Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ronda1365380715

Jeg er ei kvinne på 31 år som prøver å bli gravid.Har vært sammen med min samboer seks år.Og det har ikke lykkes.Jeg har vært på sykehuset å sjekket meg og alt var fint.Hva er galt me meg??Har vært gravid en gang og da var jeg 20,men mistet det.Siden da har jeg ikke vært det.'Jeg har kjøpt eggløsningstest og har ikke fått bruksanvisning til?Hvordan fungerer det?Hva anbefaler dere at jeg skal gjøre?Jeg trenger hjelp

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151148-om-%C3%A5-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lykke til

Har mannen din testet seg nylig, fpr å sjekke sædkvalitet? Selv om han evt har barn fra før, kan sædkvaliteten forringes med årene / etter sykdom osv, så han må også undersøkes.

Hvis dere begge er undersøkt, får dere be legen om henvisning til en gynekolog som har barnløsnhet som felt, så får dere jevn oppfølging, og evt behandling.

Skriv ned alt om syklusen din hver måned, bruk gjerne eggløsningstester. Legen trenger god informasjon om syklusen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151148-om-%C3%A5-bli-gravid/#findComment-964754
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Har du vært sjekket med laparoskopi (kikkhullsundersøkelse) for å se om eggledere og andre indre undrelivsorganer er i orden? Er din manns sædkvalitet sjekket?

En eggløsningstest viser når du har eggløsning. Den gir utslag ca et døgn for eggløsning og litt etterpå. Det er imidlertid slik at de fruktbare dager er i seks dager som avsluttes med eggløsningsdagen. Så når testen gir utslag har man faktisk bare en dag til å forsøke. Hvis dere har regelmessig samleie 2-3 ganger per ukeskulle det ikke være nødvendig med slik test.

I noen tilfeller finner man ikke årsak til barnløshet, men da kan det være suksess ved prøverørsforsøk vor ca halvparten oppnår graviditet. Da må dere søke til sener for barnløshet, enten i offentlig eller privat regi.

Du er 31 år , men ikke vent for lenge om dere bestemmer dere for prøverør, for med alderen (spesielt etter 35 år) synker den naturlige fruktbarhet fordi kvinnens egg blir eldre (de fornyes ikke)

Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151148-om-%C3%A5-bli-gravid/#findComment-967117
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...