Gå til innhold

utgått på dato

Anbefalte innlegg

Gjest holdbarhet
Skrevet

Jeg kjøpte for ei stund siden jasminris(fjordland, vakumpakket ris man kan varme) som gikk ut 1.juli. Er den ødelagt eller?

Fortsetter under...

Skrevet

Neppe - det er tørrvare.

(Visste ikke det var datomerking på risen engang jeg *s*)

Det står helt sikkert "best før" på risen?

"Matvarer merkes på to måter:

1. "Holdbar til/siste forbruksdag": Varen er merket slik fordi du kan bli dårlig hvis du spiser maten etter datoen som er oppgitt på varen.

2."Best før/Best før utgangen av": Etter oppgitt dato kan væren for eksempel få redusert smak, dårligere konsistens eller farge etc. Det er ingen helserisiko å spise slik mat etter datoen som er oppgitt på varen." (Kilde: http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/3038302.html)

mvh

Gjest holdbarhet
Skrevet

Neppe - det er tørrvare.

(Visste ikke det var datomerking på risen engang jeg *s*)

Det står helt sikkert "best før" på risen?

"Matvarer merkes på to måter:

1. "Holdbar til/siste forbruksdag": Varen er merket slik fordi du kan bli dårlig hvis du spiser maten etter datoen som er oppgitt på varen.

2."Best før/Best før utgangen av": Etter oppgitt dato kan væren for eksempel få redusert smak, dårligere konsistens eller farge etc. Det er ingen helserisiko å spise slik mat etter datoen som er oppgitt på varen." (Kilde: http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/3038302.html)

mvh

Jo, det stod best før. Takk skal du ha. Hadde bare ikke lyst å bli syk hvis jeg spiste det, men da ser det jo ok ut.

Skrevet

Jo, det stod best før. Takk skal du ha. Hadde bare ikke lyst å bli syk hvis jeg spiste det, men da ser det jo ok ut.

Oppps!

Hvordan jeg klarer å kalle vakumpakket fjordland-ris for tørrvare, er meg en gåte....

*ta på briller*

Men best-før-merkingen sannsynliggjør at det går bra å spise den likevel.

:o)

Gjest holdbarhet
Skrevet

Oppps!

Hvordan jeg klarer å kalle vakumpakket fjordland-ris for tørrvare, er meg en gåte....

*ta på briller*

Men best-før-merkingen sannsynliggjør at det går bra å spise den likevel.

:o)

Ups, trodde det stod best før, men det står siste forbruksdato.

Skrevet

Ja, det står det alltid på Fjordland-produkter. Denne risen er vel ferdig kokt? Da har den ikke så lang holdbarhet. Du bør kaste den.

Annonse

Skrevet

Det har en viss margin når de datomerker - antakeligvis er den fremdeles spiselig, men er datomerket 1. juli for å være på den sikre siden.

Ville bare trøste i tilfelle du allerede har slukt i deg greia :)

Gjest hodlbarhet
Skrevet

Ja, det står det alltid på Fjordland-produkter. Denne risen er vel ferdig kokt? Da har den ikke så lang holdbarhet. Du bør kaste den.

Ja, den er ferdig kokt. Blir usikker nå. Bør jeg kaste den eller ikke?

Skrevet

Ja, jeg synes du bør kaste den. Jeg ville iallfall ikke ha spist den.

Skrevet

en uke etter "siste forbruksdato." --> kast den

(makan til kaos på oss da *s*)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...