Fame1365380719 Skrevet 8. juli 2004 Del Skrevet 8. juli 2004 En noe lang tannhistorie som jeg skal forsøke å gjøre kortest mulig. Jeg hadde bra tenner og få hull til jeg kom i tenårene. Jeg hadde et sykkeluhell, og det var lenge uvisst om jeg måtte rotfylle flere fortenner. Derfor ble det hyppig undersøkt, med strøm, om det var liv i tennene. Det var noe varierende, og det ble ikke foretatt noe før jeg byttet tannlege da jeg var over tyve. Jeg fikk da rotfylt to av fortennene,ti år etter sykkeluhellet, den ene er ikke rotfylt helt opp pga trange røtter. Det fikk jeg beskjed om at jeg kunne gjøre på sykehuset når det/om det ble vond. Er dette riktig? Pga all denne testingen av fortennene mine ble resten av tennene nærmest glemt, og det bare utviklet seg hull på hull. Da jeg kom i tenårene fikk jeg en sterk tannlegeskrekk, og klarte ofte ikke å møte opp til timene. Er dette noe tannlegen burde tatt mer tak i? Hun var klar over min redsel, men pratet ikke med meg om det. Jeg burde også ha hatt regulering, men det ble heller ikke nevnt den gangen. Det som er problemet nå er at jeg har hyppig hulldannelse, jeg har kronekasus på nesten samtlige jeksler. Jeg forstår ikke hvordan jeg kan få så mye hull! Tannlegen min tror meg ikke når jeg sier jeg pusser tenner morgen og kveld, og bruker tanntråd med fluor! Jeg er kjempefortvilet og blir deperimert av dette.Er det slik at tannemaljen kan være svakere hos noen enn andre? Jeg har hatt psykiske plager siden tenårene og har begynt med Cipralex, kan det føre til mer hulldannelse? Lurer også på utfra det du ser her om jeg kan ha rett til å få dekket tannbehandling? De siste fem årene har jeg fått tannbehandling for over 20.000,- og det er bare for to trekk, to rotfyllinger og resten hull. Jeg har ikke jobb, og er hjemme med barn, derfor har jeg ikke mulighet til å dekke tannbehandlingen selv. Hilsen Fame. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152400-lang-tannhistorie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 20. juli 2004 Del Skrevet 20. juli 2004 Det er ikke uvanlig at tenner som er skadet ved uhell slik som hos deg må rotfylles flere år etterpå. Det er nok ikke hyppigheten at tannpuss, men først og fremst kostholdsvanene som gir hull i tennene. La tannlegen din råde deg om dette og eventuelt finne frem til et regime med fluorpenslinger, hyppige kontroller av tennene og endring av kostholdet og kostholdsvanene. Slike medisiner som du tar kan gi munntørrhet og derved økt risiko for hull. Da kan det være grunnlag for bidrag til tannbehandling fra folketrygden, men dette må søkes om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/152400-lang-tannhistorie/#findComment-980778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.