Gå til innhold

Erfaringer med Persona?

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Jeg har sammen med kjæresten min, bestemt meg for å slutte på p-piller. Vi har ikke tenkt å prøve å få barn ennå, men jeg har ikke lyst til å proppe kroppen min full av hormoner lenger.

Jeg ønsker å ha en normal syklus, slik at jeg lettere kan begynne å prøve å få barn når tiden er inne. Men i mellomtiden må vi jo bruke en annen metode for å unngå graviditet.

Kondom er jo selvfølgelig et alternativ, men hverken jeg eller kjæresten min liker å ha sex med kondom. Hoppe av i svingen er jo også en god gammel metode - men da vet vi jo hvordan det går i kampens hete ;-)

Derfor lurer jeg på om det er noen som har noen erfaringer med å bruke Persona som en monitor av sykusen.

Er den vanskelig å bruke?

Er det mange som blir gravide likevel?

Hvor lenge etter man har sluttet på p-piller må man vente før man kan begynne å bruke den?

Hvordan opplevde mannen en slik prevensjonsmetode?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149888-erfaringer-med-persona/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Persona

Jeg har brukt Persona i flere år, og var veldig fornøyd. men: dere må ikke være kritiske til kondombruk, for kondomer er en viktig del av Persona-bruken, hvis dere ønsker å ha en sikker prevensjon, og sex når dere ønsker det.

Først må dere bruke kondom i noen måneder, til du har hatt et par regelmessige sykluser. Hvor lang tid dette tar er veldig individuelt.

Så må du huske å tisse på testpinnene de morgenene maskinen ber om det (mange den første måneden, etter hvert ca bare 7-8 i løpet av måneden). Det er viktig at du åpner maskinen hver morgen før du tisser, har du tisset, får du ikke tatt testen på morgenurin, og du må hoppe over dagens test. Da blir det færre kondomfrie dager den måneden.

Vi brukte persona i flere år, og da vi skulle prøve å bli gravid, fikk vi det til på første forsøk (jeg hdde god oversikt over syklus pga Persona). men vi var nøye, brukte kondomer på alle dager som ikke maskinen viste grønt. (men hadde allikevel langt flere grønne enn røde dager).

Mannen min synes dette var helt ok.

Men pga kondombruken er dette noe dere begge må være innstilt på, og synes er helt ok. Hvis man tar sjanser mht kondombruk, eller ofte glemmer å ta utrintestene, er egenlig utgiftene til Persona helt bortkastet.

Gjest Persona

Du må vente med å bruke PERSONA hvis

« du har sluttet å bruke hormonbasert prevensjon eller til du er ferdig med forskrevet bahandling. Deretter MÅ DU VENTE minst to naturlige etterfølgende sykluser som varer 23 - 35 dager hver, og til den tredje menstruasjonsblødningen starter, før du begynner å bruke PERSONA. Fordi hormonbasert prevensjon påvirker syklusen, kan det hende at du må vente flere måneder før du vet om din naturlige syklus varer mellom 23 og 35 dager. Hvis du ikke venter, reduseres påliteligheten til PERSONA betraktelig.

fuji1365380447

Jeg har brukt Persona i flere år, og var veldig fornøyd. men: dere må ikke være kritiske til kondombruk, for kondomer er en viktig del av Persona-bruken, hvis dere ønsker å ha en sikker prevensjon, og sex når dere ønsker det.

Først må dere bruke kondom i noen måneder, til du har hatt et par regelmessige sykluser. Hvor lang tid dette tar er veldig individuelt.

Så må du huske å tisse på testpinnene de morgenene maskinen ber om det (mange den første måneden, etter hvert ca bare 7-8 i løpet av måneden). Det er viktig at du åpner maskinen hver morgen før du tisser, har du tisset, får du ikke tatt testen på morgenurin, og du må hoppe over dagens test. Da blir det færre kondomfrie dager den måneden.

Vi brukte persona i flere år, og da vi skulle prøve å bli gravid, fikk vi det til på første forsøk (jeg hdde god oversikt over syklus pga Persona). men vi var nøye, brukte kondomer på alle dager som ikke maskinen viste grønt. (men hadde allikevel langt flere grønne enn røde dager).

Mannen min synes dette var helt ok.

Men pga kondombruken er dette noe dere begge må være innstilt på, og synes er helt ok. Hvis man tar sjanser mht kondombruk, eller ofte glemmer å ta utrintestene, er egenlig utgiftene til Persona helt bortkastet.

Tusen takk for svar.

Hvor mange røde dager var det ca i hver syklus?

Gjest Persona

Tusen takk for svar.

Hvor mange røde dager var det ca i hver syklus?

De "røde dagene" skal være i dagene rundt eggløsningen og ta hensyn til levetiden til:

- egget, som vanligvis lever i en dag, og

- sædcellene, som kan leve inni kroppen din i flere dager og fremdeles befrukte et egg.

Når PERSONA etter noen måneders tid har gjort seg kjent med syklusen din, identifiserer den vanligvis 6 til 12 "røde dager" i hver syklus. I de første månedene der PERSONA fremdeles gjør seg kjent med kroppen din, vil du sannsynligvis ha mellom 10 og 15 "røde dager" (men det kan være opptil 22).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...