Gå til innhold

Pumping og amming - melk og ikke melk


Cirkeline

Anbefalte innlegg

Jeg bruker el.pumpe og leverer melk til spedbarnsavdelingen på sykehuset (leverer kun 1-1 1/2 l. pr. uke) ved siden av fullamming. Når er det best for meg å pumpe? Idag våknet guttungen tidligere enn ventet -og jeg var nettopp "ferdigpumpet" (90 ml) på begge bryst da han ville ha mat. Det virket ikke som han fikk ut noe. Han virket rimelig stresset og irritert (SULTEN!) Jeg tok da og gav ham de 90 ml. på flaske istedet. Stort sett så er det bare når han er trøtt at han er urolig ved brystet, tolket dette derfor som at det ikke var melk igjen. (?)

Jeg trodde det var slik at barnet kan få ut mer melk enn pumping, men jeg må kanskje vente litt lenger enn i dag?? (pumper 2-3 ganger pr. dag - vanligvis en time eller to før barnet skal ha. )

Er også litt engstelig på hvor lenge jeg har melk fordi jeg fikk mens kun 3 mnd. etter fødsel. Betyr dette at melkeproduksjonen min nå vil avta??? Jeg har lyst til å fullamme gutten så lenge jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Cirkeline,

Så flott at du leverer melk til spebarnsavdelingen! Jeg synes ikke du skal bekymre deg. Hvis du akkurat hadde pumpet var det ikke mye å hemte. Som regel er barnet den mest effektive til å tømme brystet men det hjelper lite når det ikke er noe igjen! Det er også slik at når du har pumpet over lengre tid og er rutinert fungerer pumpingen mye bedre. Vi er litt som Pavlovs hunder når det gjelder utdrivningsrefleksen. Er du vant til både barn og pumpe fungerer det ofte godt med begge deler. Grovt sett kan man si at melkemengden øker med 40% etter en time og ca. 70% etter 2 timer. Det er lurt å pumpe seg om formiddagen, det er gjerne litt overskudd om morgonen, pump rett etter at du har ammet og stått opp. Ellers vil jeg anbefale å pumpe ca. 1-1 1/2 time etter at barnet har fått mat. Prøv deg frem, her fungerer det forskjellig for hver og en ,og det er spesielt viktig å finne praktiske løsninger. Når det gjelder å få mensen tidlig har det ikke noe å si på ammelengden. Noen oppleverer at melkemengden minker litt under menstruasjonen men at den tar seg opp igjen med en gang, evt med hjelp av en dag med litt ekstra etterspørsel fra babyen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Cirkeline,

Så flott at du leverer melk til spebarnsavdelingen! Jeg synes ikke du skal bekymre deg. Hvis du akkurat hadde pumpet var det ikke mye å hemte. Som regel er barnet den mest effektive til å tømme brystet men det hjelper lite når det ikke er noe igjen! Det er også slik at når du har pumpet over lengre tid og er rutinert fungerer pumpingen mye bedre. Vi er litt som Pavlovs hunder når det gjelder utdrivningsrefleksen. Er du vant til både barn og pumpe fungerer det ofte godt med begge deler. Grovt sett kan man si at melkemengden øker med 40% etter en time og ca. 70% etter 2 timer. Det er lurt å pumpe seg om formiddagen, det er gjerne litt overskudd om morgonen, pump rett etter at du har ammet og stått opp. Ellers vil jeg anbefale å pumpe ca. 1-1 1/2 time etter at barnet har fått mat. Prøv deg frem, her fungerer det forskjellig for hver og en ,og det er spesielt viktig å finne praktiske løsninger. Når det gjelder å få mensen tidlig har det ikke noe å si på ammelengden. Noen oppleverer at melkemengden minker litt under menstruasjonen men at den tar seg opp igjen med en gang, evt med hjelp av en dag med litt ekstra etterspørsel fra babyen.

Lykke til!

Takker for fin og rask tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...