Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gravid67

Hei!

Helt frem til 12 uke har jeg ikke kjent en plass at jeg har vært gravid. Har vært frisk og fin som bare det.

Men, det var da!. Nå har jeg den siste 1,5 uka vært innmari dårlig. Med en gang jeg beveger meg så brekker jeg meg, og er konstant kvalm. Sitter jeg helt stille, så føles det ikke så verst.

Er dette normalt? Jeg mener, det er vel normalt å være kvalm de første 3 mnd, og ikke få en slik 'begynnende' svangerskapskvalme i uke 13?

Kan det være noe galt som jeg bør sjekke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15037-startet-%C3%A5-f%C3%A5-kvalme-i-uke-13/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kalles Hyperremisis, som betyr forlenget svangerskapskvalme. Det er slett ikke uvanlig, og jeg håper at det snart går over for deg! :o)

Hvis det fortsetter så kan sikkert legen hjelpe deg med problemet.

Hilsen ei som hadde 3 sånne svangerskap,

Gjest gravid67

Det kalles Hyperremisis, som betyr forlenget svangerskapskvalme. Det er slett ikke uvanlig, og jeg håper at det snart går over for deg! :o)

Hvis det fortsetter så kan sikkert legen hjelpe deg med problemet.

Hilsen ei som hadde 3 sånne svangerskap,

Hei og takk for svar.

Det er godt å høre at det er 'normalt' og at jeg ikke trenger være redd for at det tyder på noe galt.

Hvor lenge varte dette for hun du nevnte? - ikke ut resten av svangerskapet håper jeg -:)

Hei og takk for svar.

Det er godt å høre at det er 'normalt' og at jeg ikke trenger være redd for at det tyder på noe galt.

Hvor lenge varte dette for hun du nevnte? - ikke ut resten av svangerskapet håper jeg -:)

Hun jeg nevnte, var meg. Og for meg varte det helt ut svangerskapet med de to første, og til 8. mnd med den siste. Men det varierer fra person til person, så det betyr ikke at det trenger å bli slik til deg! :o)

Ellers så mener de at det er større sjanse for at det er jente, når man er så lenge kvalm, og i mitt tilfelle stemte det, hver gang!

:o)

Hold ut, du blir nok bedre! Lykke til da, med babyen og alt!

Gjest gravid67

Hun jeg nevnte, var meg. Og for meg varte det helt ut svangerskapet med de to første, og til 8. mnd med den siste. Men det varierer fra person til person, så det betyr ikke at det trenger å bli slik til deg! :o)

Ellers så mener de at det er større sjanse for at det er jente, når man er så lenge kvalm, og i mitt tilfelle stemte det, hver gang!

:o)

Hold ut, du blir nok bedre! Lykke til da, med babyen og alt!

Woops - en liten leseLEIF :-) Ser jo det nå i mailen at det var deg og at du ikke refererte til noen :-)

Ja, jeg håper det går over, men gjør det ikke det så får jeg bare ta det som det kommer.

Blir spennende å se hva det er da, har jo to gutter fra før og med dem fantes jeg ikke dårlig i det hele tatt. Klarer ikke å holde meg til jeg føder, så jeg skal få vite det ved neste ultralyd -:)

Ha det bra sålenge Poetica !

Trine Endsjø, jordmor

Du har rett i at det vanligvis er i begynnelsen av svangerskapet man stort sett er kvalm. Som oftest er det slutt ved 16 ukers svangerskap. Årsaken til svangerskapskvalme kan være så mangt. Det kan ha sammenheng med hormoner som morkaken produserer, men psyko-sosiale årsaker skal man heller ikke se bort i fra. Har du en stressende og utilfredstillende arbeids/hjemme-situasjon, kan man bli kvalm av det også. Jeg synes du skal prøve å se litt på hva som utløser kvalmen, og når den er verst. Snakk litt med din jordmor/lege om det. Man vet at ved flerlingesvangerskap kan man bli ekstra kvalm. Dette bør utelukkes. Er det andre grunner til å anta at du kan bli kvalm, kan kanskje en blodprøve være en god utredningsmåte.

Lykke til videre.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...