Gå til innhold

Svie og ubehag i underlivet

Anbefalte innlegg

Gjest frustrertjente21

jeg er en jente på 21 år som begynner å bli lei av utallige legebesøk, uten å få noe særlig til hjelp. har hatt underlivsplager i snart 2 år, ettter en klamydiainfeksjon høsten 2002.

Etter denne infeksjonen har jeg aldri blitt "frisk" igjen.

Har vært hos gynekolog, hvor jeg fikk påvist en streptokokk i sjeden (betahemolytisk strept.)Ble da behandlet med penicillin.

Har hatt samme partner i 2 og et halvt år, det var han som smittet meg med klamydia.

Jeg er stadig vekk plaget med svie, og litt kløe i underlivet. Det er vanskelig å si akkurat hvor jeg svir for det kjennes ut som hele greia holder på å brenne opp.

Plagene kommer spesielt noen dager før mensen og er like intense under menstraasjon. Bruker som regel canesten etter mensen for plagene varer også etter endt mensen. Dette vil si at vi ikke har noe særlig til sexliv. Alle plagene mine begynner å gå meg på nervene, går veldig utover humøret osv.

Sist gang jeg var hos legen fikk jeg en krem som het "daktacort" som virker mer effektiv enn canesten. Funker lite denne også.

Et siste spørsmål,jeg svetter noe helt ekstremt og lurer på om dette kan ha noe med alle underlivsplagene å gjøre. Har hatt en hard fysisk jobb de siste 2 årene, som gjør at jeg svetter noe forferdeilig. Legen mente at de kunne ha noe med det å gjøre viss det var ekstremsvetting. Dette er plagsom svette som f.eks at de renner på ryggen og fra pennen, med det samme jeg begynner å bevege meg. blir også da veldi klam/våt nedentil.

Håper du har noen gode råd, siden legen min ikke har klart og hjulpet meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151276-svie-og-ubehag-i-underlivet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke dine plager har noe med klamydiainfeksjonen å gjøre.Jeg tror heller ikke det skyldes de påviste streptokokker som man finner hos ganske mange uten at det betyr noe.

Det kan være sopp som kommer igjen og igjen. Blir du bedre en kort tid etter canesten? Da kan du evt ta en canestenkur rett etter menstruasjon, evt stå kontinuerlig på canesten, f.eks. bruke det et par ganger i uken. Men da bør du få legen til å teste at det virkelig er det som er årsaken.

Hvis det mest er utenfor skjeden du er plaget, kan det være en hudlidelse (eksem), da skulle Daktacort hjelpe, det er en sterk kortisonkrem. Den skal ikke brukes ved infeksjon som sopp.

Så finnes det smerter av ukjent årsak (vestibulitt og vulvodyni) om er kroniske smertetilstandre sm er vanskelige å behandle.

Jeg synes du skal få en sjekk hos en gynekolog. Hvis du bor i Oslo kan du søke til Olafiaklinikken, evt få henvisning til Rikshospitalet som har 'vulva'-poliklinikk for slike lidelser.

Har du snakket med din lege om din svetting? det har nok ikke noe med dine undrelivsplager å gjøre.

Jeg håper du kan få hjelp, for jeg skjønner at det går sterkt utover livskvaliteten.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...