Gå til innhold

prognose etter livmorhalskreft?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk påvist celleforandring etter min tredje fødsel. Tok da vevsprøver først, deretter var jeg inne for en konisering.

Legen sa at det var vanlig å fjerne 4g men at de hos meg hadde tatt bort 8g, han sa også at hele livmoren var 22g, stemmer det?

Kirurgen sa at det var forandringer et stykke oppover mot livmor, og at han ikke så hvor langt det gikk, men at han fjernet så langt som han kom til.

Etter en uke fikk jeg svar på prøvene av det som var fjernet og da hadde det utviklet seg til kreft.

Hvordan kan jeg vite at han har fått bort alt, altså at det ikke er noe lenger inn i livmoren? Legene fortalte også at det utviklet seg fra celleforandring til kreft i 20% av tilfellene, og at denne prosessen gjennomsnitlig tok 15 år. Jeg tok celleprøve for et år siden, og er skremt av det gikk så fort. Jeg fikk utlevert p-piller for 3 år på den kontrollen jeg tok celleprøve og jeg tenker en del på om jeg ikke hadde tatt den celleprøven nå, men kommet tilbake om 3 år...

Hvor stor sjanse er det for at kreften kommer tilbake?

Svært svært takknemlig for svar!

bekymret 26 åring......

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15174-prognose-etter-livmorhalskreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hele livmoren veier 60-70 g. Hvis legen sier at det hadde utviklet seg kreft, så må de være ganske sikre på at alt er med, når de ikke har fjernet hele livmoren. Man opererer med et begrep 'frie reseksjonsrander' som betyr at det var god avstand fra kreftforandringer til kanten av det de fjernet. Hvis det er god margin, regner man sikkert med at alt er borte. Cellekontrollen vil vise at alt er bra. Hvis man har fjernet 'alt' har du ikke større risiko for at det kommer tilbake enn at andre kvinner får livmorhalskreft, den er et par prosent.

Be din lege forklare deg nøyaktig hva som er funnet ved neste kontroll, så kan du få mer utfyllende opplysning om forholdene hos deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...