Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 41 år, ingen fødsler/graviditeter.

Har alltid vært plaget med menssmerter og PMS. Det siste året har det blitt helt uholdbart. Plagene kan pågå helt opp til 3 uker før og etter mens.2.mensdag får jeg nå så store smerter i underlivet samt store blødninger, og er helt avhengig av store doser smertestillende/muskelavslappende ca. hver andre time.Dette pågår ca.1-2 døgn, og jeg er ikke istand til å fungere normalt og må for det meste holde sengen.Jeg har vært jevnlig hos gynokolog til kontroller etter store celleforandringer og påfølgende konisering av livmorhalsen for ca.5 år siden. Eneste tilbud jeg har fått er å bruke p-sprøyte mot plagene, men dette har heller ikke fungert. Jeg er nå så fortvilet over dette at jeg ønsker å få vurdert operasjon/fjerning av livmor/eggstokker ihåp om at det kan fjerne plagene.Men dette har blitt blankt avvist av gynokologen da jeg ikke har født og er barnløs.Ønsker inderlig å få hjelp/kontakt med informasjon om hvilke behandlingsmuligeter som finnes.Jeg er desperat etter å få en løsning på plagene som er iferd med å ta helt overhånd og styring over livet mitt.Kan tillegge at jeg har arvet genfeilet"Leidl-mutasjon",men har fått oppgitt at dette har ingen sammenheng med mensplager. I tillegg har jeg reumatoid artrhitt som sitter i alle store ledd,men er værst angrepet i ryggsøylen/L4-5.Har dette noen betydning? Jeg er åpen for alle forslag! På forhånd,takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151031-menstuasjonsplager-og-store-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du nevner to problemer, PMS og menstruasjonssmerter. La oss se på problemene hver for seg.

PMS omfatter ulike psykiske og kroppslige plager som BARE forekommer i opp til to uker før menstruasjonen, så hvis du har symptomer i mer enn tre uker ’før og etter mens’ regnes det ikke til PMS og da er det lite sannsynlig at det har relasjon til dine hormoner.

Det mest effektive middel mot PMS er lykkepiller, men kalsium og B6-vitamin kan forsøkes.

Hvis du har smerter ved menstruasjon og store blødninger, vil jeg foreslå en hormonspiral som hos 90 % reduserer blødningsmengden, og hos 20 % blir menstruasjonen helt borte. Det er ikke noe i veien for å bruke en slik spiral selv om du ikke har født, men det –i tillegg til at du er operert på livmorhalsen- kan gjøre det litt vanskeligere å legge den inn, så da kan det være en fordel å få det utført hos en gynekolog.

Hvis du bruker medikamenter av typen NSAID (Naproxyn, Ibux, osv) kan det ev. hjelpe for de rikelige blødninger og smerter.

Jeg er enig med din gynekolog om at operasjon skal unngåes. Ev. kan du forsøke en ”test” med medikamenter av typen GnRH-analoger som setter deg i samme situasjon som hvis eggstokker og livmor var fjernet, men det er kostbar behandling som også vil gi deg bivirkninger med hetetokter osv. (klimakterieplager).

P-piller kan du ikke bruke pga din Leiden-mutasjon, men de andre hormoner kan du bruke.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...