ssssss1365380604 Skrevet 2. juli 2004 Del Skrevet 2. juli 2004 Hei! Jeg er en kvinne på 34 år, to barn. Har akkurat vært hos lege for blødningsforstyrrelser og svake underlivssmerter. Jeg ble henvist til gynekolog, og ultralydundersøkelsen i dag viste det legen mente var en stor polypp inne i selve livmoren. Siden moren min døde av livmor(hals?) kreft i ung alder (47 år) så har jeg vært ganske engstelig denne siste perioden. Gynekologen tok en prøve av polyppen for, som han sa, å se om det var en polypp eller ikke. Jeg så den selv tydelig på ultralyden.Siden denne polyppen trolig er årsaker til smertene og også blødninger som gjør meg mer nervøs (og som gjør at jeg har fått angst for å ha samleie med mannen min) så villle jeg gjerne ha fått fjernet den fortest mulig, men legen sa jeg måtte vente til slutten av august. Jeg synes dette var lenge å vente, tatt i betraktning at dette har gitt meg mye angst i det siste, og jeg er i innspurten på dr.avhandlingen min. Jeg leste også at polypper kunne utvikle seg til kreftsvulster...noe som ikke gjorde meg mer beroliget. Spørsmålet mitt er hvorfor jeg må vente gjennom hele sommeren på dette? Er det noen mulighet til å fått fjernet denne raskere, f.eks. privat? Og siden legen måtte ta en prøve for å finne ut om det er en polypp, hva annet kan det være? Og hva er det som forårsaker slike polypper? Vil de komme tilbake? Jeg har brukt p-piller de siste tre årene, og sluttet for ca. 2 måneder siden. Vil gjerne ha tilbakemeldinger fra noen som har erfaringer med polypper i livmoren også.. Kvinne, 34 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151860-polypper-inne-i-livmoren/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. juli 2004 Del Skrevet 7. juli 2004 Polypper i livmoren er meget vanlig, det er en utvekst av slimhinnen (som man f.eks. også kan ha i nesen). Hvor vanlig de er, vet vi ikke helt, for det er første etter at vi fikk ultralyd at vi har oppdaget dem. Hos eldre kvinner forekommer de hos ca 5% uten å gi symptomer. Jeg har bare sett godartede polypper. De fremkaller ikke smerter, og som regel gir de ikke blødningsforstyrrelser. Det har ingenting med livmorhalskreft å gjøre, og de utvikler seg ikke til kreft. Legen har tatt en prøve av slimhinnen i livmoren for evt å finne annen årsak til blødningsforstyrrelse, f.eks. hormonforstyrrelser. Hvis det skulle være noe ondartet eller forsteidium, vil det kunne ses på prøven legen har tatt. Det er absolutt ingen grunn til å bekrymre deg, alt er under kontroll. Polypper kan komme tilbake. Så ta det helt med ro og konsentrer deg om din forskning, lykke til. Vennlig hilsen Mette H Moen PS: P-pille beskytter mot kreft i livmoren, også lenge etter at du slutter med pillene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/151860-polypper-inne-i-livmoren/#findComment-972731 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.