Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Bare noe jeg kom til å tenke på nå i forbindelse med at jeg nå er gravid for andre gang (uke 15). Fødte en frisk og på alle måter sunn og normal gutt i 1996. Etter fødselen fikk jeg vite at navlestrengen ikke var helt som normal; i stedet for at der var tre årer/strenger eller hva dere kaller det var der bare to. Fikk opplyst at dette ikke var såå uvanlig, og at alt ellers var fint. Nå i ettertid undrer jeg litt på hvor normalt dette er, årsakene til dette, og om det kan ha noen konsekvenser for barnet? Er det i så fall snakk om øvrige "misdannelser" hos selve barnet (i så fall hva), økt sjanse for spontanabort, øvrige problem eller hva? Er det økt sannsynlighet for at dette barnet jeg nå bærer på kan ha samme "feil" på navlestrengen, eller er sjansene for at dette skjer igjen minimale?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15190-navlestrengen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Navlesnoren inneholder normalt tre blodårer, 2 arterier, som fører surstoffmettet blod til fosteret og 1 vene, som fører blodet tilbake til mor igjen. Enkelte ganger mangler en arterie og da blir den ene som blir igjen nødt til å gjøre jobben for to. Resultatet er at den blir tykkere. Jeg vet ikke noe om årsaken til at navlesnoren enkelte ganger er "misdannet", men så lenge barnet kommer ut velfødd, er det kanskje ikke verd å dvele så veldig ved. Jeg forstår imidlertid at du nå som du er gravid igjen, lurer på om dette kan gjenta seg og om konsekvensene faktisk kan være alvorligere enn forrige gang. Jeg må nesten be deg ta opp dette med din lege, evt. annen lege her på Dol, hvis du ønsker ytterligere informasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15190-navlestrengen/#findComment-72248
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...