Gå til innhold

dynegrøt

Anbefalte innlegg

Gjest postmann Per
Skrevet

Er det noen som har lagt det? Nå lot jeg risengrøten koke opp, men fant ingen aviser.. så jeg satte den i ovnen. Så skal den stå der noen timer og bli ferdig av seg selv.. Høres så enkelt ut, og merkelig at man kan pakke gryta inn i aviser og dyne..

Skrevet

Jeg bruker å lage grøt og så ha det i ovnen og det går veldig fint.

Jeg bruker også å gjøre det samme med fårikål.

Jeg har ikke brukt dyne.

Syns ikke at det frister noe særlig.

hare1365380455
Skrevet

Jeg har ikke brukt dyne.

Har du ovnen på da?

Skrevet

Har du ovnen på da?

Nei, kald stekovn. Husk tett lokk på kjelen. Blir ferdig etter noen timer.

hare1365380455
Skrevet

Nei, kald stekovn. Husk tett lokk på kjelen. Blir ferdig etter noen timer.

Ok, takk for svar. Merkelig at den blir ferdig i kald ovn.. og av seg selv! Skal prøve.

Gjest Sniff
Skrevet

Jeg har ikke brukt dyne.

Fårikål?? Mener du at du bare koker det opp til det er gjennom-varmt, og så setter det i kald ovn?

Skrevet

Fårikål?? Mener du at du bare koker det opp til det er gjennom-varmt, og så setter det i kald ovn?

Ja,sett kasserollen da helt ned på bunnen i stekeovnen.Og så tat du bare å varme det opp like før du skal spise det.

Skrevet

Har du ovnen på da?

Nei,ovnen skal ikke være på.

Sett kasserollen i bunnen av stekeovnen og lukk igjen døra.

Og like før du skal spise så koke du maten opp.

Gjest Sniff
Skrevet

Ja,sett kasserollen da helt ned på bunnen i stekeovnen.Og så tat du bare å varme det opp like før du skal spise det.

Høres for godt ut til å være sant ;-) Vel, jeg skal teste neste gang (men kanskje uten gjester...)

Skrevet

Det er dét som gir skikkelig god graut :-)

"Høykasse-prinsippet" - Det blir termos-effekt av det, så den står og er varm i timesvis, og slik blir det graut. Sparer strøm, sparer masse røring i gryta, og blir betre enn vanleg kokt risengrynsgraut (syns no eg). Men éin ting sparer du jo ikkje - tid. Du kan ikkje kome på det timen før du har tenkt å ete!

Skrevet

Høres for godt ut til å være sant ;-) Vel, jeg skal teste neste gang (men kanskje uten gjester...)

Det er helt sant,bare husk på å la maten koke opp først og sett kasserollen helt ned på bunnen.Ikke noe rist skal være under kasserollen.

Jeg er veldig plaget med at jeg brennen i bunnen når jeg skal koke grøt eller fårikål,men setter jeg maten i stekeovnen så slipper jeg det.

Jeg lærte det av min mor.

Hun bruker også å gjøre det med f.eks kjøtt som skal koke i ett par timer.

Da koker hun det opp om kvelden og setter kasserollen inn i ovnen og lar den være der til hun skal koke resten av maten.

Gjest diskmannen
Skrevet

Det er dét som gir skikkelig god graut :-)

"Høykasse-prinsippet" - Det blir termos-effekt av det, så den står og er varm i timesvis, og slik blir det graut. Sparer strøm, sparer masse røring i gryta, og blir betre enn vanleg kokt risengrynsgraut (syns no eg). Men éin ting sparer du jo ikkje - tid. Du kan ikkje kome på det timen før du har tenkt å ete!

Men man kan jo gjøre det klart tidlig på dagen, og det er jo greit. Jeg syntes forresten at grøt laget på vanlig måte er best..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...