Gå til innhold

Skjev gom

Anbefalte innlegg

Gjest Moren hennes

Jeg har en datter som er en måned gammel. Jeg har lagt merke til at gommen i underkjeven er skjev, den skråner ned på ene siden. Vet ikke hvor mye, høydeforskjellen er kanskje 2 mm fra den ene siden til den andre. Ser det veldig godt i fronten, lenger bak har jeg ikke fått undersøkt. Det synes også når hun bruker smokk, siden denne blir sittende litt skjevt i munnen.

Nå er jeg litt bekymret for om dette vil påvirke tannstillingen og tannfunksjonen hennes? Tennenes frembrudd vil vel justeres ettersom de møter tyggemotstand av tennene i overkjeven, men hva tenker du om dette?

Hun har også hvite områder i munnen, bl.a på halve tannbuen i overkjeven. Det er ikke belegg, som trøske, men ser nesten ut som det ikke er blodtilførsel der.. Jeg nevnte dette for barnelegen på barsel, men han reagerte ikke på det. Hva kan det være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151115-skjev-gom/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Jeg beklager at dette svaret kommer sent.

Det tror nok at det er smokken som er synderen her. En smokk krever plass i en liten munn og da oppstår det fort forandringer i kjeveledd og muskulatur som kan gi slik nivåforskjell. Når dette er sagt vil jeg ikke uten videre påstå at dette er skadelig. De bleke partiene på gommene er nok tegn på at melketenner snart bryter igjennom gommene.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151115-skjev-gom/#findComment-988597
Del på andre sider

Gjest Moren hennes

Jeg beklager at dette svaret kommer sent.

Det tror nok at det er smokken som er synderen her. En smokk krever plass i en liten munn og da oppstår det fort forandringer i kjeveledd og muskulatur som kan gi slik nivåforskjell. Når dette er sagt vil jeg ikke uten videre påstå at dette er skadelig. De bleke partiene på gommene er nok tegn på at melketenner snart bryter igjennom gommene.

Lykke til

Gommen var skjev før vi begynte med smokk. Det er vel drøyt å si at smokk kan påføre slike forandringer?

I løpet av måneden har vi fått vite at de hvite partiene er ikke tegn på melketenner, det er fettansamlinger. Ikke så uvanlig, visst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151115-skjev-gom/#findComment-988661
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...