Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 25 år,160 cm høy og veier 115 kg. På grunn av dette tør jeg ikke gå til lege for undersøkelse.(har aldri hatt samleie).

Har en søster som har vert mye psykisk syk, og jeg er hos henne vær dag. dette sliter mye på, og jeg merker mange ganger at jeg selv blir tung til sins. Mor bor i Sverge og det er kun nor jeg er der, jeg føler at jeg virkelig slapper av. I fjor sommer hadde mensen min uteblitt i ca.3-4 månder. dro på ferie dit, og mesen kom. etter ca.2 månder forsvant den mer eller mindre igjen. Til jul kom mensen tilbake. Etter jul har jeg hatt "mensen" ca.2 ganger. dvs. "mensen" min er TØRR, og rustrød i farge og varer toppen2-3 dager. nå i de siste,3 måndene har jeg hadd alle symtomer på at mensen er på tur,(ømme bryst, uvel mage, "kjenner" eggstokkene). men mensen er uteblitt. Vet at psyken og stres kan gjøre sitt til at mensen forsvinner. men ikke for et halvår av gangen? er også plaget av et slags hvitgrått belegg, på innsiden av kjønnsorgan, men det er ikke noe spesiell lukt, er det sopp? og kan det ha noe å si,for uteblitt mensen?

Tusen takk

for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152221-uteblitt-mensen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Manglende eller sjeldne menstruasjoner betyr sviktende eggløsning. Det at du har sjeldne blødninger og er overvektig, kan tyde på at du har tilstanden PCOS hvor det er små cyster på eggstokkene (helt ufarlige) og hormonforstyrrelser, ofte også rikelig hårvekst og ev. kviser. Jeg synes absolutt du skal søke lege og få tatt en hormonprøve og få hjelp til regelmessige menstruasjoner (evt ved bruk av p-pille). PCOS kan gi økt risiko for sukkersyke, og det kan være nødvendig å behandle/forebygge. Du kan også få hjelp til å gå ned i vekt, det er absolutt beste behandling for PCOS. Du skal ikke være redd for underlivsundersøkelse, for det er ofte ikke nødvendig, men ev. ultralyd av underlivet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/152221-uteblitt-mensen/#findComment-972763
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...