Gå til innhold

hva menes egentlig med grensesnitt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest jeg er en annen

Et grensesnitt kan betegne en rekke ulike ting innenfor data. Abstrakt kan man definere det som en formelt beskrevet forbindelse mellom to enheter.

F.eks. kan man snakke om et grensesnitt mellom datamaskinen og skriveren, et sett av regler disse enhetene benytter for overføring av data seg imellom. Et annet eksempel er såkalt API, Application Programmer Interface (interface = grensesnitt), som er et grensesnitt en programmerer bruker f.eks. for å benytte seg av grafiske rutiner innebygd i Windows. Et tredje eksempel: Hvis vi bruker søk-funksjonen her på DOL kan vi se på det som et grensesnitt mot DOLs database over tidligere innlegg.

I dagligtalen bruker mange grensesnitt for å betegne brukergrensesnittet, altså hvordan kommunikasjon mellom bruker og datamaskin foregår, i form av skjermbilder o.l., men egentlig er grensesnitt et abstrakt begrep som kan betegne en rekke ulike ting.

Gjest enkelt forklart

"Grensesnittet er det vi ser på skjermen og som er berar av innhaldet i informasjonselementet som er framme. Det består av grafiske element, enten skrift eller ikon som brukaren forstår.

Grensesnittet kan anten vise

- til informasjon

- fram informasjon"

Annonse

Gjest jeg er en annen

"Grensesnittet er det vi ser på skjermen og som er berar av innhaldet i informasjonselementet som er framme. Det består av grafiske element, enten skrift eller ikon som brukaren forstår.

Grensesnittet kan anten vise

- til informasjon

- fram informasjon"

Dette er en grei beskrivelse av brukergrensesnitt, men grensesnitt er mye mer generelt.

Gjest så jeg også kan forstå det?

Et grensesnitt kan betegne en rekke ulike ting innenfor data. Abstrakt kan man definere det som en formelt beskrevet forbindelse mellom to enheter.

F.eks. kan man snakke om et grensesnitt mellom datamaskinen og skriveren, et sett av regler disse enhetene benytter for overføring av data seg imellom. Et annet eksempel er såkalt API, Application Programmer Interface (interface = grensesnitt), som er et grensesnitt en programmerer bruker f.eks. for å benytte seg av grafiske rutiner innebygd i Windows. Et tredje eksempel: Hvis vi bruker søk-funksjonen her på DOL kan vi se på det som et grensesnitt mot DOLs database over tidligere innlegg.

I dagligtalen bruker mange grensesnitt for å betegne brukergrensesnittet, altså hvordan kommunikasjon mellom bruker og datamaskin foregår, i form av skjermbilder o.l., men egentlig er grensesnitt et abstrakt begrep som kan betegne en rekke ulike ting.

Har du noen eksempler på grensesnitt i Word?

Gjest enkelt forklart (men kanskje litt FOR enkelt?)

Nemlig.. Kommer an på hva slags grensesnitt man snakker om. Som jeg prøvde å forklare tidligere.. Men du (jeg er en annen) klarte det bedre :-)

Jaja. Det var nå bare noe jeg klippet ut fra en side som mente de visste hva grensesnitt var for no'.

Jeg er jo bare ei blond lita snelle med fjell-luft mellom øra, jeg.

:P

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...