Gå til innhold

Er jeg fæl med mannen min??

Anbefalte innlegg

Gjest motorsykkel

Han har sååå lyst på motorsykkel, men jeg sier nei.

Vi er gift har to barn (11 og 5 år), vi har eget hus som stadig trenger noen kroner.

Det er IKKE dyre sykkelen han vil kjøpe seg, ca 30.000, men de pengene kan vi alltids bruke til huset.

Han skjønner argumenteringen min, blir ikke sur el.l., men nå begynner jeg å lure på om jeg er fæl med han, burde han få lov til å kjøpe seg denne motorsykkelen .....

Er det flere som har samme "problemet" her, hva har dere gjort ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149910-er-jeg-f%C3%A6l-med-mannen-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm.

Det er alltids noe annet man kanskje heller burde brukt penger til, som man gjerne ville brukt til noe morro.

Men er det strengt tatt nødvendig?

Hvilke konsekvenser vil det få om pengene brukes på motorsykkel i stedet for på huset, er de ille/alvorlige?

Man lever bare én gang :)

skorpionfisken

Ja, jeg synes du er fæl med ham.

Er det sånn at dere må spørre hverandre om tillatelse til å gjøre ting?

Nå er det jo litt penger da. Men om dere har råd, og det ikke går utover "den daglige drift" så er det vel ikke en katastrofe om han får dyrke sin hobby.

Men på den andre siden, om han ville ha nektet deg en tilsvarende utgift, så skjønner jeg at du setter ned foten.

"Det er IKKE dyre sykkelen han vil kjøpe seg, ca 30.000, men de pengene kan vi alltids bruke til huset."

Det finnes alltids en mulighet for at dere kunne brukt pengene på huset. Jeg synes at hvis det ikke er noe prekært dette huset deres trenger, bør du diskutere med ham hvordan dere kan løse det uten at det belaster økonomien så mye på èn gang. Det høres litt håpløst ut at du ikke skal "la ham" kjøpe motorsykkel. Dere er da vel voksne og kan diskutere som sådanne?

Overlat til ham å ta avgjørelsen om han skal kjøpe motorsykkel!

Du er vel ikke "fæl" med han, men kanskje litt vel streng.

Man kan alltid bruke penger på noe "viktigere", men samtidig så lever man bare en gang. Og da er det viktig å kunne ta seg råd til noe annet enn det som bare er fornuftig også.

Hvis det ikke går ut over noe som dere "må" bruke penger på, så synes jeg at han skal kunne få lov til å bruke litt på seg selv også.

Og det samme gjelder selvfølgelig for deg!

laguna1365380434

Men altså..? Dere "kan alltids" bruke dem på huset? Det er altså ikke nødvendig?

Jeg hadde syntes det var ego å kjøpe motorsykkel om dere trengte pengene desperat til noe annet, men hvis dere bare har dem? Da synes jeg du er litt fæl, ja!

La nå mannen leke da!

Jeg hadde blitt dritsur hvis jeg hadde, og hadde tjent, tredve lapper og deretter ikke fikk bruke dem på noe jeg ville ha..!

Annonse

Gjest motorsykkel

Jeg vil bare legge til at kontoen de 30.000 er på er sikkerhetskontoen vår .... hvis tv`n ryker, fryseren o.l.

Dette skriver jeg ikke for å forsvare mitt foreløpige "nei" altså, men for oss har det tatt litt tid på å spare opp denne sikkerheten. Vi har felles kontoer, det er ikke mine og dine penger, det er våre penger.

mil1365380270

Jeg vil bare legge til at kontoen de 30.000 er på er sikkerhetskontoen vår .... hvis tv`n ryker, fryseren o.l.

Dette skriver jeg ikke for å forsvare mitt foreløpige "nei" altså, men for oss har det tatt litt tid på å spare opp denne sikkerheten. Vi har felles kontoer, det er ikke mine og dine penger, det er våre penger.

Hadde tenkt å spørre hvor lang tid dere trengte til å spare opp 30.000,- og si han burde kjøpe sykkel, om det ikke tok så lang tid.

Men, når dette altså tar lang tid, og dere ikke har andre reservepenger, synes jeg det er uansvarlig av dere å pådra dere denne utgiften.

Dere må ut med veiavgift, service og forsikring, i tillegg til engangsbeløpet.

Et kompromiss er kanskje å ha litt mindre reserve, og sette av resten av pengene til sykkel. Men altså ikke kjøpe nå.

Clue1365380406

Jeg lever etter det mottoet at en skal, så fremt det er mulig, la drømmer bli virkelighet.

Det har jeg gjort selv, men jeg har også pushet litt på for at mannen min skal kunne det.

Han hadde en mangeårig drøm om å kjøpe en Mustang Fastback, og bygge den om. Den kjøpte han for to år siden, og den var atskillig mye dyrere enn 30 000! Vi har lån på den enda, men vi har råd til det.

Den bilen har han (og også jeg) hatt utrolig mye glede av, ikke minst i planleggingen om hvordan den skal bli til slutt, så det er faktisk verdt pengene!

Når det gjelder meg, så har jeg også hatt motorsykkel. Det var min drøm den gangen, og jeg er glad jeg fikk med meg det i livet mitt. Jeg har også kjøpt hest til den nette sum av 25 000 kr, og hatt MYE glede av det.

Dette var før jeg møtte ham, men derfor vet jeg også viktigheten av å kunne gjøre slike ting

Hvorfor ikke la ham oppfylle drømmen sin? Du får sikkert glede av det, du også!

Ja, jeg synes du er fæl med ham.

Er det sånn at dere må spørre hverandre om tillatelse til å gjøre ting?

Nå er det jo litt penger da. Men om dere har råd, og det ikke går utover "den daglige drift" så er det vel ikke en katastrofe om han får dyrke sin hobby.

Men på den andre siden, om han ville ha nektet deg en tilsvarende utgift, så skjønner jeg at du setter ned foten.

Det er da ikke så merkelig at man spør hverandre om "tillatelse" til å bruke 30 000 fra den felles reservekontoen?

Tipper mannen ville ment litt av hvert hvis bilen brøt sammen og reservekontoen var nesten tom fordi hun hadde brukt pengene på hobbyen sin uten å si noe.

Men altså, jeg mener ikke at et er galt å ta av reserven til en hobby dersom disse reservene er rikelig store nok. Men det skulle bare mangle at man gjorde det uten "tillatelse" når de har hus, barn og husholdning sammen. Dette gjelder selvsagt begge veier

synes

Gjest motorsykkel

Jeg lever etter det mottoet at en skal, så fremt det er mulig, la drømmer bli virkelighet.

Det har jeg gjort selv, men jeg har også pushet litt på for at mannen min skal kunne det.

Han hadde en mangeårig drøm om å kjøpe en Mustang Fastback, og bygge den om. Den kjøpte han for to år siden, og den var atskillig mye dyrere enn 30 000! Vi har lån på den enda, men vi har råd til det.

Den bilen har han (og også jeg) hatt utrolig mye glede av, ikke minst i planleggingen om hvordan den skal bli til slutt, så det er faktisk verdt pengene!

Når det gjelder meg, så har jeg også hatt motorsykkel. Det var min drøm den gangen, og jeg er glad jeg fikk med meg det i livet mitt. Jeg har også kjøpt hest til den nette sum av 25 000 kr, og hatt MYE glede av det.

Dette var før jeg møtte ham, men derfor vet jeg også viktigheten av å kunne gjøre slike ting

Hvorfor ikke la ham oppfylle drømmen sin? Du får sikkert glede av det, du også!

:o) jeg er "livredd" motorsykler, så jeg vil nok aldri få glede av dette.

Mannen min og en kameratgjeng leide tidligere motorsykler en uke på sommeren, hvor de dro på langturer (4-6 dager), bare mannfolk på motorsykler som storkoste seg :o).

Men så gikk leieprisene så enormt opp + at flere sluttet å leie ut sykler pga at forsikringsprisene ble så høye.

Så da kuttet gjengen ut denne sommeraktiviteten.

Annonse

skorpionfisken

Det er da ikke så merkelig at man spør hverandre om "tillatelse" til å bruke 30 000 fra den felles reservekontoen?

Tipper mannen ville ment litt av hvert hvis bilen brøt sammen og reservekontoen var nesten tom fordi hun hadde brukt pengene på hobbyen sin uten å si noe.

Men altså, jeg mener ikke at et er galt å ta av reserven til en hobby dersom disse reservene er rikelig store nok. Men det skulle bare mangle at man gjorde det uten "tillatelse" når de har hus, barn og husholdning sammen. Dette gjelder selvsagt begge veier

synes

Det sto ikke i det første innlegget at det var en felles reservekonto. Jeg forsto det sånn at han skulle bruke av sine penger det som saktens kunne vært brukt på huset som hun utrykte det. Reservekonto er reservekonto og skal ikke gå til hobbyting. Er det mye på reservekontoen så er det ikke bare reservekonto.

Jeg ber ikke om tillatelse til å kjøpe ting av mine penger. Er det større ting forteller jeg hva jeg tenker på, og så kan sambo komme med innspill og innvendinger om han mener noe om det. Har han fornuftige meninger hører jeg på ham, men jeg ber ikke om tillatelse. Men så har vi separat økonomi da.

Det sto ikke i det første innlegget at det var en felles reservekonto. Jeg forsto det sånn at han skulle bruke av sine penger det som saktens kunne vært brukt på huset som hun utrykte det. Reservekonto er reservekonto og skal ikke gå til hobbyting. Er det mye på reservekontoen så er det ikke bare reservekonto.

Jeg ber ikke om tillatelse til å kjøpe ting av mine penger. Er det større ting forteller jeg hva jeg tenker på, og så kan sambo komme med innspill og innvendinger om han mener noe om det. Har han fornuftige meninger hører jeg på ham, men jeg ber ikke om tillatelse. Men så har vi separat økonomi da.

Med separat økonomi blir det noe annet, det er jeg enig i.

Angela1365380318

Dersom det er hans store drøm, så tror jeg at jeg til slutt ville gitt etter. Men jeg er livredd motorsykler og hadde aldri blitt med min kjæreste på tur hadde han kjøpt en.

Men aldri i livet om han hadde fått ta penger fra felles nødkonto, han skulle spart ved å kutte ned på andre ting.

Gutter (iallefall min) har en tendens til å tøye fartsgrensene litt (mye!) og i en ulykke er man mye mer sårbar på sykkel en i en bil. Jeg har hørt at kvinner en skyld i fleste ulykker, men at de er små som å rygge i en stolpe osv og at men stort sett er skyld i de store, men ferre ulykker.

En familie jeg kjenner er i nesten samme situvasjon som dere. Hun skulle egentlig ta lappen på motorsykkel og kjøpe seg en, rett før hun traff han. Hun ønsket også å hoppe i fallsjerm, singel og rik som hun var.

Nå har de to barn, han har en hektisk jobb og ønsker derfor ikke at hun gjør dette fordi han kjenner til ulykkesrisikoen ved motorsykkel vs. den store trygge bilen de har. Han har bedt henne legge drømmen på hyllen, iallefall til barna er store nok til å klare seg selv.

Hun lever nok et fullverdig liv uten sykkel og å ha prøvd fallsjermshopping. Hun er en god mor og synest nok ungene er verdt ofringen. Men sitter du ved siden av henne når hun kjører, ser du et lite blikk til siden når en fin sykkel kjører forbi henne og ungene i bilen. Ungene er også hektet på motorsykkel og sier de vil ha når de blir gamle nok, til farens skrekk:-)

Angela1365380318

Dersom det er hans store drøm, så tror jeg at jeg til slutt ville gitt etter. Men jeg er livredd motorsykler og hadde aldri blitt med min kjæreste på tur hadde han kjøpt en.

Men aldri i livet om han hadde fått ta penger fra felles nødkonto, han skulle spart ved å kutte ned på andre ting.

Gutter (iallefall min) har en tendens til å tøye fartsgrensene litt (mye!) og i en ulykke er man mye mer sårbar på sykkel en i en bil. Jeg har hørt at kvinner en skyld i fleste ulykker, men at de er små som å rygge i en stolpe osv og at men stort sett er skyld i de store, men ferre ulykker.

En familie jeg kjenner er i nesten samme situvasjon som dere. Hun skulle egentlig ta lappen på motorsykkel og kjøpe seg en, rett før hun traff han. Hun ønsket også å hoppe i fallsjerm, singel og rik som hun var.

Nå har de to barn, han har en hektisk jobb og ønsker derfor ikke at hun gjør dette fordi han kjenner til ulykkesrisikoen ved motorsykkel vs. den store trygge bilen de har. Han har bedt henne legge drømmen på hyllen, iallefall til barna er store nok til å klare seg selv.

Hun lever nok et fullverdig liv uten sykkel og å ha prøvd fallsjermshopping. Hun er en god mor og synest nok ungene er verdt ofringen. Men sitter du ved siden av henne når hun kjører, ser du et lite blikk til siden når en fin sykkel kjører forbi henne og ungene i bilen. Ungene er også hektet på motorsykkel og sier de vil ha når de blir gamle nok, til farens skrekk:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...