Gå til innhold

Fins det hjelp for sjalusi?

Anbefalte innlegg

Gjest kaisaliten

Lurer på om noen har noen tips om bøker (selvhjelp) om hvordan bli kvitt sjalusi?

jeg går til en psykiater (nettopp begynt) for å få hjelp til sjalusi-problemet mitt- Er sammen med verdens herligste mann. Men jeg sliter litt med sjalusi på hans fortid faktisk, ikke nåtid.

Jeg ønsker svært gjerne tips om alt mulig rundt dette.

Takk! :-) Hører svært gjerne fra noen som har kommet ut av sjalusiens grep.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150823-fins-det-hjelp-for-sjalusi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tjohei

4

• petter smart

2

• ActiveDuke

1

• gullfisk

1

Gjest alive&kicking

Jeg slet med det en periode og ringte til noe som het sjalusitelefonen i sin tid. Det hjalp litt.

Du kan jo tenke at mannen din har valgt deg fremfor eksene sine, så egentlig burde de være sjalu...At han har valgt deg betyr jo at han anser deg for å være best av alle???

Annonse

Gjest trysling

...og du mangler empati. Kan tenke meg at det derfor skorter på folkeskikk med deg og i blant.

Man skal ikke "empatisere" i det vide og brede overfor folk som driver og plager andre.

Da er det vanskelig å få en slutt på det.

For mye dikke-dikk, og klapping på hodet, har aldri helbredet plageånder. Til det mangler de en grunnleggende selvkritikk.

Gjest snøft

Man skal ikke "empatisere" i det vide og brede overfor folk som driver og plager andre.

For mye dikke-dikk, og klapping på hodet, har aldri helbredet plageånder. Til det mangler de en grunnleggende selvkritikk.

Forskjell på dikke-dikk og det å vise forståelse for at den som er sjalu har et problem - som selsvsagt ikke skal "tolereres" - det gagner ingen av partene. Men en sjalu person er ikke ond - h*n er usikker. Og det skal h*n ha empati (og hjelp) for.

Forskjell på dikke-dikk og det å vise forståelse for at den som er sjalu har et problem - som selsvsagt ikke skal "tolereres" - det gagner ingen av partene. Men en sjalu person er ikke ond - h*n er usikker. Og det skal h*n ha empati (og hjelp) for.

Enig med de over her at folk som skylder på sjalusi og som derfor skal tillate seg å oppføre seg som de vil til plage for andre bør ordne opp i problemen sine. Vi mennesker har faktisk ansvar for våre problemer og kan ikke gå rundt å plage omgivelsene våre av den grunn.

Gjest trysling

Enig med de over her at folk som skylder på sjalusi og som derfor skal tillate seg å oppføre seg som de vil til plage for andre bør ordne opp i problemen sine. Vi mennesker har faktisk ansvar for våre problemer og kan ikke gå rundt å plage omgivelsene våre av den grunn.

Tusen takk for støtten! Rette ord i rett tid!;-)

Gjest trysling

Du har tydeligvis helt misforstått hva sjalusi er og hva det kommer av.

Dette skrev "tjohei" lengre ned her:

"Enig med de over her at folk som skylder på sjalusi og som derfor skal tillate seg å oppføre seg som de vil til plage for andre bør ordne opp i problemen sine. Vi mennesker har faktisk ansvar for våre problemer og kan ikke gå rundt å plage omgivelsene våre av den grunn." sitat slutt.

Kunne ikke sagt det bedre.

Mener du at det er den som utøver sjalusi overfor en partner, som er "offeret", og ikke den som rammes av svineriet?

Det er lov å bruke hu'e.

Gjest snøft

Dette skrev "tjohei" lengre ned her:

"Enig med de over her at folk som skylder på sjalusi og som derfor skal tillate seg å oppføre seg som de vil til plage for andre bør ordne opp i problemen sine. Vi mennesker har faktisk ansvar for våre problemer og kan ikke gå rundt å plage omgivelsene våre av den grunn." sitat slutt.

Kunne ikke sagt det bedre.

Mener du at det er den som utøver sjalusi overfor en partner, som er "offeret", og ikke den som rammes av svineriet?

Det er lov å bruke hu'e.

Jeg vil påpeke at jeg understreket at sjalusi ikke skal tolereres, men at å kalle det for manglende folkeskikk, er å dårlig folkeskikk i seg selv.

Annonse

Gjest tjohooo

Jeg snur spørsmålet andre veien: Finns det noe hjelp hvis man ikke eier alminnelig folkeskikk?

Sjalusi handler om at man mangler folkeskikk.

Så hvis man FØLER sjalusi, og skjuler det for partneren, er det fremdeles dårlig folkeskikk?

Eller er det når man på et eller annet vis utagerer at det er dårlig folkeskikk?

Hva med når man blir behandlet svært respektløst,(altså: at man har grunn til å være det) er det da dårlig folkeskikk om man blir sjalu?

Hvis sjalusi er dårlig folkeskikk, er sinne dårlig folkeskikk? Hva med passiv-aggressiv "HØFLIGHET" og "snillhet"? Er det dårlig folkeskikk?

Gjest tjohooo

Jeg vil påpeke at jeg understreket at sjalusi ikke skal tolereres, men at å kalle det for manglende folkeskikk, er å dårlig folkeskikk i seg selv.

For ikke å si utrolig sneversynt og firkantig.

Er vel uansett viktigere å komme til bunns i ting og deal'e med hva som egentlig er problemet, foran å på død og liv vise "god folkeskikk" uansett hva.

Gjest tjohooo

Tildels enig i det med dikkedill, men det er også forskjell på folk som er sjalu. Ikke alle er kontrollerende egoistiske drittsekker. Så lenge den som er sjalu innser problemet og gjør sitt for å få hjelp og råd (som kaisaliten gjør), er det langt mer modent og vitner om langt bedre "folkeskikk" enn visse folk som bare turer på og nekter for at de er sjalu og kontrollerende - for eksempel. Det finnes LANGT verre ting enn ubegrunnet sjalusi som blir tatt hånd om.

Gjest tjohooo

Ja, slik er mange.

Men kaisaliten hørtes mer ut som en usikker person som ville ta tak i problemet, ikke gjemme seg bak det.

Gjest kaisaliten

Jeg snur spørsmålet andre veien: Finns det noe hjelp hvis man ikke eier alminnelig folkeskikk?

Sjalusi handler om at man mangler folkeskikk.

Min sjalusi dreier seg iallefall ikke om dårlig folkeskikk. Hvis du hadde tatt deg en prat med typen min, så ville han fortalt deg at jeg virkelig sliter OG jobber med dette som er så vondt for meg. Jeg vet det er ubegrunnet, har overhode ikke grunn til å være sjalu...hverken på nåtid eller fortid. Og jeg er faktisk helt trygg i fht fremtiden.

Saken er den at det virker som du ikke helt har grepet på hva sjalusi er...

For meg dreier sjalusi seg om min egen sårbarhet, mitt eget dårlige selvbilde Og det dreier seg om at jeg tidligere har blitt bedratt.

Og det kommer du her og forteller meg er dårlig folkeskikk? Si meg, hadde ikke kanskje du og fått følelser av sjalusi dersom du hadde opplevd å bli sviktet på det groveste tidligere?

Kanskje, kanskje ikke. Uansett - sjalusi er IKKe det samme som dårlig folkeskikk. Det blir det først når man går av skaftet og klandrer partneren for noe som ikke er tilfelle. Og DET er ikke hva dette innlegget handler om...

Så det så!

Gjest trysling

Å opptre på en måte som støter andre, eller plager andre, som ikke har gjort noe galt, er rett og slett dårlig folkeskikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...