Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg oppdaget at jeg var gravid først for 4 uker siden. Jeg fødte for nesten 15 mnd siden og fikk aldri tilbake mensen, og var ikke plaget av kvalme eller andre sikre svangerskapssymptomer.

Jeg var på UL for 2 uker siden, og fikk termin 4. mai. Jeg hadde en blødningi 3 dager i juli etter samleie som jeg ikke trodde var mensen, men som jeg har nevnt for UL legen. Det virker som han har basert seg noe på denne juli-datoen, men fikk mange mål på UL bilde til å stemme med 4. mai. Symfyse-målet ligger en uke over denne datoen.

Jeg har nettopp dobbeltsjekket i mine papirer og det viser seg at blødningen jeg hadde var 1 uke før jeg opprinnelig trodde (22. juli, og ikke 27. juli).

Nå lurer jeg på hvilken uke jeg er i, og om terminen kan være en uke før opprinnelig termin?

Til dere som lurer: UL bestemmes best før uke 19 for da vokser fostrene nogenlunde likt. Altså kan man måle på UL bilde. Fosteret vokser så individuelt etter dette tidspunktet at det er vansklig å tidsfeste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15127-usikker-p%C3%A5-ul-termin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes ikke du skal legge så veldig vekt på når i juli denne blødningen faktisk var. Er det sånn at du faktisk hadde blødning tidligere enn du først antok, så har uansett legen gitt deg en ny termin i tråd med ultralydmålene. Denne terminen skal det mye til for at du skal få endret på. Barnet kommer sansyligvis rundt denne datoen, men skulle du gå langt over tiden, kan det være på sin plass å nevne det du nå vet om blødningen i juli.

Det er ganske vanlig at det er et visst sprik mellom terminen som blir regnet utifra siste mens og den terminen man får ved ultralydmålinger. Det skaper ofte frustrasjon, men det har sjelden noen betydning i praksis. Barnet kommer som oftest når det modent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...