Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi skal nå igang med første ivf forsøk, og har en masse spørsmål, jeg håper noen her inne kanskje kan svare meg på.

1. Har lest litt om prosessen, og hvordan dette skjer, synes det er litt dårlig forklart bit for bit i prosessen mener jeg, og er det fryktelig vondt ( bare for å være litt forberedt mener jeg)

2. Etter de 18000 kr, for man dekket resten fra trygdekontoret selv om man går for privat klinikk, og hva med søsken forsøk,dekkes resterendes over 18000 den gangen også?

3. Hva slags medisiner brukes, og har de masse bivirkninger?

Håper noen kan hjelpe meg litt med dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151075-f%C3%B8rste-ivf-fors%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Silvana1365380201

Skal forsøke å hjelpe deg litt:

1. Man går på nesespray og hormonsprøyter før eggløsningssprøyte settes (tidspunkt settes etter ul-kontroll). Uthening skjer da ca 36 timer etter (hvis jeg ikke husker helt feil). Når det gjelder om det er vondt å hente ut (det var det du lurte på???) så er det UTROLIG forskjellig. For noen er det helt pyton (gjelder meg selv), men for andre kjennes svært lite. Så det er i grunnen vanskelig å si. Uansett får du smertestillende og avslappende, slik at det ikke skal være så vondt. Litt ubehag må du nok regne med, men normalt skal det ikke gjøre veldig vondt.

2. Man må selv dekke inntil kr 15.000 i medisiner, og 3.000 i behandlingsutgifter. Det siste TROR JEG (er absolutt ikke sikker) gjelder offentlig klinikk. Sjekk med trygdekontoret for å være sikker.

3. Det er litt forskjellig navn på medisinene, men bivirkninger er nesten ikke til å unngå. Noen reagerer kraftig, andre ikke så mye. Det er tross alt hormoner vi spruter i oss, så det er ikke så rart om det kommer noen reaksjoner. Selv reagerte jeg ikke så mye sist, men første gangen var jeg en raseribombe i noen minutter etter at hormonsprøytene ble satt. Men noen stor plage var det definitivt ikke.

Vi blir jo litt følelsesmessig belastet oppi det hele, og det kan selvsagt spille inn på humør og dagsform. Det er både spennende og "skummelt", man vet jo faktisk ikke resultatet før ca 12 dager etter at man har hentet ut egg.

Håper du ble litt klokere, og ønsker deg selvsagt masse lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...