Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er nå i uke 15 og opplevde to runder med relativt kraftige blødninger i julen. Var på UL og fikk se at alt var i orden med fosteret. Nå de siste dagene har det kommet litt mer, men med en mer brunlig farge. Fikk sjekket hjertelyden idag og den er helt fin, så utenom blødningene synes alt å være iorden.

Legen antydet at blødningene kunne skyldes at morkaken ligger frem mot livmorhalsen. Er dette i såfall farlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15051-bl%C3%B8dning-fra-morkaken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Jeg har hatt blødning fra morkaka 2 ganger (uke 7 og 15).

Selv om det var en ubehagelig opplevelse, fikk jeg vite at det ikke var farlig.

Da jeg var på UL i 19. uke, konstanterte de at morkaka hadde flyttet seg, slik at den ikke lenger lå foran åpningen.

Trine Endsjø, jordmor

Hvis det har kommet litt mer blod nå, og det er brunaktig på farge, er det tegn på at det er gamle rester som må få komme ut. Så lenge du ikke blør friskt er det ingen fare, men skulle du fortsette å kvittere blodrester over lengre tid, er det lurt å få en ny sjekk. Hvis det er bevist at morkaken ligger dypt ned mot livmoråpningen, utgjør det sjelden noe problem før fødselen. Dessuten vil en slik morkake som oftest trekke seg oppover når magen vokser. Ligger den fremdeles dypt når du er ca 32 uker, må man vurdere keisersnitt. En dyptliggende eller foranliggende morkake kan hindre barnet å komme ned i bekkenet og kan innebære en betydelig risiko med tanke på store blødninger. Er det slik at du stadig har småblødninger i svangerskapet som kan skylles morkakens beliggenhet, må du og din lege finne ut hvordan du bør forholde deg i forhold til belastning, arbeidssituasjon og aktivitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...