Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er en jente på 20 år. jeg har en flott kjæreste som jeg har vært sammen med i nesten 3 år og nesten alt er perfekt, men... det gjør så vondt å ha samleie! med en gang han er i ferd med å trenge inn i meg, er det som om alle musklene i skjeden lukker seg, og det svir og føles bare vondt. det første samleie hadde jeg for noen år siden (med en annen), og det var også helt forferdelig. tror du det er dette som gjør at jeg har fått litt angsten i meg? vi har prøvd å bruke glidekrem, men problemet er egentlig ikke at jeg ikke er kåt og våt nok, men det er bare denne angsten for at det skal gjøre like vondt hver gang. han er selvsagt forståelsesfull, men jeg føler at noe mangler, og lurer på om det kommer til å gjøre vondt for resten av livet? prøver å slappe av når han trenger inn i meg, men det er vanskelig å slippe tankene vekk fra det negative..noen andre?

Gjest lille rosinen
Skrevet

Har hørt om en lidelse som enkelte jenter/damer har.

Det er så lenge siden jeg leste om den så jeg husker ikke helt symptomene... Men husker at samleie kan være veldig vondt og at det svir mye.

Jeg kan dessverre ikke gi så mye bedre svar enn dette. Men da kan du hvertfall ha øynene oppe for denne "lidelsen".

Så vidt jeg husker så er det ikke noen kur for det. Men enkelte (kanskje tilogmed ALLE) opplever at det går over etter kortere eller lengre tid.

Gjest mislykka
Skrevet

Har hørt om en lidelse som enkelte jenter/damer har.

Det er så lenge siden jeg leste om den så jeg husker ikke helt symptomene... Men husker at samleie kan være veldig vondt og at det svir mye.

Jeg kan dessverre ikke gi så mye bedre svar enn dette. Men da kan du hvertfall ha øynene oppe for denne "lidelsen".

Så vidt jeg husker så er det ikke noen kur for det. Men enkelte (kanskje tilogmed ALLE) opplever at det går over etter kortere eller lengre tid.

Tell me about it...jeg har også j... vondt. Pleier å spørre meg selv hva som er vitsen med sex når det er så mange som har problemer relatert til det. Jeg har alltid hatt vondt og jeg vet ikke hvordan jeg skal få det vekk. Gynekologen sier at alt er normalt. Hva gjør man da tro? Blir nonne?

Gjest Gro Isachsen, Sexpert
Skrevet

Kjære nathalina! Ikke ha samleie når det gjør vondt! Da kan du risikere at angsten for smerte gjør at bekkenbunnsmusklene låser seg i lang tid. Til slutt kan de låse seg bare du prøver å føre en q-tip inn i skjeden.

Det er mulig årsaken til at sex gjorde vondt den første gangen, var at du fortsatt hadde jomfruhinna intakt. Så har kroppen din fortsatt å forbinde samleie med vondt. Det kan gjøre at jenter og kvinner utvikler vaginisme.

Vaginisme kan forsvinne av seg selv. Men du må ikke utsette deg for smertefulle samleier, da kommer plagene tilbake. Det beste er at du tar kontakt med en sexolog som kan hjelpe deg å få et mer positivt syn på samleie, slik at du gleder deg, og ikke gruer deg til å ha det. Noen får også hjelp av å utføre uttøyingsøvelser på seg selv. Dessuten kan det hjelpe å få kontroll over de musklene som strammer. Det gjør du ved å få et bevisst forhold til disse musklene ved å utføre knipe/avslappingsøvelser. Det kan ta lang tid å komme over vaginisme. I mellomtiden kan dere ha all annen sex enn samleie.

Gjest Anna banana@
Skrevet

Tell me about it...jeg har også j... vondt. Pleier å spørre meg selv hva som er vitsen med sex når det er så mange som har problemer relatert til det. Jeg har alltid hatt vondt og jeg vet ikke hvordan jeg skal få det vekk. Gynekologen sier at alt er normalt. Hva gjør man da tro? Blir nonne?

Nei, ikke nødvendigvis. Men man kan jo gå til sexolog da?

Gjest harhattdet
Skrevet

Jeg har opplevd det samme - det tok meg flere år å komme ut av, men det som hjalp til slutt var dette:

Jeg gikk til en gynekolog som anbefalte meg å øve på egen hånd. Hver kveld førte jeg to fingre inn i skjeden, og sakte, men sikkert videt jeg meg selv ut, og ble vant til å 'ha noe der inne'. Etter noen uker med slik trening gikk det fint!

Prøv, i alle fall - lykke til!

Skrevet

Hei!

Jeg har også vondt ved samleie. Men jeg oppfatter det ikke som at det har noe med lysten å gjøre, eller at jeg ikke blir våt nok. Det er akkurat som det sitter noe i skjedeveggen som gjør at det blir sårt og ubehagelig når han skal trenge inn i meg. Har også prøvd med glidekrem... Den eneste gangen jeg overhodet ikke kjente noe ubehag, var ved samleie i badstue. Og det er mindre vondt ved samleie i dusjen. Utifra dette skulle man tro at jo våtere jo bedre, men hvorfor fungerer det ikke da med glidekrem?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...