Gå til innhold

Anbefalte innlegg

heidi1983_965

Hei. Jeg er en jente på 21 år og har skrevet et innlegg her under temaet, samliv.

Jeg er i et forhold med endel turbulens den siste tiden.

På grunn av at det har vært ustabilt en stund nå, har jeg begynt å føle sjalusi.

Jeg er ikke til vanlig en sjalu jente, men har blitt det nå. Jeg er mer sjalu enn jeg selv liker, det plager meg faktisk.

Det sliter på meg, men jeg reagerer ikke på grunn av sjalusien. Kjæresten min vet ikke at jeg føler disse følelsene, men jeg hadde satt veldig stor pris på å fått noen gode tips og råd for hvordan jeg skal bli kvitt dette.

Jeg vet at sjalusi er forbundet med lav selvtilitt, og jeg vet (så klart) hva sjalusi er.

Det jeg ikke vet er hva jeg kan gjøre...

Noen som har noen smarte råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149821-sjalusi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tjohooo

Ja, det kommer av dårlig selvtillit. Som igjen kan komme av et dårlig forhold hvor man ikke blir behandlet bra. Tro meg, det er vanskelig nok å få forholdet på beina igjen, og enda vanskeligere å få til å bli trygg på partneren igjen hvis tilliten først er brutt ved at han har behandlet deg dårlig. Klart, dere kan jo få det til, men tror nok du må få inn en tredjeperson. Det er heller ikke sikkert at HAN er villig til å jobbe med seg selv tilstrekkelig til at det blir en varig forandring.

Det som er farlig med slike forhold, er at du blir avhengig. (Og dermed også mer sjalu) Prøv å stå mer på egne bein. Det kan utløse enda mer utrygghet og dårlig behandlig fra han, eller han kan "gå lei". Men uansett hva du gjør, så kan dere ikke få et bra forhold før han også går i seg selv. Og det er noe han må ville selv, og ikke bare for å forhindre at du forlater han.

Jeg skjønner kjempegodt at du gjerne vil være sammen med han, men det som skjer er at han pga sin egen utrygghet, får DEG utrygg gjennom måten han behandler deg på. Det er ikke ok.

Tror forøvrig ikke du bør prøve å forklare han dette, og særlig ikke bruke det i en krangel, hvor frustrert du enn måtte bli. Det beste er om du sier rolig til han at hvis dere skal fortsette å være sammen, må dere - OG han - få hjelp utenfra.

Ble du noe klokere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149821-sjalusi/#findComment-955112
Del på andre sider

petter smart

Ja, det kommer av dårlig selvtillit. Som igjen kan komme av et dårlig forhold hvor man ikke blir behandlet bra. Tro meg, det er vanskelig nok å få forholdet på beina igjen, og enda vanskeligere å få til å bli trygg på partneren igjen hvis tilliten først er brutt ved at han har behandlet deg dårlig. Klart, dere kan jo få det til, men tror nok du må få inn en tredjeperson. Det er heller ikke sikkert at HAN er villig til å jobbe med seg selv tilstrekkelig til at det blir en varig forandring.

Det som er farlig med slike forhold, er at du blir avhengig. (Og dermed også mer sjalu) Prøv å stå mer på egne bein. Det kan utløse enda mer utrygghet og dårlig behandlig fra han, eller han kan "gå lei". Men uansett hva du gjør, så kan dere ikke få et bra forhold før han også går i seg selv. Og det er noe han må ville selv, og ikke bare for å forhindre at du forlater han.

Jeg skjønner kjempegodt at du gjerne vil være sammen med han, men det som skjer er at han pga sin egen utrygghet, får DEG utrygg gjennom måten han behandler deg på. Det er ikke ok.

Tror forøvrig ikke du bør prøve å forklare han dette, og særlig ikke bruke det i en krangel, hvor frustrert du enn måtte bli. Det beste er om du sier rolig til han at hvis dere skal fortsette å være sammen, må dere - OG han - få hjelp utenfra.

Ble du noe klokere?

Standarssvaret ditt, mannen er sikkert en drittsekk og alt er hans feil.

Har det noengang fallt deg inn at også kvinner kan være drittsekker, at feilene i et forhold kan skyldes kvinnen og/eller være uavhengig av mannen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149821-sjalusi/#findComment-955716
Del på andre sider

heidi1983_965

Sjalusi er normalt!! Herregud vi er jo mennesker, ja att på til de klokeste pattedyrene på jord.

Man kan vel ikke skjule slike følelser, ja ikke engang for seg sjøl.

Jeg vet at det er normalt å være sjalu, men bare til en viss grad.

Jeg klarer meget fint å skjule den sjalusien jeg føler, og selvfølgelig kan jeg ikke skjule den for meg selv.. Det er ikke det jeg har snakket om.

Jeg er mer sjalu enn jeg vil leve med, og lurer derfor på om noen har noen tips til hvordan man kan moderere sjalusifølelsene. Jeg spør ikke om noe annet enn det. Jeg vet hva sjalusi er, hvordan den kan "oppstå" og at det er normalt å være sjalu til en viss grad.

Jeg synes folk her inne er litt agresive.. Jeg spør jo bare om råd, også føler jeg at folk kan svare ganske stivt..

Ikke meningen å treffe såre punkt hos noen..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149821-sjalusi/#findComment-956056
Del på andre sider

Annonse

Gjest tjohooo

Standarssvaret ditt, mannen er sikkert en drittsekk og alt er hans feil.

Har det noengang fallt deg inn at også kvinner kan være drittsekker, at feilene i et forhold kan skyldes kvinnen og/eller være uavhengig av mannen?

Selvfølgelig. Men hun sier selv at han ikke har vært særlig snill med henne...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149821-sjalusi/#findComment-956225
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest girlie23

Jeg tror, hvis dere faktisk har hatt problemer i forholdet, at det ikke vil hjelpe at du holder følelsene dine for deg selv. Hvis du ikke har vært særlig sjalu før, så er det vel en grunn til at du er det nå? For meg virker det litt som om de problemene dere hadde ikke er helt ute av veien. Ikke at jeg vet noe om forholdet deres, men kanskje det hjelper litt? Er ikke sjalu av meg sjøl, så hvis jeg hadde blitt det, ville det vært en grunn til det... Tror du bør snakke med kjæresten din, jeg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149821-sjalusi/#findComment-1282787
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...