Gjest DesperatEtterHjelp Skrevet 29. juni 2004 Skrevet 29. juni 2004 Hei! Jeg er en jente på 23 år med atopisk eksem. Jeg hadde dette når jeg var liten, men så ble det borte. For syv- åtte måneder siden sa det pang, og jeg hadde eksem over hele meg. Jeg har vært hos X antall hudleger, prøvd alt av kortisoner, i tillegg til både protopic og elidel. Går daglig på allergi tabletter. Har tatt matallergiprøver, men ifølge prøvene har jeg ikke pollen allergi en gang, noe jeg har hatt i mange år. Elidel er det som foreløpig har fungert best, men jeg har som sagt eksem over hele kroppen og da varer tuben i knapt en uke. 500 kroner i uka er mye for en student. Det blir bare verre og verre. Jeg klør så jeg blir desperat og ønsker å flå meg selv eller sette en kule i panna. Likevel blir jeg ikke tatt seriøst hos noen leger. Jeg har prøvd alt.Dette går ut over resten av livet mitt også. Karakterene mine har gått fra A til C, og ofte er det så ille at jeg ikke kan gå ut av døra en gang. Jeg må bruke solbriller selv når det regner fordi jeg er blitt så lysømfintlig. Dessuten renner det øynene hele tiden, noe som gjør eksemet rundt øynene sårt, og dermed verre. Jeg er desperat! Hva skal jeg gjøre?!?! 0 Siter
Gjest malun Skrevet 29. juni 2004 Skrevet 29. juni 2004 Huff, du har min fulle sympati. Jeg hr atopisk eksem og psoriasis, og i perioder med utslag er det så fortvilende vondt og frustrerende. Jeg har prøvd homøopati, akupunktur, de fleste medisiner og en haug kjerringråd. Her er det som virker for meg: * Som akutt behandling har jeg hatt god effekt av lysbehandling hos hudlege, kombinert med kremer. Forebyggende: * Ta Omega-fettsyrer. Hver dag. * Smør deg med Locobase, evt Locobase Repair. * Kamille-avkok: Lag sterk, sterk kamillete og hell i badevannet, sammen med olivenolje. Om du ikke har badekar, kan du stryke kamille-avkoket på huden med en klut. Det virker desinfiserende og kløedempende. * Huden min er best når jeg holder meg unna altfor fet mat. Får også utslag på svinekjøtt og brunt brennevin. * Saltvann og sol om sommeren hjelper. * Sørg for å få nok søvn. Skjønner at det er et vanskelig råd å følge når man klør mye, men det blir bare verre om man blir utmattet og stresset. Vet ikke om noe av dette kan være til nytte for deg, men jeg ønsker deg lykke til. 0 Siter
svemer Skrevet 15. juli 2004 Skrevet 15. juli 2004 Hei, håper det går bedre med deg. Jeg har ei jente med atopisk eksem. Hun klødde også veldig og det var spesielt ei plage om nettene. Det jeg gjorde var at jeg oppsøkte Homeopat. Jeg hadde ingen erfaring med dette, men ble anbefalt det av andre som hadde positiv erfaring. Først hadde vi selvsagt vært hos lege, men der fikk vi bare kortison og "gjør så godt dere kan, hun vokser det sikkert av seg". Dette var ikke nok for meg så jeg tok rådet og gikk til Homeopat som tok allergitester. Denne testen kostet henne 800 kroner og det viste seg at hun reagerte på mye. Det var melk, hvertemel (ikke gluten), svinekjøtt, jordbær og sukker. Homeopaten forklarte at hvetemel og melk er hovedallergier mens de andre er sekundære og går fortere over. Det vi gjorde var å holde henne helt borte fra dette og gikk samtidig til behandling. (Uten behandling ville det "bare" tatt lengre tid.) Etter hvert gikk de sekundære allergiene over og i dag tåler hun å spise litt hvetemel og melk. Og alt det andre. Vi holdt henne helt uten det hun hadde intoleranse for i 8 måneder og underveis syntes jeg at resultatene uteble, og hadde lyst å gi opp. Vi fortsatt heldigvis og har idag kontroll på allergien. Hun spiser det hun vil i selskaper og ved besøk. Hjemme baker jeg brød,kaker og pizza og lignende, med spelt. Spelt er akkurat like godt som hvetemel. Som erstatning for melk, finnes det rismelk og soyamelk. Soyamelk med sjokolade er god å drikke, mens den uten sjokolade brukes i matlagningen. Ingen merker forskjell når de får kaker hos oss. Ikke engang min far som er kokk. Hun brukte Homeopat medisin i ca 1 år, men tar fremdeles noe som heter Sarsaparilla, og opplever at det må hun nok ta en stund. Men den er helt ufarlig, så det er helt OK. Dette koster selvsagt penger, både testen, eventuelt behandlingen og helsekostmaten er jo dyrere en vanlig. Men for oss har dette likevel vært fantastisk, for jenta vår har det flott. Lykke til, fra Sandnes. 0 Siter
tiliti Skrevet 15. juli 2004 Skrevet 15. juli 2004 Hmm, forskjellige ting du kan prøve: Omega 3,6,9 hver dag. Aderma exomega krem. Prøve andre allergimedisiner (f.eks gamle som phenamin eller polaramin dersom du ikke har prøvd dem fra før). Prøv en kur med Prednisolon(resept). Sterke greier, men eksemet roer seg omtrent garantert mens du bruker det. Hos min samboer kom det aldri igjen etterpå! 0 Siter
Gjest blytta Skrevet 15. juli 2004 Skrevet 15. juli 2004 Hei der. Ja nå høres det nå ut som du er veldig plaget av dette. Men min datter er plaget av dette inne i armhulene, og hadde prøvd en masse ting før jeg fikk tak i en krem til meg selv det er en alovera krem med honning som fåes kjøpt gjennom "for ever living products" og den har tatt det. så med en gang det beg å komme på henne smører jeg et tynt lag med denne kremen og neste morgen er det vekk. Verdt å prøve i alle fall så kanskje en kan slippe å smøre seg for mye med sånne kortison kremer etc. 0 Siter
Leonine Skrevet 23. juli 2004 Skrevet 23. juli 2004 Ja, det er forferdelig. Har ikke så mange tips, sliter selv med å finne noe som hjelper, men peppermynte-olje er veldig bra. Ca 100 kr for veldig liten flaske, men den er grei å ha til små områder som klør ekstremt. Det vil lukte veeeldig peppermynte av deg, så anbefales ikke i alle sammenhenger. Ellers fungerer det bra å smøre huden med olivenolje. Bruker selv å gjøre det kun når jeg skal legge meg, siden det er veldig klissete og vil sette både lukt og flekker på klærne dine. Men det lindrer en del. Legen min sa også at jeg kun må kjøpe kremer på body shop eller helsekost fordi de inneholder kun naturlige ingredienser. Andre kremer, t.o.m. de du får på apoteket, inneholder stoffer kroppen ikke kan kvitte seg med. Så selv om de er bra på kort sikt, er de ikke det på lang sikt. Og hold deg til de uparfyrmerte!!! Lykke til! Jeg vet hvordan du har det! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.