Gå til innhold

Noen som har erfaring med barn med matematikkvansker?


Anbefalte innlegg

Gjest Timari

Har begynt å interessere meg for dette med bakgrunn for et barn jeg har hatt ansvar for en stund. Hun er snart 12 år men kan ikke tallbegreper. Hvis et ting koster 15 kroner så vet ikke hun om hun skal betale med 20-kroningen eller 50lappen. Hun kan ikke klokka, heller ikke begreper som yngre, eller eldre enn. Hun kan blant annet ikke fortelle hvor gamle søsknene hennes er.

vet at det er en annen sykdom inne i bildet som muligens kan gi en del lærevansker. Ellers mener jeg at hun er på høyde med jevnaldrende.

Har noen erfaring med barn som har så store problemer med tallbegreper? Noen tips til hvordan de blant annet kan lære seg klokka?

må understreke at jeg kun skriver dette pga interesse og ikke fordi jeg vil diagnostisere henne på noe vis. Har heller ikke noe kontakt med henne utenom sommeren. Men det kunne vært interessant å høre om noen hadde erfaringer ang matemtikkvansker

takknemmelig for svar

Fortsetter under...

Gjest stargard

Ja det er ikke så uvanlig med ADHD og matematikkvansker. Spesielt i forbindelse med et par andre diagnoser (bl.a. tourettte's og FAS).

Det er viktig at barnet får spesialpedagogisk hjelp til matematikkvanskene, fordi det er nødvendig med vledig systematisk opplæring i de helt grunnleggende begreper og tallverdier. Det er nødvendig å lære seg å bruke kalkulator - og å vite NÅR de ulike regneartene skal brukes.

Min eldste datter med Tourette og ADHD har spesifikke mattevansker - men har nå 2 t spes ped pr uke - og har faktisk lært mye i vinter. Hun er 10 år, men først nå i vinter har hun forstått tallrekken opp til 10 og kar lært seg addisjon med to tall opp til 10. Klokka er veldig vanskelig, men hun kan vel hvis jeg er "snill" si hvilken hele time det er snakk om.

Håper den du har kontakt med får nødvendig hjelp - det er virkelig en alvorlig funksjonshemmeing å ha spesifikke mattevansker (dyskalkuli) i tillegg til ADHD!

Gjest Timari

Ja det er ikke så uvanlig med ADHD og matematikkvansker. Spesielt i forbindelse med et par andre diagnoser (bl.a. tourettte's og FAS).

Det er viktig at barnet får spesialpedagogisk hjelp til matematikkvanskene, fordi det er nødvendig med vledig systematisk opplæring i de helt grunnleggende begreper og tallverdier. Det er nødvendig å lære seg å bruke kalkulator - og å vite NÅR de ulike regneartene skal brukes.

Min eldste datter med Tourette og ADHD har spesifikke mattevansker - men har nå 2 t spes ped pr uke - og har faktisk lært mye i vinter. Hun er 10 år, men først nå i vinter har hun forstått tallrekken opp til 10 og kar lært seg addisjon med to tall opp til 10. Klokka er veldig vanskelig, men hun kan vel hvis jeg er "snill" si hvilken hele time det er snakk om.

Håper den du har kontakt med får nødvendig hjelp - det er virkelig en alvorlig funksjonshemmeing å ha spesifikke mattevansker (dyskalkuli) i tillegg til ADHD!

takk for svaret ditt. nå har ikke denne personen ADHD men en sjelden nevrologisk sykdom som visstnok kan medføre en del lærevansker som jeg har forstått. Men jeg lurer rett og slett på om hun ikke får så mye spesialpedagogisk hjelp som hun har krav på rett og slett fordi hun ikke kan regne med å leve til hun blir voksen. Mulig at fagvanskene ikke blir prioritert pga det, men håper jo selvfølgelig at det er jeg som tar feil i min antakelse

Gjest noen tips fra meg

Når det gjelder å lære klokka så har jeg hatt noen gode erfaringer med at barna bruker digitalklokke istedenfor vanlig urviser. Mulig at det er svært forvirrende med to pekere på klokka. dessuten kan man instille klokka på amerikansk standard slik at det står 9 istedenfor 21. Og man kan få klokka til å pipe hver time for at de skla få en følelse av hvor lenge en time varer.

Gjest Timari

Når det gjelder å lære klokka så har jeg hatt noen gode erfaringer med at barna bruker digitalklokke istedenfor vanlig urviser. Mulig at det er svært forvirrende med to pekere på klokka. dessuten kan man instille klokka på amerikansk standard slik at det står 9 istedenfor 21. Og man kan få klokka til å pipe hver time for at de skla få en følelse av hvor lenge en time varer.

takk for gode råd :)

Adhd hører absolutt til slike vansker. Jeg har selv erfart at matte og engelsk er et svært utsatt fag. Jeg strøk i matte på grunnskolen, og sliter med det samme i dag og.

Jeg er 30 år og har aldri fått hjelp for mine diagnoser som er adhd og dysleksi.

Det falt meg inn at barnet kan ha dyskalkuli som er det samme som dysleksi, men at det dreier seg om problemer med tall system.

Jeg ville absolutt fått henne utredet for det.

Annonse

Gjest Timari

Adhd hører absolutt til slike vansker. Jeg har selv erfart at matte og engelsk er et svært utsatt fag. Jeg strøk i matte på grunnskolen, og sliter med det samme i dag og.

Jeg er 30 år og har aldri fått hjelp for mine diagnoser som er adhd og dysleksi.

Det falt meg inn at barnet kan ha dyskalkuli som er det samme som dysleksi, men at det dreier seg om problemer med tall system.

Jeg ville absolutt fått henne utredet for det.

takk for innspill. Nå har ikke denne jenta ADHD så det er sagt. tror heller at det ligger generelle lærevansker i bunn her. sai første innlegg at hun er på høyde med jevnaldrende ellers, men etter informasjon fra andre har jeg skjønt at hun ikke er det. . På grunn av det og på grunn av den nevrologiske sykdommen hun har så tror jeg neppe hun hadde kvalifisert til diagnosen dyskalkuli. Kriteriet for å få diagnosen dyskalkuli er blant annet at det skal være en diskrepans altså stor forskjell mellom det man presterer i matematikk og det man presterer i andre fag. Når det ikke er tilfelle så blir diagnosen som regel matematikkvansker. Jeg har svært vanskelig for å tro at hun har havnet i dyskalkuli-båsen men jeg vet ikke hvordan skoleverket har diagnostisert henne.

Men uannsett diagnose så synes jeg det er ganske urovekkende når et barn ikke en gang kan fortelle hvor gamle søsknene er eller ha noen begreper om klokka eller tidene. Kan virkelig ikke spesialundervisningen ordne opp i det? Skjønner at jeg har en stor jobb foran meg når/hvis jeg en gang blir ferdig spesiallærer

hei timari , fikk lsyt til å svare deg. Har vært borte i et tilfelle som høres omtrent likt ut i forhold til mattevanskene. Hva vi skulle gjøre med henne, striddes hjelpeapparatet med. De fleste mente at jentas nevrologiske vansker gjorde at hun faktisk aldri kunne komme til å lære seg tidsbegrepene, klokka, enkle regneopreasjoner osv. Personlig tror jeg det er viktig å ikke bruke samme metoder i hundre år om dus er de ikke virker på hun du skal hjelpe. Det er mye prøve seg frem trening her. Kanskje er det det å stå på hodet som skal til! Altså noe, et eller annet du kanskje ikke i utgangspunktet trodde skulle funke, som virker som bare f. I tilfellet med hun jenta som jeg nevnte, viste det seg at det skortet mye på selvtillitenn. Hun hadde blitt drilla i så mye stakkar, som hun ikke skjønte bæret av. Så jeg begynte med å bygge henne sakte men sikkert opp igjen. Jenta kunne faktisk lære. Måtte bare bruke litt andre metoder enn vanlig. Lærerne på skolen, synes sikkert det var fryktelig upedagogisk, hehe. Men ta noe ungen er interessert i, og bygg på det. Samme om emnet står i læreplanen eller ikke! Poenget er jo at hun skal få inn begreper. Kanskje kan man gjøre det litt kamuflert? I mitt tilfelle var jenta leken og litt umoden for alderen. Hun elsket barbie. Så vi tok dem med på skolen. Barbie-dukker har jo både mann og unger og dame. Så her var det fint å kunne snakke om begreper. Se på minstemann i det skjørtet! Hun er liten, ikke sant? Den yngste jenta! Storesøster er eldre enn minstemann osv, osv. Alt som er konkret og som disse barna kan se og holde i, er min erfaring at er effektivt. F.eks. for å lære brøk, prøv med eplekake. Skjær den i fire store stykker. Ha deg, jenta og foreldrene el. to venner der, si at alle skal få en del hver. Gjør det så forståelig som mulig. La henne ev. skjære opp kaka også, tegn det gjerne opp på et ark også. Alt disse unga får gjøre med henda selv, husker og forstår de gjerne bedre!

Er jenta glad i å bake, kan dere gå på heimkunnskapen. For å få en føling med tid, kan dere gjøre alt som å steke scones (få minutter), pizza, kake osv. Husk alltid å la pausene være på samma antall minutter, f.eks. 15 minutter. Så hun kan føle på hvor lenge dette er, hvor mye hun rekker å gjøre på denne tiden osv.

Begynn med å trene bevisst på hele timer, så når/om hun greier det, kan dere gå over til halve timer, så kvarter, så minutter.

Om hun ikke husker søskenenes alder, og det er viktig for henne å huske dette, prøv å koble tallet sammen med et visuelt bilde. Da husker disse ungene gjerne det lettere. Eks er lillesøster 8 er, kan du binde det sammen med kringle. Spesielt bra er det om denne jenta elsker kringler (lettere å huske).

Det ble litt hulter til bulter, men noen tanker. vet ikke om du kan bruke noe av det. hjelper du denne jenta på skolen som assistent eller lærer?

Hun SKAL ha krav på spes.ped.timer med sine vansker. Det er skammelig om hun ikke får timene hun har krav på! Stå på for henne, snakk med rektor. Det er rektor som søker om timer. Hun bør få dem! Virkelig!

Gjest Timari

hei timari , fikk lsyt til å svare deg. Har vært borte i et tilfelle som høres omtrent likt ut i forhold til mattevanskene. Hva vi skulle gjøre med henne, striddes hjelpeapparatet med. De fleste mente at jentas nevrologiske vansker gjorde at hun faktisk aldri kunne komme til å lære seg tidsbegrepene, klokka, enkle regneopreasjoner osv. Personlig tror jeg det er viktig å ikke bruke samme metoder i hundre år om dus er de ikke virker på hun du skal hjelpe. Det er mye prøve seg frem trening her. Kanskje er det det å stå på hodet som skal til! Altså noe, et eller annet du kanskje ikke i utgangspunktet trodde skulle funke, som virker som bare f. I tilfellet med hun jenta som jeg nevnte, viste det seg at det skortet mye på selvtillitenn. Hun hadde blitt drilla i så mye stakkar, som hun ikke skjønte bæret av. Så jeg begynte med å bygge henne sakte men sikkert opp igjen. Jenta kunne faktisk lære. Måtte bare bruke litt andre metoder enn vanlig. Lærerne på skolen, synes sikkert det var fryktelig upedagogisk, hehe. Men ta noe ungen er interessert i, og bygg på det. Samme om emnet står i læreplanen eller ikke! Poenget er jo at hun skal få inn begreper. Kanskje kan man gjøre det litt kamuflert? I mitt tilfelle var jenta leken og litt umoden for alderen. Hun elsket barbie. Så vi tok dem med på skolen. Barbie-dukker har jo både mann og unger og dame. Så her var det fint å kunne snakke om begreper. Se på minstemann i det skjørtet! Hun er liten, ikke sant? Den yngste jenta! Storesøster er eldre enn minstemann osv, osv. Alt som er konkret og som disse barna kan se og holde i, er min erfaring at er effektivt. F.eks. for å lære brøk, prøv med eplekake. Skjær den i fire store stykker. Ha deg, jenta og foreldrene el. to venner der, si at alle skal få en del hver. Gjør det så forståelig som mulig. La henne ev. skjære opp kaka også, tegn det gjerne opp på et ark også. Alt disse unga får gjøre med henda selv, husker og forstår de gjerne bedre!

Er jenta glad i å bake, kan dere gå på heimkunnskapen. For å få en føling med tid, kan dere gjøre alt som å steke scones (få minutter), pizza, kake osv. Husk alltid å la pausene være på samma antall minutter, f.eks. 15 minutter. Så hun kan føle på hvor lenge dette er, hvor mye hun rekker å gjøre på denne tiden osv.

Begynn med å trene bevisst på hele timer, så når/om hun greier det, kan dere gå over til halve timer, så kvarter, så minutter.

Om hun ikke husker søskenenes alder, og det er viktig for henne å huske dette, prøv å koble tallet sammen med et visuelt bilde. Da husker disse ungene gjerne det lettere. Eks er lillesøster 8 er, kan du binde det sammen med kringle. Spesielt bra er det om denne jenta elsker kringler (lettere å huske).

Det ble litt hulter til bulter, men noen tanker. vet ikke om du kan bruke noe av det. hjelper du denne jenta på skolen som assistent eller lærer?

Hun SKAL ha krav på spes.ped.timer med sine vansker. Det er skammelig om hun ikke får timene hun har krav på! Stå på for henne, snakk med rektor. Det er rektor som søker om timer. Hun bør få dem! Virkelig!

heisann takk for mange gode råd :)

det skal jeg ta med meg videre.

som sagt så har jeg ikke noe med denne jenta å gjøre bortsett fra noen uker om sommeren. Jeg vet faktisk ikke hvor mange spesialtimer hun har eller har krav på. Men jeg synes å merke etter deg jeg har hørt fra støttekontakten som var med henne i fjor at det var en del slapp undervisning. Har en mistanke om at denne jenta har blitt dullet med alt for lenge pga funksjonshemningen. At ingen har stilt krav til henne og latt henne få utfordringer. Det hadde vært interessant å vite hvor langt hun hadde kommet om hun hadde jobbet intensivt med dine metoder/råd

Gjest også spes ped'er

hei timari , fikk lsyt til å svare deg. Har vært borte i et tilfelle som høres omtrent likt ut i forhold til mattevanskene. Hva vi skulle gjøre med henne, striddes hjelpeapparatet med. De fleste mente at jentas nevrologiske vansker gjorde at hun faktisk aldri kunne komme til å lære seg tidsbegrepene, klokka, enkle regneopreasjoner osv. Personlig tror jeg det er viktig å ikke bruke samme metoder i hundre år om dus er de ikke virker på hun du skal hjelpe. Det er mye prøve seg frem trening her. Kanskje er det det å stå på hodet som skal til! Altså noe, et eller annet du kanskje ikke i utgangspunktet trodde skulle funke, som virker som bare f. I tilfellet med hun jenta som jeg nevnte, viste det seg at det skortet mye på selvtillitenn. Hun hadde blitt drilla i så mye stakkar, som hun ikke skjønte bæret av. Så jeg begynte med å bygge henne sakte men sikkert opp igjen. Jenta kunne faktisk lære. Måtte bare bruke litt andre metoder enn vanlig. Lærerne på skolen, synes sikkert det var fryktelig upedagogisk, hehe. Men ta noe ungen er interessert i, og bygg på det. Samme om emnet står i læreplanen eller ikke! Poenget er jo at hun skal få inn begreper. Kanskje kan man gjøre det litt kamuflert? I mitt tilfelle var jenta leken og litt umoden for alderen. Hun elsket barbie. Så vi tok dem med på skolen. Barbie-dukker har jo både mann og unger og dame. Så her var det fint å kunne snakke om begreper. Se på minstemann i det skjørtet! Hun er liten, ikke sant? Den yngste jenta! Storesøster er eldre enn minstemann osv, osv. Alt som er konkret og som disse barna kan se og holde i, er min erfaring at er effektivt. F.eks. for å lære brøk, prøv med eplekake. Skjær den i fire store stykker. Ha deg, jenta og foreldrene el. to venner der, si at alle skal få en del hver. Gjør det så forståelig som mulig. La henne ev. skjære opp kaka også, tegn det gjerne opp på et ark også. Alt disse unga får gjøre med henda selv, husker og forstår de gjerne bedre!

Er jenta glad i å bake, kan dere gå på heimkunnskapen. For å få en føling med tid, kan dere gjøre alt som å steke scones (få minutter), pizza, kake osv. Husk alltid å la pausene være på samma antall minutter, f.eks. 15 minutter. Så hun kan føle på hvor lenge dette er, hvor mye hun rekker å gjøre på denne tiden osv.

Begynn med å trene bevisst på hele timer, så når/om hun greier det, kan dere gå over til halve timer, så kvarter, så minutter.

Om hun ikke husker søskenenes alder, og det er viktig for henne å huske dette, prøv å koble tallet sammen med et visuelt bilde. Da husker disse ungene gjerne det lettere. Eks er lillesøster 8 er, kan du binde det sammen med kringle. Spesielt bra er det om denne jenta elsker kringler (lettere å huske).

Det ble litt hulter til bulter, men noen tanker. vet ikke om du kan bruke noe av det. hjelper du denne jenta på skolen som assistent eller lærer?

Hun SKAL ha krav på spes.ped.timer med sine vansker. Det er skammelig om hun ikke får timene hun har krav på! Stå på for henne, snakk med rektor. Det er rektor som søker om timer. Hun bør få dem! Virkelig!

hei gps2

veldig interessant innlegg du hadde. Det jeg er interessert i å vite er om den som eventuelt skal bruke disse metodene klarer å overføre kunnskapen fra ett sted til et annet. Du nevnte dette med eplekake og bruke det i brøklæringen. Men klarer da denne jenta å generalisere så hun skjønner hva brøk er i andre sammenhenger også? eller vil hun bare tenke kake om hun får et brøkspørsmål som dreier seg om et befolkningstall.?

Jeg lurer også på dette forslaget ditt med kringle for at hun skulle huske åttetallet. Nå blir jo søsknene eldre også og nye tall skal læres. Blir det ikke slitsomt å lage en slik assosiasjon til hvert tall? særlig når det blir mange tall å huske på?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...