Gå til innhold

Hva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg forskjellen her:

Kvinne: Har psykiske problemer. Har hatt det i mange mange år. Hun vil ha et bedre liv. Mannen støtter henne så godt han kan, og hun jobber med tingene. De dagene angsten tar overhånd, gir han henne et lite push slik at hun klarer å jobbe videre. Kvinnen blir irritert på maset,men skjønner at det må til hvis hun skal bli bedre.

Mannen: Har et fysisk problem. Han er fet. Legen har sagt at han har for høyt blodtrykk, og burde gjøre noe med vekten sin.

Mannen tar et skippertak og går ned noen kilo, men så gir han opp. Kvinnen står ved hans side, og prøver å gi han et push. (Ikke fordi hun på død og liv vil at han skal bli slankere. Men på grunn av helsen hans, og fordi mannen selv har sagt at han ikke er fornøyd med utseende sitt.)

Mannen blir sint, og sier at han ikke er motivert.

Kan noen fortelle meg hva forskjellen er? Begge vil jo ha endret ting med seg selv. Ting de er misfornøyd med. Hvorfor kan mannen pushe kvinnen, men kvinnen får ikke lov til å pushe mannen??

Gjest sier jeg
Skrevet

Er dette et konkret tilfelle?

Hvis ikke,så skjønner jeg ikke spørsmålet ditt.

Det er jo langt fra sånn hos alle menn og kvinner.èn ting kan være helt greit hos noen,men kan være helt uhørt hos andre.

Skrevet

Forskjellen her er ikke problemet, men motivasjonen til å gjøre noe med det. Man kan pushe så mye man vil uten at det hjelper om ikke personen er motivert.

Skrevet

Er dette et konkret tilfelle?

Hvis ikke,så skjønner jeg ikke spørsmålet ditt.

Det er jo langt fra sånn hos alle menn og kvinner.èn ting kan være helt greit hos noen,men kan være helt uhørt hos andre.

Dette skjer hjemme hos oss i dag!!

Så jeg bare lurer på om dere ser noen forskjeller.

Jeg mener nemlig at så lenge han forventer at jeg jobber med de tingene som sliter på meg, så må jo jeg få lov til å forvente at han jobber med de problemene som sliter på han.

Begge deler sliter jo også på den andre part.

Vekta hans sliter ikke på meg. Men handlinger ut i fra vekta. Han vil helst ikke vise seg naken. Vil ikke gå uten t-shirt om sommeren. Vil ikke være med på stranda. Vil ikke være med på sosiale sammenkomster hvor det er poolparty ( og det er det mye av her vi bor.) Mye mer. Det hemmer han, og da hemmer det meg også.

Vil jo så gjerne at han skal ha det bedre med seg selv.

Gjest sier jeg
Skrevet

Jeg mener nemlig at så lenge han forventer at jeg jobber med de tingene som sliter på meg, så må jo jeg få lov til å forvente at han jobber med de problemene som sliter på han.

Vekta hans sliter ikke på meg. Men handlinger ut i fra vekta. Han vil helst ikke vise seg naken. Vil ikke gå uten t-shirt om sommeren. Vil ikke være med på stranda. Vil ikke være med på sosiale sammenkomster hvor det er poolparty ( og det er det mye av her vi bor.) Mye mer. Det hemmer han, og da hemmer det meg også.

Ja det er jo ofte sånn,vi skjønner ikke vårt eget beste.

Vil man ikke ha hjelp/støtte så har man heller ingen ting å syte over.

Si det som det er,at om du skal godta pushingen fra ham ,så får han værsågod godta pushingen fra deg.Alt er jo til alles beste.Om han har problemer med det du sliter med,så ja,da må han godta at du har problemer med det han sliter med.

Håper det ordner seg:o)

Gjest Big Mac
Skrevet

Det har iallefall ikke noe med kjønn å gjøre.

Skrevet

Det har iallefall ikke noe med kjønn å gjøre.

Nei,nei, nei. Det mener ikke jeg heller. Kjønn har ingen ting å si.

Det har med det å stille opp for hverandre, og forventinger man har.

Skrevet

"Jeg mener nemlig at så lenge han forventer at jeg jobber med de tingene som sliter på meg, så må jo jeg få lov til å forvente at han jobber med de problemene som sliter på han."

Såklart du har rett her, og i tillegg til hans fysiske problem med vekten, har han jo også pådratt seg et psykisk - selv om han kanskje ikke ser, eller innrømmer det. Han holder seg vekk fra ting som er ubehagelige for han, grunnet vekten, og vil ikke vise seg naken/lettkledd.

Klart du har lov til å forvente noe av han, når han forventer noe av deg. Vil han ikke, så blir det som Soria sier: "ingen som ikke er motivert lar seg presse til noe"

Men du kan jo ikke akkurat ta hevn heller - for du vil jo ha hjelp av mannen din, samt bli frisk for din egen del. Så hva gjør du da?

Hjelper ikke stort igrunn om jeg og andre sier DU har rett da.

Skrevet

"Jeg mener nemlig at så lenge han forventer at jeg jobber med de tingene som sliter på meg, så må jo jeg få lov til å forvente at han jobber med de problemene som sliter på han."

Såklart du har rett her, og i tillegg til hans fysiske problem med vekten, har han jo også pådratt seg et psykisk - selv om han kanskje ikke ser, eller innrømmer det. Han holder seg vekk fra ting som er ubehagelige for han, grunnet vekten, og vil ikke vise seg naken/lettkledd.

Klart du har lov til å forvente noe av han, når han forventer noe av deg. Vil han ikke, så blir det som Soria sier: "ingen som ikke er motivert lar seg presse til noe"

Men du kan jo ikke akkurat ta hevn heller - for du vil jo ha hjelp av mannen din, samt bli frisk for din egen del. Så hva gjør du da?

Hjelper ikke stort igrunn om jeg og andre sier DU har rett da.

Joda, det hjelper litt å høre at en har rett....hehe ;)

Neida, jeg bare lurte på om andre så en forskjell her, for jeg ser det ikke. Og da skjønner jeg ikke hvorfor han blir sur.

Men det har nok med motivasjonen å gjøre, som andre nevnte her.

Skrevet

Kanskje fordi motivasjonen er større når man har angst, noe som er mye verre enn å være fet.

Gjest malun
Skrevet

Kanskje fordi motivasjonen er større når man har angst, noe som er mye verre enn å være fet.

Men denne mannens overvektsproblem sliter jo åpenbart på psyken hans, ettersom det gir ham hemninger og forhindrer ham fra å være med i sosiale situasjoner.

Skrevet

Men denne mannens overvektsproblem sliter jo åpenbart på psyken hans, ettersom det gir ham hemninger og forhindrer ham fra å være med i sosiale situasjoner.

Men likevel ikke nok til at han gidder å ta tak i det.

Det er trist at det skal være slik.

Gjest malun
Skrevet

Men likevel ikke nok til at han gidder å ta tak i det.

Det er trist at det skal være slik.

Veldig trist. Og derfor bør jo hun få lov til å pushe litt på og motivere ham.

Skrevet

Veldig trist. Og derfor bør jo hun få lov til å pushe litt på og motivere ham.

Selvfølgelig har hun lov til det. Og han har ingen grunn til å bli sur.

Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Vær glad for at han støtter deg og gir deg et push når du trenger det. Så lenge hans pushing er bra for deg når du står fast.

Kanskje blir han i stand til å ta i mot din hjelp senere, men det er ikke noe du kan pålegge ham. Kanskje sliter ditt problem mere på ham enn du vet, og han har kanskje ikke kapasitet til å ta inn over seg mere akkurat nå. Du kan hjelpe ham ved å legge opp til en sunnere livsstil med mosjon og mat, men ikke mas hvis det bare virker mot sin hensikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...