Gå til innhold

Elsker, elsker ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest tjohooo

Du mener at det å elske en person ikke har med følelser å gjøre? Jaha, det var en veldig orginal teori. Mener du det samme med å være glad i?

Så selv om man elkser en person trenger man ikke ha følelser for denne da eller?

Du er forøvrig helt på bærtur. og kan umulig ha hatt noen sunne forhold?

Åååå.. jeg får ikke til å forklare hva jeg mener!!!

"Du mener at det å elske en person ikke har med følelser å gjøre?"

Det har MEST med handling å

gjøre. Fordi "å elske" er handlinger. Ikke FØRST OG FREMST følelser. (når man elsker, altså i handling, får man jo også følelser, men følelser med mere dybde og "ro") Forelskelse derimot, har alt med kriblende, boblende følelser og gjøre. Og selvfølgelig kan man være forelsket OG elske samtidig.

"Så selv om man elkser en person trenger man ikke ha følelser for denne da eller?"

Jo, men man trenger ikke være forelsket og "boble over".

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

3

• petter smart

3

• maiken76

1

• agnete1365380714

1

Gjest marissa

gjøre. Fordi "å elske" er handlinger. Ikke FØRST OG FREMST følelser. (når man elsker, altså i handling, får man jo også følelser, men følelser med mere dybde og "ro") Forelskelse derimot, har alt med kriblende, boblende følelser og gjøre. Og selvfølgelig kan man være forelsket OG elske samtidig.

"Så selv om man elkser en person trenger man ikke ha følelser for denne da eller?"

"Det har MEST med handling å gjøre. Fordi "å elske" er handlinger."

Å elske noen er ikke en handling, ikke noe man aktivt bestemmer seg for å gjøre. En elsker noen når følelsene for noen har blitt skikkelig dype. Når man har kommet lenger enn til stadiet hvor man "bare" er glad i.

Du har aldri elsket noen du eller?

Eller mener du å elske som i make love, ha sex??

Gjest tjohooo

Hvis det å elske var en viljessak, trengte man aldri å ha kjærlighetssorg. Da var det bare å bestemme seg for å ikke elske personen lenger.

ja men det er ikke sånn jeg mener det.

hvis vi foreksempel tar alle som synes kriblingen begynner å forsvinne, og konkluderer med at de "ikke elsker lenger", som om kriblingen var å elske. Det er de som er på bærtur. Og det er da vilje/handling/valg/forpliktelse kommer inn. Dessverre funker det ikke andre veien.

Gjest tjohooo

"Det har MEST med handling å gjøre. Fordi "å elske" er handlinger."

Å elske noen er ikke en handling, ikke noe man aktivt bestemmer seg for å gjøre. En elsker noen når følelsene for noen har blitt skikkelig dype. Når man har kommet lenger enn til stadiet hvor man "bare" er glad i.

Du har aldri elsket noen du eller?

Eller mener du å elske som i make love, ha sex??

Dust.

"Real love means understanding and sharing with our loved ones as deeply as possible.

Real love is the total acceptance of another human being with all their flaws, and believe me, we all have them.

Real love means letting go of all pretense, fantasy, expectations that our lover will be perfect and that we will never feel negatively and get angry at them. This is pure nonsense.

The problem that most teenagers have is that once this infatuated feeling dies, they don't have the understanding to let the love pass into the next stage which is more like the one I just described and, while it doesn't seem as exciting anymore, it is replaced by a feeling of security and completeness which is marvelous and comforting, safe and loving.

As far as your first concern: all real love is based on mutual respect, admiration and concern with each others well-being."

Having said that, equality is the only way! "

Altså, mye et valg.

Gjest olav harald

Hvordan mener du at man i handling elsker noen da? Hva gjør man praktisk hvis man skal elske noen? Mener du at man dermed kan elske hvem som helst bare man går inn for det, uten å ha følelser for vedkommende?

Å elske er et uttrykk for en sterk følelse, akkurat som å være lei seg, sørge, osv. Er du ikke enig i det?

Gjest marissa

hvis vi foreksempel tar alle som synes kriblingen begynner å forsvinne, og konkluderer med at de "ikke elsker lenger", som om kriblingen var å elske. Det er de som er på bærtur. Og det er da vilje/handling/valg/forpliktelse kommer inn. Dessverre funker det ikke andre veien.

"hvis vi foreksempel tar alle som synes kriblingen begynner å forsvinne, og konkluderer med at de "ikke elsker lenger", som om kriblingen var å elske."

Hvor mange gjelder det her da? Voksne mennesker har vel skjønt forskjellen på forelskelse og det å elske, dvs ha dype følelser for noen?

"Og det er da vilje/handling/valg/forpliktelse kommer inn."

Så du mener man kan bestemme seg for å få følelser for noen? Man kan erkjenne at man elsker den andre uten å ha forelskelsen kriblende i seg, men å begynne å elske uten at man gjør det kan man ikke. Man kan ikke aktivt elske noen ved vilje. Elske er en følelse.

Annonse

Det er jeg enig i. Å bevare kjærligheten er hardt arbeid. Nytter ikke bare å basere seg på kriblingen.

Gjest marissa

Dust.

"Real love means understanding and sharing with our loved ones as deeply as possible.

Real love is the total acceptance of another human being with all their flaws, and believe me, we all have them.

Real love means letting go of all pretense, fantasy, expectations that our lover will be perfect and that we will never feel negatively and get angry at them. This is pure nonsense.

The problem that most teenagers have is that once this infatuated feeling dies, they don't have the understanding to let the love pass into the next stage which is more like the one I just described and, while it doesn't seem as exciting anymore, it is replaced by a feeling of security and completeness which is marvelous and comforting, safe and loving.

As far as your first concern: all real love is based on mutual respect, admiration and concern with each others well-being."

Having said that, equality is the only way! "

Altså, mye et valg.

Lurer litt på hvem som fremstår som den største dusten her??

nei nei, du misforstår alt du jo.

Selve det å elske er følelsen man har for et annet menneske.

Å greie å ta vare på kjærligheten er de valgene og handlingene man må ta, akspetere og respektere den andre. Men det å elske er selve følelsen og ikke noen som helst handling.

Gjest marissa

Det er jeg enig i. Å bevare kjærligheten er hardt arbeid. Nytter ikke bare å basere seg på kriblingen.

Men å bevare kjærligheten er noe helt annet enn å elske. Enig?

Denne tjohooo får det til å høres ut som man bare kan bestemme seg for å elske noen om det går litt trått så er alt i orden liksom..

Gjest tjohooo

Hvordan mener du at man i handling elsker noen da? Hva gjør man praktisk hvis man skal elske noen? Mener du at man dermed kan elske hvem som helst bare man går inn for det, uten å ha følelser for vedkommende?

Å elske er et uttrykk for en sterk følelse, akkurat som å være lei seg, sørge, osv. Er du ikke enig i det?

"Å elske er et uttrykk for en sterk følelse, akkurat som å være lei seg, sørge, osv. Er du ikke enig i det?"

Så når den sterke følelsen til forveksling lik forelskelse ikke er der, så elsker man ikke lenger da, mener du?

Gjest tjohooo

"hvis vi foreksempel tar alle som synes kriblingen begynner å forsvinne, og konkluderer med at de "ikke elsker lenger", som om kriblingen var å elske."

Hvor mange gjelder det her da? Voksne mennesker har vel skjønt forskjellen på forelskelse og det å elske, dvs ha dype følelser for noen?

"Og det er da vilje/handling/valg/forpliktelse kommer inn."

Så du mener man kan bestemme seg for å få følelser for noen? Man kan erkjenne at man elsker den andre uten å ha forelskelsen kriblende i seg, men å begynne å elske uten at man gjør det kan man ikke. Man kan ikke aktivt elske noen ved vilje. Elske er en følelse.

Nei, men jeg mener "å elske" først og fremst er handling og innstilling basert på valg - og forelskelse.

Det vil komme dager man ikke føler stort, og da VELGER man å elske, gjennom handling og innstilling. Skjønner du hva jeg mener?

Gjest tjohooo

Det er jo det alt for mange gjør. Og så konkluderer de med at "kjærligheten tok slutt", og skilles. Se skillsmissestatistikkene...i de vonde dagene når følelsene ikke føles særlig sterkt, har man valget.

Men å bevare kjærligheten er noe helt annet enn å elske. Enig?

Denne tjohooo får det til å høres ut som man bare kan bestemme seg for å elske noen om det går litt trått så er alt i orden liksom..

Ja og nei.

Man kan ikke bestemme seg for hvem man blir forelsket i, men hvis man først er forelsket, kan man bestemme seg for å satse på denne personen og jobbe for at forholdet skal bli dypt og sterkt.

Annonse

Gjest tjohooo

Lurer litt på hvem som fremstår som den største dusten her??

nei nei, du misforstår alt du jo.

Selve det å elske er følelsen man har for et annet menneske.

Å greie å ta vare på kjærligheten er de valgene og handlingene man må ta, akspetere og respektere den andre. Men det å elske er selve følelsen og ikke noen som helst handling.

Jeg er ikke enig.

Jeg mener å elske er minst like mye bevisste valg og handlinger.

Gjest olav harald

"Å elske er et uttrykk for en sterk følelse, akkurat som å være lei seg, sørge, osv. Er du ikke enig i det?"

Så når den sterke følelsen til forveksling lik forelskelse ikke er der, så elsker man ikke lenger da, mener du?

"Så når den sterke følelsen til forveksling lik forelskelse ikke er der, så elsker man ikke lenger da, mener du?"

Det er ingen til forveksling likhet mellom det å være forelsket og det å elske. Forelskelse er det første, begjær, kribling, hjertebank.

Å elske er noe mye dypere, en varme man har i seg når man tenker på den andre. Den som har elsket noen vet dette.

Det er ikke noe problem å skille disse to!? Men man må huske på at alle forelskelser ikke går over i det å elske, i kjærlighet. Noen forelskelser går bare over, og da sitter man igjen i et tomrom, og merker at følelsene er borte..

Noen tror også kanskje at man er på vei til å miste følelsene når forelskelsen blir borte, siden følelsene endres.

Gjest Ugga Bugga

Ifølge folk her inne, diverse undersøkelser og ren logikk så gjelder dette svært mange.

Du burde kanskje heller ikke bruke dine erfaringer som referanse for andre.

Jeg er delvis enig med både petter smart og loinen.

Sex blir bedre med kommunikasjon. I begynnelsen kjenner man hverandre ikke så godt, og vet ikke hva den andre liker og ikke liker. Man er mer sårbar i starten, redd for å gjøre noe partneren ikke liker osv.

På den annen siden er spenningen kanskje størst i starten, etter hvert blir det mer rutine.

"Rutine" kan være både positivt og negativt.

Gjest Ugga Bugga

Du har misforstått noe viktig. Å elske er et valg, og har lite eller ingenting med sommerfugler i magen og brusende følelser å gjøre.

Det er NÅ du har sjansen til å virkelig elske en gutt som både er snill og som du passer sammen med, og bygge opp noe bra sammen.

Ta vare på deg selv også, og dere må selvfølgelig gjøre litt for å krydre forholdet...

Interessant innspill.

Det kommer sikkert an på hva man mener med "elske".

Når man inngår ekteskap i kirken, pleier ikke presten spørre om noe sånt som "lover dere å elske og ære hverandre til døden skiller dere ad?".

Jeg har lurt på hvordan man kan love noe slikt hvis det å elske ikke er noe man kan velge eller bestemme seg for.

Gjest Sniff

Interessant innspill.

Når man inngår ekteskap i kirken, pleier ikke presten spørre om noe sånt som "lover dere å elske og ære hverandre til døden skiller dere ad?".

Jeg har lurt på hvordan man kan love noe slikt hvis det å elske ikke er noe man kan velge eller bestemme seg for.

Man kan velge å være _innstilt_ på å få det til å vare, ikke sant? Jeg mener,- man kan være åpen for å bli forelsket i andre, eller man kan slå av de antennene når man treffer andre mennesker?

Gjest Sniff

Man kan velge å være _innstilt_ på å få det til å vare, ikke sant? Jeg mener,- man kan være åpen for å bli forelsket i andre, eller man kan slå av de antennene når man treffer andre mennesker?

Og - man kan faktisk også velge om man vil lage problemer av bagateller i hverdagen. Årevis med mas om småting kan jo få det meste til å gå over!

Gjest tjohooo

Interessant innspill.

Nettopp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...