Pernile Skrevet 11. januar 2001 Del Skrevet 11. januar 2001 Har 2 spørsmål: 1. Jeg er nå nesten en uke over termin (hadde termin 5 januar), og opplever fortsatt babyen som veldig aktiv i perioder. Er dette utelukkende et positivt tegn på at den fortsatt har det bra inni der, eller kan det bety at den "vil ut"?! 2. Var hos jordmor 3 dager etter termin og fikk konstatert 2 cm åpning + at cervixåpningen var myk og helt utflatet. På skjemaet har hun skrevet ("avfl. SD", hva betyr dette?). Hun påsto at jeg kom til å føde når som helst, men ennå har det ikke skjedd noe. Hvor lenge er det (rent teoretisk) mulig å gå med så mye åpning? Har ellers ingen tegn til fødsel (ingen rier eller tegningsblødning). Dette blir min andre fødsel, ved den første hadde jeg bare 2 cm åpning da jeg kom inn på sykehuset med rier. Syns liksom derfor det er litt rart at jeg nå kan gå i mange dager med minst 2 cm uten rier... Er takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15035-er-mye-liv-alltid-positivt-spm-om-%C3%A5pning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 11. januar 2001 Del Skrevet 11. januar 2001 At barnet er aktivt er i utgangspunktet positivt. Hvis hodet ikke allerede er godt festet, er det ikke uvanlig at barnet jobber litt for å finne en god stilling for hodet sitt i bekkenet ditt. Et barn som har problemer med tilstrekkelig surstofftilførsel, vil legge seg i ro for å spare på kreftene. De vitale organene blir prioritert, og surstoff til vanlig muskelaktivitet kommer i andre rekke. Når jordmor sier at du har 2 cm åpning og avflatet cervix (det samme som SD, som står for skjede-del), betyr det at du er moden og at fødselen kan starte når som helst. Uansett, det må rier til for at det skal bli noen fødsel Det er ingen begrensning for hvor lenge du kan gå med 2 cm åpning, men det er klart at det begrenser seg når du er 5 dager over termin. Når man har 2 cm åpning og moden cervix, er det kun et tegn på at alt ligger til rette for fødsel, men videre åpning skjer ikke i stor grad uten kraftige rier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15035-er-mye-liv-alltid-positivt-spm-om-%C3%A5pning/#findComment-71255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
melkekaka Skrevet 11. januar 2001 Del Skrevet 11. januar 2001 Jeg gikk 16 dager over tiden med andremann, fikk konstantert 3 cm åpning den 14.dagen, 4 cm den 15 dagen. Jeg har sikkert hatt åpning en stund før dette også. Jeg hadde masse kynnere på slutten, noe som gjorde at det åpnet seg. Går du med åpning er mye av fødselsarbeidet gjort, noe som er veldig bra. Første gangen kom jeg også inn med 2 cm åpning, etter timevis med veer. Denne gangen gikk det kjempefort! Veene startet brått, var intense hele tiden, og på 2 1/2 time var ungen ute (inklusive 45 min. trykketid). Så fordelen med å være andregangsfødende er at åpningstiden går fort! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/15035-er-mye-liv-alltid-positivt-spm-om-%C3%A5pning/#findComment-71448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.