder ikke menes å vite best.

Gjest sånn er det
Skrevet

Det kalles også tilrettelegging hvis du får tilbud om annen jobb som menes å passe. Det er ikke alltid den syke eller handikappede mener det samme, og det er hårreisende og diskriminerende at den det gjelder ikke menes å vite best.

Den det gjelder blir oftest ikke hørt når det gjelder tilrettelegging.

Vi trenger en antidiskrimineringslov slik som de har i mange andre land. Tenk at vi bor i et land hvor det ikke er ulovlig å diskriminere funksjonshemmede. Ganske utrolig.

Gjest bebba
Skrevet

Den det gjelder blir oftest ikke hørt når det gjelder tilrettelegging.

Vi trenger en antidiskrimineringslov slik som de har i mange andre land. Tenk at vi bor i et land hvor det ikke er ulovlig å diskriminere funksjonshemmede. Ganske utrolig.

Det er helt klart ulovlig, og det finnes lov som forbyr alt som heter diskriminering, men definisjonen er vanskelig.

Annonse

Gjest sånn er det
Skrevet

Det er helt klart ulovlig, og det finnes lov som forbyr alt som heter diskriminering, men definisjonen er vanskelig.

Funksjonshemmede er ikke tatt med i antidiskrimineringsloven og det er en av kampsakene til Norges Handikappforbund.

Så det er lov å diskriminere funksjonshemmede. Hvis det hadde vært en lov her som det er i andre land, hadde f.eks alle offentlige kontorer og bygninger og offentlig transport vært tilgjengelige for rullestolbrukere

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...