Gå til innhold

Depo-provera

Anbefalte innlegg

Gjest småfrustrert

Hei,

har noen spørsmål om Depo-Provera som jeg håper du har mulighet til å svare på.

Jeg er 20 år og har endometriose, har fått Depo-Provera i 3mnd - 150mg/mnd - altså 3 injeksjoner så langt. Etter den andre injeksjonen merket jeg at smertene begynte å avta og for inntil to uker siden var jeg så og si smertefri (men så blødde jeg jo heller ikke da..), jeg hadde heller ingen bivirkninger så langt. Men altså, for to uker siden kom smerten tilbake for fullt i følge med menstruasjonsliknende blødning (kvantitativt) - som jeg ennå har. Hvorfor skjedde dette? Jeg har, ut fra det legen min har sagt, forstått det slik at når mensen først opphører så ville også smertene gi seg...men det kan jo da ikke stemme? Jeg syns dette var kjempekjipt - fordi jeg endelig trodde jeg var kvitt plagene. Akkurat nå føles det som et kjempeslag i "trynet" for å si det folkelig!

Betyr dette at Depo-Provera ikke har effekt? Gynekologen sa til meg at vi bare skulle prøve DP i 4mnd i første omgang, hvis jeg da ikke var smertefri måtte jeg over på Synarela - det vil jeg jo helst slippe.

Noe annet jeg også lurer på er om jeg kan gi blod når jeg får Depo-Provera i så høye doser, hva med Synarela i denne sammenheng?

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15140-depo-provera/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke uvanlig at man kan få uregelmessige blødninger på Depo-provera selv man får det i store mengder, så ikke legg så mye vekt på det. Se om det ikke gir seg etterhvert og smertene igjen blir borte.

Jeg tror ikke det er noe i veien for å gi blod, men nevn det på blodbanken. Hvis de er usikre, vil de unnlate å tappe deg. De har spesielle regler å gå etter som jeg ikke kjenner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15140-depo-provera/#findComment-72358
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...