Gå til innhold

Rotet til økonomien

Anbefalte innlegg

Gjest En som er skikkelig frustrert
Skrevet

Hei, jeg har en venninne som nå har rotet det skikkelig til for seg. Hun vet ikke at jeg vet, og jeg sitter bare igjen med en masse spørsmål.

Hun var sammen med en kjempeflott gutt, men i løpet av første året de var sammen klarte hun å "la være" å betale husleie i 10 mnd.... Det måtte flytte, men ved hjelp av venner og hans familie klarte de å betale tilbake det de(hun) skyldte.

Nå har hun klart det igjen, ved å gjemme alle regningene hans sitter han nå med haugevis av inkassovarsler hengende over hodet. Da han oppdaget dette var selvfølgelig all tillitt brukt opp, og han gjorde det slutt.

Hva får folk til å gjøre slike ting, man stikker jo ikke hodet i sanden og tror at regningene bare blir borte av seg selv?

Og, hva kan jeg gjøre for å hjelpe venninnen min?

mil1365380270
Skrevet

"Hva får folk til å gjøre slike ting, man stikker jo ikke hodet i sanden og tror at regningene bare blir borte av seg selv?"

De vet de ikke blir borte og at alt blir verre, men de klarer ikke å ordne opp for det.

Tror ikke det er lurt at hun får hjelp flere ganger, før hun har innrømmet at det er sykt, og går til psykolog. Hun trenger ikke mer hjelp til å rømme fra problemene.

Kanskje har hun en depresjon, kanskje har det bare bygget seg opp en angst mot regninger, så hun ikke klarer å ha noe med de å gjøre.

Hun utsetter kanskje andre ting i livet sitt også? Noen ødelegger hele livet sitt, enda de sier de ikke vil det.

Jeg er ikke psykolog, men tror absolutt hun trenger en, da jeg har hatt folk i omgangskretsen, som har hatt det på samme måten.

Har null peiling på psykologi, men på meg virker det som de straffer seg selv for noe. Eller kanskje de er redd for å få det bra, for da er det så mye å miste? Aner ikke...

Skrevet

Her er det (minst) to spørsmål sommå avklares:

1) Hva har hun/de brukt penger på når ikke regninger har blitt betalt? Luksus? Ferier? Reiser? Uteliv og restauranter? Ny bil? Mer?

2) Hvordan er det mulig at den andre ikke oppdager at regninger ikke dukker opp? Trodde han e-verket, husverten, kabelselskapet, Telenor, osv. bare har glemt å sende regninger? Følger han ikke med på noe som helst? Bare "regner med at alt er i orden"? Hvorfor har de ikke hatt en felles bankkonto for betaling av husleie og andre fellesutgifter, eller i det minste gitt hverandre innsyn og/eller bruksrett til hverandres konti?

Folk er rare....

skorpionfisken
Skrevet

Hva du kan gjøre for å hjelpe venninnnen din?

Strengt tatt lite. Du kan vel ikke overta styringen av hennes økonomi? Hun er en venninne, ikke en du er formynder for. Du kan gi gode råd, men jeg tror ikke det biter på en som roter til egen og samboers økonomi så til de grader.

Du skal i allefall ikke gi/låne henne penger, da ødelegger du forholdet mellom dere. Du skal ikke kjøpe noe for henne heller, noe du setter navnet ditt på. Hun har ødelagt sin og samboers økonomi, og er du "snill" nok klarer hun nok å ødelegge din også.

Skrevet

Du kan informere henne om at det er hjelp å få. Har hun psykiske problemer eller rusproblemer? Hva er det som gjør at hun ikke har betalt regninger?

Hun bør få hjelp av en økonomisk rådgiver. De har det i de fleste kommuner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...