Gå til innhold

Blodsukker og kunstig søtstoff

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, det kan det. I allefall i følge diabetessykepleieren jeg pleier å gå hos. Kroppen gjør om det kunstige sukkeret til vanlig sukker, og da er man like langt. Dessuten inneholder en del lett (og vanlige) brus også fruktsukker, f.eks Solo, solo pluss etc.

Ja, det kan det. I allefall i følge diabetessykepleieren jeg pleier å gå hos. Kroppen gjør om det kunstige sukkeret til vanlig sukker, og da er man like langt. Dessuten inneholder en del lett (og vanlige) brus også fruktsukker, f.eks Solo, solo pluss etc.

Det gjelder vel bare kunstige søtningsmiddel som ender på -ol ?

Sorbitol for eksempel??

Gjest Windsong

Det gjelder vel bare kunstige søtningsmiddel som ender på -ol ?

Sorbitol for eksempel??

Hei!

Det gjelder søtstoffer som ender på -ol (eks. sorbitol, manitol, xylitol). Dette er egentlig sukkeralkoholer, som sies å heve blodsukkeret.

Likevel opplever ikke jeg problemer med høyt blodsukker, selv om jeg daglig tygger Fisherman's Friend som er søtet med sorbitol. Men det er jo ikke noe jeg spiser store mengder av. Jeg tror dessuten innholdet av desse ...ol søststoffene i tyggegummi/pastiller er så pass lavt at et lite forbruk ikke trenger å bety noe større. Da jeg fikk dia. sa sykepleieren at alle typer sukkerfrie pastiller/tyggegummi var ok.

Søtstoff i lett brus er så vidt jeg vet acesulfam K og aspartam. Disse er trygge. Solo light, Solo +, Mozell light inneholder naturlig fruktsukker. (Solo light ca. 1g. pr. dl.)

Mvh

Hei!

Det gjelder søtstoffer som ender på -ol (eks. sorbitol, manitol, xylitol). Dette er egentlig sukkeralkoholer, som sies å heve blodsukkeret.

Likevel opplever ikke jeg problemer med høyt blodsukker, selv om jeg daglig tygger Fisherman's Friend som er søtet med sorbitol. Men det er jo ikke noe jeg spiser store mengder av. Jeg tror dessuten innholdet av desse ...ol søststoffene i tyggegummi/pastiller er så pass lavt at et lite forbruk ikke trenger å bety noe større. Da jeg fikk dia. sa sykepleieren at alle typer sukkerfrie pastiller/tyggegummi var ok.

Søtstoff i lett brus er så vidt jeg vet acesulfam K og aspartam. Disse er trygge. Solo light, Solo +, Mozell light inneholder naturlig fruktsukker. (Solo light ca. 1g. pr. dl.)

Mvh

Hvilke lettbruser er det som er trygge? Hva med lettsaft? Lettgele???

Lurer fælt nå altså

Gjest Windsong

Hvilke lettbruser er det som er trygge? Hva med lettsaft? Lettgele???

Lurer fælt nå altså

Cola light, Pepsi light og Tab x-tra og 7up light er i alle fall trygt.

Fun light o.l. er heller ikke noe problem.

Og selvfølgelig er Farris med smakstilsetninger også trygt. Den inneholder kun aromastoffer.

Mvh

Annonse

Cola light, Pepsi light og Tab x-tra og 7up light er i alle fall trygt.

Fun light o.l. er heller ikke noe problem.

Og selvfølgelig er Farris med smakstilsetninger også trygt. Den inneholder kun aromastoffer.

Mvh

Hei,

Pepsi Max er også trygt.

Diet Coca Cola og Coca Cola Light er forresten forskjellige produkter, og det er mye mer søtstoffer i den første. (Selges f. eks. i Storbritania.)

Med vennlig hilsen

• 7 år senere...

Nei, ikke nødvendigvis. Kunstige søtstoffer som finnes i lettbrus og saft er aspartam, suclarose, og ingen av disse gir blodsukekrstigning.

Derimot så vil sukkeralkoholer kunne gi blodsukkerstingning. Merk at sorbitol både er et sukkeralkohol og en sukkerart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...