Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I går hadde jeg og min samboer besøk av mine svigerforeldre. Svigerfar, som er pensjonert snekker og altmuligmann, skal stadig vekk "ordne" og "fikse" ting hos oss når han er på besøk. Jeg har tidligere sagt til min samboer at jeg ikke liker at svigerfar finner frem verktøykassa og begynner å fikse småting i vår leiglighet uten at jeg har bedt han om hjelp.

I går fant han igjen frem verktøykassa mens jeg var på jobb. Dette resulterte i at jeg for alvor sa fra til min samboer at jeg ikke finner meg i at han tar seg til rette på denne måten. Det endte med en krangel, og vi er ennå ikke blitt venner.

Jeg mener så klart at jeg er i min fulle rett til bestemme i vårt eget hjem, men samtidig lurer jeg på om jeg er litt sær som ikke liker svigerfars små reparasjoner?

Håper noen kan gi meg noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest er det så farlig, da?

Kan godt tenke meg at pensjonerte føler seg litt udugelige når de plutselig er "ledige" etter et langt arbeidsliv, og benytter enhver anledning til å putte litt mening inn i dagen.

Hva slags reperasjoner er dette, da? Er det ting som trengs å gjøres?

Kan du ikke unne ham den gleden han har av å få "hjelpe" til litt?

Hvorfor plager det deg? (Jeg spør oppriktig, altså)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-964424
Del på andre sider

skorpionfisken

Du er sær som går løs på samboeren din for hva hennes far gjør.

Hvorfor kan du ikke ta det opp med svigerfar direkte? Hvorfor skal din samboer være nødt til å være mellomledd mellom dere. Kanskje din svigerfar bare overhører sin datters protester, og ikke tror det er så alvorlig ment. Kanskje hun ikke har så mye makt over en sta pappa?

Han mener jo bare å være snill og hjelpe til, og når du ikke sier noe til det tror han vel at du er glad til som slipper å gjøre det selv på toppen av full jobb.

Skal du ha slutt på dette så får du ha ryggrad nok til å si fra til gamlingen selv. Skal ditt forhold til din svigerfar ødelegge forholdet ditt til hans datter også?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-964427
Del på andre sider

Tja, hvis han gjør dette uten oppfordring fra deg eller din samboer så synes jeg han tar seg vel mye til rette.

Ikke normalt å gjøre dette uten å ha snakket med de som bor i huset/leiligheten.

Han gjør nok dette for å være snill og behjelpelig, så derfor er det ikke så lett for din samboer å si i fra heller. Sies det i fra så må årsaken oppgis og da blir det du som blir fremstilt i ett dårlig lys.

Men hvis han gjør ordentlig arbeid og det ellers ikke gjør noe, så hvorfor bry seg for mye?

Hva er årsaken til at du reagerer som du gjør?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-964430
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg synes du er sær.

For det første er hjelpen utelukkende godt ment, for det andre er det naturlig at en pensjonist gjerne vil ha noe å henge fingrene i og føle seg litt til nytte. Du må også forstå at din samboer lett kan føle en lojalitetskonflikt når du kritiserer hennes far via henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-964443
Del på andre sider

Gjest ikke sær

Samboeren din er vel i sin like fulle rett til å bestemme i sitt hjem, så hvis hun syntes/synes det var ok, er det klart at det er dere to som må finne ut av det der (i motsetning til hva skorpionfisken mener, er det jo du og samboeren som har krangla og har en konflikt, ikke du og svigerfar).

Skjønner deg godt jeg, slikt er urirriterende og jeg synes ikke du er sær. Men, er dette reperasjoner som trengs, og som din samboerer er sjeleglad for at blir gjort, stiller du svakt.

Kan du ikke be om godt vær hos samboer, og neste gang svigers er på besøk må du sørge for at det rett og slett ikke er noe som skal/kan repareres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-964449
Del på andre sider

Gjest hagefruen

Vel.. jeg hadde nok ikke likt det om han gjorde noe uten at jeg visste noe. Men: jeg hadde også satt pris på det! Har en mann som ikke gjør så mye, og det blir bare halvgjort.. Om svigerfaren din gjør en god jobb så la ham holde på! Bare han spør først.. Det kan du jo si, og så si tusen takk for hjelpen:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-964457
Del på andre sider

Gjest alive&kicking

har samme problemet selv. Er så lei av at alt skal kritiseres og fikses på i dems øyne. Det værste er likevel at det skaper krangling mellom meg og samboeren, for til tider er samboeren min enig med meg, men "tørr" ikke si ifra til sin egen familie....slitsomt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-964484
Del på andre sider

Gjest Menst jeg venter på sommeren

Er ikke sikkert svigerfar tenker over at han gjør overtramp, han tenker vel at dagens unge har så mye annet å ta tak i at litt hjelp skulle vel ikke bli sett ned på!

Har du nå snakket med svigerfar om dette? at du ikke liker at han ordner og fikser? om du ikke har sagt ifra så er det iallefall dårlig gjort om du da ikke har en svigerfar som er synsk...

Mange hadde nok vært misunnelig på deg, fordi du slipper da billig unna, om du da ikke er en sånn handyman som liker å gjøre alt selv:)

Syntes kansje du skal si fra, og kansje spørr han om han vil hjelpe, for da følere han seg mere nyttig...

Du får sette igang et prosjekt du vet tar laaang tid, slik at han får pusle og spikre det han ønsker...

Er ikke alle pengsjonister som liker å sitte stille å se i luften etter mange mange år som arbeidsaktiv... for du vil vel ikke ha en sur grinebitter til svigerfar... noe de har en tendens til å bli om de ikke får holde på med de det er vandt til!!!

Det er ikke en eller annen dugnad rundt om kring du kunne sendt ham på da:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-964495
Del på andre sider

Gjest marissa

Er ikke sikkert svigerfar tenker over at han gjør overtramp, han tenker vel at dagens unge har så mye annet å ta tak i at litt hjelp skulle vel ikke bli sett ned på!

Har du nå snakket med svigerfar om dette? at du ikke liker at han ordner og fikser? om du ikke har sagt ifra så er det iallefall dårlig gjort om du da ikke har en svigerfar som er synsk...

Mange hadde nok vært misunnelig på deg, fordi du slipper da billig unna, om du da ikke er en sånn handyman som liker å gjøre alt selv:)

Syntes kansje du skal si fra, og kansje spørr han om han vil hjelpe, for da følere han seg mere nyttig...

Du får sette igang et prosjekt du vet tar laaang tid, slik at han får pusle og spikre det han ønsker...

Er ikke alle pengsjonister som liker å sitte stille å se i luften etter mange mange år som arbeidsaktiv... for du vil vel ikke ha en sur grinebitter til svigerfar... noe de har en tendens til å bli om de ikke får holde på med de det er vandt til!!!

Det er ikke en eller annen dugnad rundt om kring du kunne sendt ham på da:)

Poenget er vel at han godt kunne gjort noe i huset om han blir bedt om det. Men man setter ikke bare igang og fikser. Det forutsetter jo at han da å finne feil hos dem, noe som kanskje ikke de ville hatt "fikset" engang.

Den følelsen man får når noen valser inn å gjør sånt er at han sikkert tenker at man ikke har vett til, evne til å gjøre det selv, og da er det ikke hjelpsomhet.

Han burde kunne la være til han blir SPURT!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-964504
Del på andre sider

Annonse

petter smart

"Jeg mener så klart at jeg er i min fulle rett til bestemme i vårt eget hjem"

Hva med din samboer, bestemmer ikke hun også i sitt eget hjem?

Gjør han dette uten å spørre henne?

Hadde blitt glad om noen hadde fikset ting hjemme hos meg, men ville selvfølgelig hatt beskjed (og evt vetorett) om dette på forhånd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-964559
Del på andre sider

Hvis du ikke har ryggrad til å snakke med svigers om dette selv, kan du etter mitt skjønn bare holde kjeft. I hvert fall hvis han faktisk fikser ting som bør fikses, og det skjer på en tilfredsstillende måte. (Og i så fall fatter jeg ikke at ikke du heller er glad enn sur).

Er problemet at han "fikser" ting som slett ikke behøver fikses, eller dersom han har en smak som gjør at resultatene ikke er slik du vil ha dem, må du selvsagt ta det opp med ham. Men da må du altså ikke skyve samboeren din foran deg.

Dere må dessuten være enige om at det han gjør ikke holder mål. Dersom samboeren din synes det er helt fint at han tar frem verktøykassa og fikser ting for di ting da faktisk blir gjort, er det kanskje DU som har et problem med å få ut finger'n.

Og dersom problemet verken er at du er treg eller at ting blir fikset på en feil måte, er det etter mitt skjønn fint liten grunn til å la seg irritere av en rastløs svigerfar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-964625
Del på andre sider

har samme problemet selv. Er så lei av at alt skal kritiseres og fikses på i dems øyne. Det værste er likevel at det skaper krangling mellom meg og samboeren, for til tider er samboeren min enig med meg, men "tørr" ikke si ifra til sin egen familie....slitsomt.

Det er ingen grunn til å se på "fiksing" som en KRITIKK av det dere allerede har.

Å leve sammen handler jo ikke om å skulle lage ting "perfekt" - det handler om å leve med det man har. De fleste har MANGE ting i livene sine - og i husene sine - som ikke er "perfekte". SÅ lenge de som gjør ting på eget initiativ gjør dette på en slik måte at dere er fornøyd med RESULTATET, er det ingen grunn til å være misfornøyde.

Dersom han fikser ting slik at de blir slik dere egentlig IKKE vil ha dem, må dere si i fra (rett og slett fortelle ham at dere kanskje har en annen smak, eller at dere noen ganger foretrekker "stilige" eller "romantiske" løsninger framfor de "praktiske").

Dette blir vel som når svigerforeldre "blander seg borti" barneoppdragelsen. Hvis det de gjør er i tråd med deres egne verdier, synes jeg ikke det er noen grunn til å la seg hisse opp.

Dersom det de gjør STRIDER mot deres egne verdier, eller mot deres overbevisninger når det gjelder "metode" for barneoppdragelse, er det bare å "slå i bordet". Det samme gjelder dersom det å "gi en hjelpende hånd" i neste omgang brukes for å skaffe seg sympati eller "rettigheter" på andre plan (F.eks. hvis Mor tar denne: "Far fikser jo så mye hjemme hos dere, så da kan vel dere sette av en helg og bli med og beise hytta mens vi tar med barna på Tusenfryd?").

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-964633
Del på andre sider

Gjest alive&kicking

Det er ingen grunn til å se på "fiksing" som en KRITIKK av det dere allerede har.

Å leve sammen handler jo ikke om å skulle lage ting "perfekt" - det handler om å leve med det man har. De fleste har MANGE ting i livene sine - og i husene sine - som ikke er "perfekte". SÅ lenge de som gjør ting på eget initiativ gjør dette på en slik måte at dere er fornøyd med RESULTATET, er det ingen grunn til å være misfornøyde.

Dersom han fikser ting slik at de blir slik dere egentlig IKKE vil ha dem, må dere si i fra (rett og slett fortelle ham at dere kanskje har en annen smak, eller at dere noen ganger foretrekker "stilige" eller "romantiske" løsninger framfor de "praktiske").

Dette blir vel som når svigerforeldre "blander seg borti" barneoppdragelsen. Hvis det de gjør er i tråd med deres egne verdier, synes jeg ikke det er noen grunn til å la seg hisse opp.

Dersom det de gjør STRIDER mot deres egne verdier, eller mot deres overbevisninger når det gjelder "metode" for barneoppdragelse, er det bare å "slå i bordet". Det samme gjelder dersom det å "gi en hjelpende hånd" i neste omgang brukes for å skaffe seg sympati eller "rettigheter" på andre plan (F.eks. hvis Mor tar denne: "Far fikser jo så mye hjemme hos dere, så da kan vel dere sette av en helg og bli med og beise hytta mens vi tar med barna på Tusenfryd?").

Jeg svarte på et spørsmål jeg og gjorde det utifra hvordan jeg oppfatter mine svigerforeldre. Og som alt annet her på jordkloden, så er det individuelt hvordan man oppfatter ting og hvordan svigerforeldre er.

For mitt vedkommende så fikser svigerforeldrene mine på ting jeg er tilfreds med hvordan det er og jeg er lei av å høre klaging på alt mulig som ikke er slik de ville hatt det hjemme. Det samme gjelder barna mine. Hver gang vi har vært på besøk så er ungene komplett umulige, alle rutiner er snudd på hodet og det tar 3 uker før alt er normalt igjen. Inkl. grensesetting.

Derfor så synes jeg enkelte ganger at det er pes med svigerforeldre. Foreldrene mine er litt sånn også, men de sier jeg i fra til med en gang og så er saken ute av verden. Ikke like lett å si ifra til svigers. Ofte blir det ignorert også. I alle fall når det gjelder mine svigers.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-964720
Del på andre sider

Gjest litchi

Hvis det er behov for at disse småtingene blir gjort, og svigerfar gjør dem skikkelig, så synes jeg du er sær.

Hvis han derimot gjør ting dårlig, slik at det ender opp som en "bjørnetjeneste", så synes jeg ikke du er det.

Min erfaring er for øvrig at man tjener på å være raus i forhold til svigerforeldre, så lenge de er nogenlunde normale eksemplarer av "arten".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-965075
Del på andre sider

Gjest Uff ikke nå

Hvis du ikke har ryggrad til å snakke med svigers om dette selv, kan du etter mitt skjønn bare holde kjeft. I hvert fall hvis han faktisk fikser ting som bør fikses, og det skjer på en tilfredsstillende måte. (Og i så fall fatter jeg ikke at ikke du heller er glad enn sur).

Er problemet at han "fikser" ting som slett ikke behøver fikses, eller dersom han har en smak som gjør at resultatene ikke er slik du vil ha dem, må du selvsagt ta det opp med ham. Men da må du altså ikke skyve samboeren din foran deg.

Dere må dessuten være enige om at det han gjør ikke holder mål. Dersom samboeren din synes det er helt fint at han tar frem verktøykassa og fikser ting for di ting da faktisk blir gjort, er det kanskje DU som har et problem med å få ut finger'n.

Og dersom problemet verken er at du er treg eller at ting blir fikset på en feil måte, er det etter mitt skjønn fint liten grunn til å la seg irritere av en rastløs svigerfar.

Så enig med deg Bård. Jeg ville vært kjempeglad om jeg hadde en svigerfar som kom hjem til meg å fikset litt. Så innskriver må gjerne sende sin til meg :-)

Har ei svigermor, men hun bryr seg ikke om noenting, og det er igrunn greit, for når hun ikke gjør noe/bryr seg om ting, får hun jo heller ikke gjort noe galt. Selv om det skal en god del til før jeg hadde reagert. Hadde gladelig tatt imot den minste lille hjelp.

Derimot vil hun svært gjærne ha hjelp selv, så når noe skal bli gjort hos henne, er det dugnad for familien.

Heldigvis så har jeg foreldre som hjelper til det de kan, og mere til, og det er sambo glad for også.

Det er så furunderlig rart å se på at folk ikke klarer å si ifra/snakke med den det gjelder, men heller lager rabalder med den de er sammen med. Jeg ser på det som direkte utakknemmlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151100-er-jeg-litt-s%C3%A6r/#findComment-965092
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...