Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min søster er gravid med tvillinger i uke 34. De sitter nå begge i seteleie, og hun fikk beskjed om at hvis de ikke snur seg i løpet av et par uker, vil de ta rønken av hennes bekken slik at de vet at det er stort nok til å føde vanlig. Er dette noe man pleier å gjøre når det er seteleie? Kan det være skadelig med rønken? Er det vanlig å anbefale keisersnitt ved tvillingfødseler? ER det oftere komplikasjoner ved vanlige fødsler når det er to?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15057-r%C3%B8nken-ved-seteleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Min datter lå i seteleie, og det var tidlig klart at det ikke var noen mulighet for snuing. Det ble derfor tatt røntgen av bekkenet mitt for å se om jeg hadde gode nok mål/stort nok bekken. Dette blir vurdert sammen med en estimert størrelse på barnet (i hennes tilfelle barna) for å finne ut om det er mulig å føde vaginalt eller om keisersnitt bør benyttes.

Jeg tror dette er vanlig for alle hvor det oppdages seteleie. Strålingen er sikkert gjort så liten som mulig, og siden det er så sent i svangerskapet, er det nok vurdert til å være ufarlig.

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke til å komme i fra at både setefødsler og tvillingfødsler innebærer en viss risiko, men oppfølgingen og overvåkingen er desto større og mer intens. Skulle det være det minste tegn til at fødselen ikke lar seg gjennomføre på normalt vis, kvier man seg ikke for å forløse ved keisersnitt. Enkelte ganger må man velge keisersnitt fordi tvillingene har lagt seg i en posisjon som kan innebære problemer for den ene eller den andre. Hvis begge har lagt seg i seteleie, som i din søsters situasjon, må det vurderes om hun har et bekken som er stort nok til en setefødsel. Dessuten bør en slik setefødsel gå relativt raskt og effektivt, så ikke nr. 2 lider noen nød ved å vente uforholdsmessig lenge. Hvis legene vurderer det dithen at din søster kan føde begge i seteleie, bør hun prøve å være positiv til en slik opplevelse. Det er ikke tvil om at en fødsel som i stor grad får foregå på naturens premisser, kan være en stor opplevelse, og på mange måter er det beste for både mor og barn. Er det derimot slik at keisersnitt blir foretrukket, er det i dag store muligheter for å gjøre også dette til en flott opplevelse. Personalet har en innstilling som tilsier at mor og far i størst mulig grad skal oppleve dette også som en normal fødsel.

Hvis det er nødvendig med røntgenfotografering av din søsters bekken, skulle ikke det by på noe problem. Man vet at røntgenstråling innebærer enn minimal risiko, men det er faktisk uhyre få som ikke utsetter barnet sitt for noe man strengt tatt burde unngått i svangerskapet. Bilkjøring, røyking, noen glass alkohol, medikamentbruk eller et stygt fall vil kanskje risikomessig være farligere for barna enn et røntgenbilde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...