Gjest Fjomsen Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Hei En liten spørreundersøkelse her: Når trakk du din første visendomsjeksel, hvor gammel var du. Hvor gammel er du nå og hvor mange har du trukket? Var det vondt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150437-har-du-trukket-noen-visendomsjeksler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest esk Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Opererte ut den første da jeg var 22, har trukket to etter det og har altså ei tann igjen. Er nå 27. Det å operere tanna ut var ganske knotete og tok lang tid og det var mye blodsøl, i tillegg fikk jeg en betennelse etterpå fordi tannlegen glemte å gi meg antibiotika. De to tennene jeg trakk er imidlertid som barnemat å regne. Man er jo bedøvet så man kjenner ingenting og det går fort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150437-har-du-trukket-noen-visendomsjeksler/#findComment-959444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fjomsen Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Opererte ut den første da jeg var 22, har trukket to etter det og har altså ei tann igjen. Er nå 27. Det å operere tanna ut var ganske knotete og tok lang tid og det var mye blodsøl, i tillegg fikk jeg en betennelse etterpå fordi tannlegen glemte å gi meg antibiotika. De to tennene jeg trakk er imidlertid som barnemat å regne. Man er jo bedøvet så man kjenner ingenting og det går fort. Takk for svar! Hvorfor må en trekke de egentlig? Jeg har ikek trukekt noen enda, det er derfor jeg spør. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150437-har-du-trukket-noen-visendomsjeksler/#findComment-959461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest esk Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Takk for svar! Hvorfor må en trekke de egentlig? Jeg har ikek trukekt noen enda, det er derfor jeg spør. Min erfaring er at noen tannelger er svært ivrige på å trekke visdomstenner, mens andre ikke er det. Den første tanna trakk jeg fordi den var betent og plagde meg - og si samme slengen trakk tannlegen tanna i overkjeven, som ikke måtte opereres ut og som var enkel å trekke, fordi han mente det var like greit å gjøre det med det samme. Den andre gangen jeg trakk oppsøkte jeg tannlegen pga. lett betennelse i visdomstann i nedre del av kjeven. Tannlegen ville trekke, men da han så på røntgenbildene hørte jeg ham si: Å faen! Da viste det seg at røttene til denne tanna lå over en nerve i kjeven og en trkning ville kunne rive over denne nerven. Det neste tannlegen sa var, henvent til tannlegesekretæren: Hent brenneren. Til meg sa han: Det høres kanskje litt dramatisk ut, men vi skal bare brenne bort noe tannkjøtt så denne tanna kanskje kan komme litt mer opp av seg selv. Så gjorde de det. Deretter trakk han tanna i overkjeven, som den forrige tannlegen, fordi han mente jeg ikke hadde noe bruk for den. Jeg har altså fortsat denne vrange tanna i underkjven. For å være helt ærlig mistenker jeg enkelte privatpraktiserende tannleger for å anbefale trekning avvisdomstenner uten noen spesielt god grunn fordi det er innbringende. Hvis en visdomstann ikke plager deg er det egentlig ingen grunn til å trekke den. Vel, dette ble langt, men jeg har altså en del erfaring med dette. Skal du trekke ei visdomstann forresten? I så fall: hvis det kun er snakk om trenkning og ikke operasjon så har du ingenting å bekymre deg for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150437-har-du-trukket-noen-visendomsjeksler/#findComment-959528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vetd Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Min erfaring er at noen tannelger er svært ivrige på å trekke visdomstenner, mens andre ikke er det. Den første tanna trakk jeg fordi den var betent og plagde meg - og si samme slengen trakk tannlegen tanna i overkjeven, som ikke måtte opereres ut og som var enkel å trekke, fordi han mente det var like greit å gjøre det med det samme. Den andre gangen jeg trakk oppsøkte jeg tannlegen pga. lett betennelse i visdomstann i nedre del av kjeven. Tannlegen ville trekke, men da han så på røntgenbildene hørte jeg ham si: Å faen! Da viste det seg at røttene til denne tanna lå over en nerve i kjeven og en trkning ville kunne rive over denne nerven. Det neste tannlegen sa var, henvent til tannlegesekretæren: Hent brenneren. Til meg sa han: Det høres kanskje litt dramatisk ut, men vi skal bare brenne bort noe tannkjøtt så denne tanna kanskje kan komme litt mer opp av seg selv. Så gjorde de det. Deretter trakk han tanna i overkjeven, som den forrige tannlegen, fordi han mente jeg ikke hadde noe bruk for den. Jeg har altså fortsat denne vrange tanna i underkjven. For å være helt ærlig mistenker jeg enkelte privatpraktiserende tannleger for å anbefale trekning avvisdomstenner uten noen spesielt god grunn fordi det er innbringende. Hvis en visdomstann ikke plager deg er det egentlig ingen grunn til å trekke den. Vel, dette ble langt, men jeg har altså en del erfaring med dette. Skal du trekke ei visdomstann forresten? I så fall: hvis det kun er snakk om trenkning og ikke operasjon så har du ingenting å bekymre deg for. Det er ikke særlig inntektsbringende for tannleger trekke tenner, bare så det er sagt. De trekkes etter at de har fått en diagnose. Er det tegn på sykdom i visdomstanna, bør den trekkes så fort som mulig. Dette fordi sjansene for at det kan bli alvorlige komplikasjoner pga betennelsen i tanna er større enn sjansene for komplikasjoner ved å trekke den ut. Dessuten har ikke visdomstanna noen viktig funksjon i tannsettet. Det ligger bare der og samler opp matrester, puss og bakterier og venter på å forårsake sykdom. Ligger tanna fint frembrudt, er frisk og du klarer å holde det rent, er det selvfølgelig ingenting i veien for å beholde den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150437-har-du-trukket-noen-visendomsjeksler/#findComment-960009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest esk Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Det er ikke særlig inntektsbringende for tannleger trekke tenner, bare så det er sagt. De trekkes etter at de har fått en diagnose. Er det tegn på sykdom i visdomstanna, bør den trekkes så fort som mulig. Dette fordi sjansene for at det kan bli alvorlige komplikasjoner pga betennelsen i tanna er større enn sjansene for komplikasjoner ved å trekke den ut. Dessuten har ikke visdomstanna noen viktig funksjon i tannsettet. Det ligger bare der og samler opp matrester, puss og bakterier og venter på å forårsake sykdom. Ligger tanna fint frembrudt, er frisk og du klarer å holde det rent, er det selvfølgelig ingenting i veien for å beholde den. "De trekkes etter at de har fått en diagnose." Hva vil det si? Hvilken diagnose fikk de to tennene jeg trakk som var kommet helt ut, som var uten hull og hadde god plass? En tannlege jeg snakket om ang. den gjenværende tanna, som har kommet halvveis ut, sa at denne burde trekkes, men at det ikke hastet. Han sa også at det ikke var særlig sannsynlig at den kom til å komme lengre ut av seg selv, og at den fortsatt lå temmelig nær en nerve. Hva er worst case scenario hvis nerven slites av? Blir jeg lam og skeiv i halve ansiktet eller hva skjer? Og burde jeg oppsøke en speialist for å få gjort dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150437-har-du-trukket-noen-visendomsjeksler/#findComment-960014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bugsbunny Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 Jeg trakk to da jeg var 16. Hadde ikke plass til dem. Husker ikke helt, men jeg tror ikke det gjorde så veldig vondt. De neste to måtte jeg operere ut fordi de hadde kilt seg fast. Det var ikke plass nok til at de kunne komme ut. Vondt! Da var jeg nærmere tredve.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150437-har-du-trukket-noen-visendomsjeksler/#findComment-960017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vetd Skrevet 19. juni 2004 Del Skrevet 19. juni 2004 "De trekkes etter at de har fått en diagnose." Hva vil det si? Hvilken diagnose fikk de to tennene jeg trakk som var kommet helt ut, som var uten hull og hadde god plass? En tannlege jeg snakket om ang. den gjenværende tanna, som har kommet halvveis ut, sa at denne burde trekkes, men at det ikke hastet. Han sa også at det ikke var særlig sannsynlig at den kom til å komme lengre ut av seg selv, og at den fortsatt lå temmelig nær en nerve. Hva er worst case scenario hvis nerven slites av? Blir jeg lam og skeiv i halve ansiktet eller hva skjer? Og burde jeg oppsøke en speialist for å få gjort dette? Diagnose er for eksempel delvis frambrudt tann, hull i tanna eller betennelse rundt tanna. Ved nerveskade kan du miste følelsen i leppe og nedre kinn, slik som når du får bedøvelse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150437-har-du-trukket-noen-visendomsjeksler/#findComment-960020 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mauren Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Har trukket alle fire jeg. Trakk de to første....eller opererte dem ut heter det vel når jeg var 21 og de to siste når jeg var 23. Dette ble gjort på odontologisk fakultet med en instruktørtannlege og en student til stede. trekkingen av de to første var ikke særlig vondt egentlig. Men, det lå en cyste oppå ene tanna, slik at den måtte skjæres bort først. Hun som opererte var veldig flink. Det verste var egentlig etterpå. Det ble lagt en antibiotikaveke under stingene nede, denne skulle fjernes etter et døgn. Når denne skulle fjernes holdt jeg på å svime av. Da jeg trakk de to siste trakk instruktørtannlegen den første. Den andre lå litt skjevt og måtte vries ut. Han sa at den kunne studenten få trekke........DA BA JEG INSTENDIG TIL HØYERE MAKTER OM AT JEG SKULLE FÅ BESVIME!!!! Takk og pris takket studenten nei til å trekke den (tror egentlig hun så at jeg lå spent som en buestreng av nervøsitet). Etterpå var det ikke så gale. Alt i alt Ibux 600 mg og Paralgin forte første og ev. andre dagen ordner det som er av smerter begge gangene. Ibuxen funker best. Måtte forresten trekke tennene pga store kjeveleddsproblemer som ble forverret av at visdomstennene kom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150437-har-du-trukket-noen-visendomsjeksler/#findComment-967203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresja Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Jeg fikk min første visdomsjeksel da jeg var 30, to til da jeg var 40. Den fjerde får jeg forhåpentløigvis ikke. Alle ble trukket nesten med det samme, for jeg fikk straks betennelse. Hadde ingen komplikasjonen i.f.m. trekking. Tannlegen ga meg smertestillende allerede før han trakk. (første gangen fikk jeg Paralgin Forte; den ble jeg litt rar av. Nesate gang fikk jeg en mildere tablett) Min datter fikk visdomsjeksler i yngre alder enn meg. Da hun trakk den første (hun gikk til en farvet tannlege, som snakket gebrokket svensk), fikk hun streptokokker i såret. Hun ble sendt på Haukeland og var innlagt der over en uke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150437-har-du-trukket-noen-visendomsjeksler/#findComment-967213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bunny Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Jeg opererte ute alle fire samtidig. Jeg var midt i 20-årene. Jeg fikk god bedøvles, og tok noe smertestillende i døgnene etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150437-har-du-trukket-noen-visendomsjeksler/#findComment-967218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 29. juni 2004 Del Skrevet 29. juni 2004 Tok den første da jeg var 22, tok neste også da jeg var 22, og den tredje da jeg var 23. Har en igjen. De to nede måtte opereres ut fordi de ikke hadde kommet opp av tannkjøttet, måtte til kjevekirurg. Den jeg tok oppe hadde kommet et stykke ut, og jeg kunne trekke den hos den vanlige tannlegen. Det har aldri vært noen store problemer, selv om jeg nesten besvimte da jeg tok den første. Det var mest pga nerver... Fikk med smertestillende, og levde på suppe og milkshake et par dager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150437-har-du-trukket-noen-visendomsjeksler/#findComment-967225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.