Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann alle prøvere!

Ville først bare si stå på.Jeg har tro på at flere og flere lykkes. Jeg vet at jeg gjorde det selv om jeg aldri trodde det skulle skje - aldri. Men nå sitter jeg her med en voksende mage og er 5 mnd på vei. Uansett så vil jeg ikke tro det før jeg har født, men det er godt å vite at det er håp og at det kan gå an.

Mitt spørsmål for anledningen har rundt kjønnsbestemmelse å gjøre. Så jeg frir til en av dere glupinger: Det at jeg venter en liten jente, kan det ha noe med at jeg er blitt gravid gjennom IVF. GRunnen til at jeg lurer er nemlig den at faren til barnet ikke har noen søsken,nieser,tanter,kusiner( bare 1) i familien. Det finnes ikke jenter omtrent.

Så derfor synes jeg det er helt utrolig at det er en liten jente der inne. Noen som vet om kjønn ved IVF er uavhengig av mannens gener o.s.v

Stå på alle sammen! Ønsker dere alle en god sommer :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151367-kj%C3%B8nn-ved-ivf/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mannens sædceller som bestemmer kjønnet, ja - men de velger ikke ut dette på sykehuset. Ved vanlig IVF legges egg og sædceller i en skål og "finner hverandre" på naturlig vis, så det er helt tilfeldig om det blir en jente-celle eller en gutte-celle som treffer egget.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151367-kj%C3%B8nn-ved-ivf/#findComment-966146
Del på andre sider

Det er mannens sædceller som bestemmer kjønnet, ja - men de velger ikke ut dette på sykehuset. Ved vanlig IVF legges egg og sædceller i en skål og "finner hverandre" på naturlig vis, så det er helt tilfeldig om det blir en jente-celle eller en gutte-celle som treffer egget.

Takk for svar! Så med andre ord så kan det være IVF som har gjort at vi skal få en jente, og ikke mannens sædceller og arv. Så hvis vi skulle bli gravid på naturligvis seinere så er det liten sjanse for jente....men blir vi gravid med IVF igjen så er sjansen 50-50...

Synes alt dette er veldig interessant ,men må si at jeg er litt forvirret.

ER litt redd for å få kommentarer fra misunnelige familiemedlemmer om at det må bare være IVF som har gjort at dere får jente, for i denne familien får vi bare gutter...

HVis du skjønner...

Takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151367-kj%C3%B8nn-ved-ivf/#findComment-966174
Del på andre sider

Gjest tante x

Takk for svar! Så med andre ord så kan det være IVF som har gjort at vi skal få en jente, og ikke mannens sædceller og arv. Så hvis vi skulle bli gravid på naturligvis seinere så er det liten sjanse for jente....men blir vi gravid med IVF igjen så er sjansen 50-50...

ER litt redd for å få kommentarer fra misunnelige familiemedlemmer om at det må bare være IVF som har gjort at dere får jente, for i denne familien får vi bare gutter...

HVis du skjønner...

Har lest en gang at selv om kjønnet bestemmes av sædcellen, så kan miljøet i morens eggledere være bestemmende for om det er størst sjanse for jente-sædceller eller gutte-sædceller som kommer frem til egget. Det lages en slags veiviser/sti frem til egget, og hvis dette er en "motorvei" kommer de raske guttecellene frem først, mens hvis det er en "krøttersti" kommer de treigere, men mer utholdende jentecellene først fre,.

Så hvis dette er riktig, så skulle IVF kunne eliminere genetisk annlegg hos moren for guttesti vs jentesti! :-)

Jeg er forresten tante til 5 prøverørsbarn, og 2 av dem er gutter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151367-kj%C3%B8nn-ved-ivf/#findComment-966186
Del på andre sider

vindi1365380658

dette var jammen interesant.

jeg er også prøverørs gravid i 5 mnd og ha på ultralyd fått beskjed om at det er ei jente vi venter.

Har forresten filosofert over at jente sæd celler er sterkere enn gutte sædceller. i mitt tilfelle er det gjort med TESA og microinjeksjon.

dette må vi jammen følge med på, interesant....

klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151367-kj%C3%B8nn-ved-ivf/#findComment-966285
Del på andre sider

HVis du skjønner...

Dette syntes jeg du skal spørre klinikken du går på om, for du har mange rare ider her!

IVF behandling er assistert befruktning.Det betyr ikke at det blir en jente,det kan også bli gutt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151367-kj%C3%B8nn-ved-ivf/#findComment-966587
Del på andre sider

Annonse

Det var en som tok en liten Forumundersøkelse her en gang, etter at det hadde vært en "guttebølge" her. Resultatet ble en liten overvekt av gutter såvidt jeg husker, men det er jo uansett statistisk helt upålitelig.

Kanskje klinikkene har oversikt, de fører jo statistikk over antall vellykkede forsøk.

Det avles totalt sett noen flere gutte- enn jentebabyer etter naturmetoden. Dette kan være naturens måte å kompensere for at guttebabyer er litt mer utsatt for f.eks. arvelige lidelser, slik at det dør noen fler guttebarn i ung alder enn jenter. Altså i den virkelig store sammenheng :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151367-kj%C3%B8nn-ved-ivf/#findComment-966659
Del på andre sider

Dette syntes jeg du skal spørre klinikken du går på om, for du har mange rare ider her!

IVF behandling er assistert befruktning.Det betyr ikke at det blir en jente,det kan også bli gutt.

Rare ideer? Hva mener du med det? Er det ikke naturlig å tenke over slike ting. Jeg synes det er veldig spesielt at vi venter jente når det aldri er født en eneste jente i hele hansfamilie. Han er påvist til å ha veldig sterke gener og arveanlegg.

Jeg vil ikke bry klinikken min med det, da de sikkert har nok å styre med. Jeg går jo ikke til behandling der lenger nå.

Jeg trodde det var derfor vi hadde slike forum som dette???HVis ingen kan svare så godtar jeg det, men jeg vet samtidig at det er mange her inne som har uendelig mye ekspertise på området!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151367-kj%C3%B8nn-ved-ivf/#findComment-966837
Del på andre sider

HVis du skjønner...

Det mannens sæd som bestemmer kjønnet. Og sæden hans er den samme enten befruktningen foregår i din livmor, eller utenfor livmoren som ved ivf.

Dvs at dere har nøyaktig like stor sjanse for å få en jente ved IVF som dere har ved å bli gravide "på egen hånd".

I min manns familie (han har 3 brødre) fikk alle brødrene bare jentebarn. Og plutselig snudde det tvert om, og nå fødes det bare gutter.

Verden er ikke gjennomsnittlig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151367-kj%C3%B8nn-ved-ivf/#findComment-966878
Del på andre sider

Gjest X- IVFer

Rare ideer? Hva mener du med det? Er det ikke naturlig å tenke over slike ting. Jeg synes det er veldig spesielt at vi venter jente når det aldri er født en eneste jente i hele hansfamilie. Han er påvist til å ha veldig sterke gener og arveanlegg.

Jeg vil ikke bry klinikken min med det, da de sikkert har nok å styre med. Jeg går jo ikke til behandling der lenger nå.

Jeg trodde det var derfor vi hadde slike forum som dette???HVis ingen kan svare så godtar jeg det, men jeg vet samtidig at det er mange her inne som har uendelig mye ekspertise på området!

Hva i alle dager mener du med at han er "påvist å ha sterke arveanlegg"? Jeg forstår ikke det. Hva er sterke arveanlegg, og hvordan påviser man det?

Og selvsagt er det ikke *bare* gutter som blir født i din manns familie. Du må ha et adskillig større grunnlag enn en søskenflokk over en generasjon eller to for å få ut noen "statistikk" som er noe i nærheten av å bety noe.

Når det gjelder kjønn er det mannens kromosomer som "bestemmer" . Og det gjør kromosomene uavhengig av hvor de møter eggene, om det er inni kroppen eller utenfor.

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151367-kj%C3%B8nn-ved-ivf/#findComment-966902
Del på andre sider

Hva i alle dager mener du med at han er "påvist å ha sterke arveanlegg"? Jeg forstår ikke det. Hva er sterke arveanlegg, og hvordan påviser man det?

Og selvsagt er det ikke *bare* gutter som blir født i din manns familie. Du må ha et adskillig større grunnlag enn en søskenflokk over en generasjon eller to for å få ut noen "statistikk" som er noe i nærheten av å bety noe.

Når det gjelder kjønn er det mannens kromosomer som "bestemmer" . Og det gjør kromosomene uavhengig av hvor de møter eggene, om det er inni kroppen eller utenfor.

:)

Aner jeg en tendens til opphisselse her. Jeg skjønner ikke helt hvordan?

Det var i grunnen et enkelt spørsmål jeg håpet å få et enkelt svar på.....

Min mann har hatt tilknytning til biologi tidligere. Der tok de blodprøver o.l og han fikk påvist at han hadde sterke gener/arveanlegg eller hva honen de kalte det for. Jeg vet ikke på hvilket grunnlag de baserte det på fordi jeg er ikke biolog. Men jeg tror jeg kan se det på alle barna som er født ut av den familien, de ligner alle på hverandre og ikke på morssiden.

Det er ikke født noen jenter på 3 generasjoner i den familien, og er det ikke god nok grunn til at jeg kan gjøre meg tanker rundt vår lille ønskede jente????

Jeg skjønne ikke hvorfor folk tar sånn på vei. Jeg synes hele denne IVF prosessen er veldig interessant og ønsker å lære så mye som mulig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151367-kj%C3%B8nn-ved-ivf/#findComment-966931
Del på andre sider

Aner jeg en tendens til opphisselse her. Jeg skjønner ikke helt hvordan?

Det var i grunnen et enkelt spørsmål jeg håpet å få et enkelt svar på.....

Min mann har hatt tilknytning til biologi tidligere. Der tok de blodprøver o.l og han fikk påvist at han hadde sterke gener/arveanlegg eller hva honen de kalte det for. Jeg vet ikke på hvilket grunnlag de baserte det på fordi jeg er ikke biolog. Men jeg tror jeg kan se det på alle barna som er født ut av den familien, de ligner alle på hverandre og ikke på morssiden.

Det er ikke født noen jenter på 3 generasjoner i den familien, og er det ikke god nok grunn til at jeg kan gjøre meg tanker rundt vår lille ønskede jente????

Jeg skjønne ikke hvorfor folk tar sånn på vei. Jeg synes hele denne IVF prosessen er veldig interessant og ønsker å lære så mye som mulig!

Håper ikke du synes jeg blander meg inn, jeg er ikke UFB'er.. Det var ikke født jenter på min mann sin side på tre generasjoner heller, da jeg fikk min prinsesse for 10 år siden, besteforeldre og oldeforeldre var målløse: "Kan vi virkelig få jenter i denne familien?"

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151367-kj%C3%B8nn-ved-ivf/#findComment-966940
Del på andre sider

Håper ikke du synes jeg blander meg inn, jeg er ikke UFB'er.. Det var ikke født jenter på min mann sin side på tre generasjoner heller, da jeg fikk min prinsesse for 10 år siden, besteforeldre og oldeforeldre var målløse: "Kan vi virkelig få jenter i denne familien?"

mvh

Hei. Flott svar! Det er akkurat det jeg hører fra min svigerfamilie. Det er jo artig at slikt kan skje. Jeg bare lurte på om IVF min kunne spille inn litte gran.

Jeg gleder meg voldsomt til å få en jente og synes alt er helt fantastisk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151367-kj%C3%B8nn-ved-ivf/#findComment-966961
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...