Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 25 år gammel og har de siste 5 årene brukt p-pillen Diane.

Jeg begynnte på diane fordi jeg hadde problemer med akne. Diane virket veldig bra på meg og problemet forsvant etter kun en måned.

Nå planlegger jeg å bli gravid. Jeg har flere ganger hørt at Diane p-pillen kan vere skadelig for fosteret, særlig for guttefoster.

jeg finner lite informasjon om forskning og bivirkniner av produktet.

Hvor lenge bør det gå fra jeg slutter på p-pillen til jeg prøver å bli gravid?

Er det stor sansynlighet for at jeg vil få problemer med akne igjen når jeg slutter på diane? eller når jeg blir gravid?

Kan jeg kontakte legemiddelfirmaet som produserer diane for mer informasjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151493-diane/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Diane er for lengst ute av kroppen når du evt blir gravid. Effekten er jo å hindre eggløsning, og først når pillevirkningen er helt borte settes eggløsningsprosessen i gang, og det tar noen dager. Du behøver altså ikke å vente.

Det er diskutert om langvarig bruk av p-pille hos gravide (som ikke vet at de er gravide) kan skade fosteret (f.eks. endre urinrørsåpningen hos guttefostre), men det er lite holdpunkt for det.

Du er kommet over tenårene, så da skulle den værste akne vel være overstått. Graviditet kan påvirke huden på mange måter, det er ikke til å vite på forhånd.

Du trenger ikke kontakte Schering som produserer p-pillen.

Lykke til med prosjektet (Husk at eggløsning/menstruasjon kan bli litt forsinket i første syklus etter p-pille stopp)

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/151493-diane/#findComment-967136
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...