Gå til innhold

Anbefalte innlegg

midtimellom

Mine foreldre har bestemt seg for å gi meg og søstern min en litt bedre start i boligmarkedet. Det vil si at de planlegger å sette huset over på meg, da tar jeg over et lån på ca 480.000kr. Søstern min skal få 300.000 av meg som jeg må låne. Jeg får altså kjøpe et ganske stort hus for ca. 800.000 kr, med perfekt beliggenhet. Dette huset er egentlig verdt 1.300.000 kr.

Men... så kommer sakens kjærne... Jeg har samboer, vi har planlagt å kjøpe noe sammen, så dette er jo en gull kantet avtale for oss... det eneste er hvordan skal vi dele dette?

Jeg ser for meg at han spytter inn 400.000 kr. I teorien eier vi da 50-50... Noe som også vil si at han teoretisk sett kan trekke seg etter 2 mnd å få ut 650.000 kr, fordi det er 50% av huset er verdt... Dette synes jeg er skummelt.

Jeg ser for meg at min forskudd på arv er husets egentlige verdi, det blir mitt særeie og han eier verdiøkningen på pengene han legger inn... altså at hans 400.000 blir til 510.000 på 5 år (en krones is kostet 1kr for 30 år siden osv...). Men at jeg eier den egentlige verdien på huset, da det er dette mine foreldre vill gi meg.

Jeg er avhengi av å føle at hvis det skjærer seg mellom oss, har jeg mulighet til å hanskes med lånet alene. Det gjør jeg hvis det er snakk om 4-500.000 kr, hvis jeg pluttselig må ut med nærmere en mill. tør jeg ikke ta sjansen. Har hatt et rock steady forhold tidligere som gikk "åt skogen", så det å ikke tenke på dette er bare naivt.

Blir også veldig egoistisk at jeg skal ha hele lånet, å han betale leie til meg. Jeg vet han også har interesse av å investere i noe snart.... Men dette ble litt vansklig... vil ikke at noen av oss skal sitte igjen med et dåligere utgangspunkt enn det vi går inn med...

Noen som ikke har så tungt for slike ting? Erfaringer osv...?

Takk takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151335-verdt-%C3%A5-satse-penger-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må gå ut ifra verdien på huset, ikke de pengene han legger i det. Dere eier ikke 50% hver, men han eier ca. 30% av verdien, resten eier du. Dette er meget viktig å få skrevet ordentlig, hvis du går inn i ei slik avtale.

Skulle han flytte ut, eier han 30% av huset. Dere tar takst og han får da 30 % av dette. Har huset i verste fall falt i verdi, skal han ha mindre enn sine opprinnerlig 30% og øker verdien får han mer.

Noe mer komplisert trenger du ikke å gjøre dette, men det er viktig å skrive ei vanntett avtale, bruk gjerne en advokat.

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du skal ha så mye mer av arven enn din søster. For henne er jo dette meget urettferdig, hvis hun ikke får mellomlegget i en annen sammenheng.

midtimellom

Du må gå ut ifra verdien på huset, ikke de pengene han legger i det. Dere eier ikke 50% hver, men han eier ca. 30% av verdien, resten eier du. Dette er meget viktig å få skrevet ordentlig, hvis du går inn i ei slik avtale.

Skulle han flytte ut, eier han 30% av huset. Dere tar takst og han får da 30 % av dette. Har huset i verste fall falt i verdi, skal han ha mindre enn sine opprinnerlig 30% og øker verdien får han mer.

Noe mer komplisert trenger du ikke å gjøre dette, men det er viktig å skrive ei vanntett avtale, bruk gjerne en advokat.

Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du skal ha så mye mer av arven enn din søster. For henne er jo dette meget urettferdig, hvis hun ikke får mellomlegget i en annen sammenheng.

Jeg overtar også gjelden, så det blir likt. Foreldrene våre har regnet på det, hun og hennes mann har også sett på dette før jeg fikk tilbudet og de er enige om at det er en god løsning.

Jeg har ikke satt meg helt inn i det økonomiske enda, siden jeg fikk dette tilbudet i går kveld, men jeg tror det er rimelig likt... Men det skal vi jo se nermere på alle sammen :)

Veldig fin måte å dele på det du sier! Det skal jeg ta med meg i møte om saken denne uken! Takk :)

petter smart

Du får 520 000 (1,3 mill - 480 000 i lån og 300 000 til din søster), hun får kun 300 000. Skjønner ikke helt hvordan det blir riktig, men det er opp til dere.

Det blir helt feil om samboeren din betaler 400 000 og da eier 50 %. Skal han eie 50% må han betale inn halvparten av verdien, dvs 650 000. Dette er nok det beste da begge vil eie like mye. Det blir fort problemer og urettferdig dersom den ene betaler leie til den andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...