Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på hvorfor en spontanaborterer, jeg er ca 6 uker på vei og er ganske nervøs for at det skal skje, har ikke følt meg så veldig gravid ennå, har hørt at når en ikke føler seg gravid og ikke har andre symptomer enn at mensen er uteblitt at det kan være at en spontanaborterer da? Er dette tilfelle?

Og en annen ting jeg lurer på er: Når fosteret ikke er levedyktig, kvitter kroppen seg med det, men de som får funksjonshemma bebier da? Er det noe som sjer opp i gjennom svangerskapet, pga noe moren gjør eller har gjort tidlig i svangerskapet.Som f.eks alkohol og røyk, narkotika?

Når er risikoen størts for å få et misdanna barn, er det alder,eller arv? Er det mange rundt 20 årene som får det?

Dette ble vel kanskje mange rare spørsmål,men jeg lurer fælt på dette. Selv drikker jeg ikke eller tar narkotika, men jeg røykte før jeg ble gravid, og føler det er vanskelig å slutte, men jeg skal klare det.

Som sagt så er jeg i uke 6,kan fosteret ha tatt store skader av røyken,jeg er ingen storrøyker, kan variere fra 3-8 om dagen.Hvet noen hva som skjer med fosteret i magen når en røyker,kan det påvirke oksygenen til hjernen , slik at det ikke får nok luft? .Håper noen kan svare meg på dette innlegget.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15139-spontanabortmisdannelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke alt man kan svare sikkert på ang. hvordan utsilingen foregår fra naturens side. Man vet at enkelte befruktede egg, ikke har livets rett, enten fordi forholdene i mors liv ikke er helt gunstige, eller fordi det f.eks. kan foreligge en alvorlig kromosomfeil. Den vanligste kromosomfeilen heter trisomi 21 og er det samme som Down`s syndrom. Disse barna har gode forutsetninger til å vokse opp både i mors liv og ved egen hjelp etter fødsel.

Andre kromosomavvik er kanskje ikke forenenlig med liv i det hele tatt og blir eliminert fra naturens side, som en spontanabort. Ellers vet man at enkelte medikamenter, enkelte virussykdommer og ekstrem livsførsel kan føre til abort. Når det gjelder det siste, sier det seg selv at stoffmisbruk og stort alkoholforbruk med dårlig ernæring ofte som tilleggsbelastning, kan gi dårlige forutsetninger for et lite foster.

Hvis du ikke føler deg gravid, vil jeg råde deg til å ikke gjøre det til noe problem. Det er ikke alle som får mange symptomer som kvalme, tretthet osv. men de behøver ikke være noe mindre gravide av den grunn. Jeg synes du skal få deg en legetime innen rimelig tid. Da kan legen vurdere livmoren din i forhold til svangerskapets lengde, evt. henvise deg til ultralyd hvis det mot formodning skulle være noen usikkerhet.

Jeg vil anbefale deg å slutte helt å røyke, selv om du ikke røyker så mye. Alle som har klart å slutte å røyke i forb. med et svangerskap opplever en lettelse ved å være kvitt en sånn belastning som røyking kan være på samvittigheten. Jeg pleier ofte å motivere til røykekutt ved å minne den gravide på at bedre grunn til å slutte finnes ikke, og er det slik at man ikke klarer å slutte i forb. med et svangerskap, kan du sansynligvis ikke klare å slutte noen gang. Det å tenke seg selv som røykende småbarnsmor og evt. som bestemor, er for de fleste ikke særlig forlokkende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...